Gå til innhold

Lagre på Lokal disk (C:) eller Data (D:) ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har nettopp byttet fra Windows Vista til Windows 7. Godt fornøyd med det :) Men snakket med en som sa at det var lurt å lagre bilder, videoer, dokumenter o.l. på "Data (D:)" i stedet for på "Lokal disk (C:)". Hvis jeg skal reformatere eller bytte operasjonsystem senere, så ville alt på D-disken bli med videre, mens alt på C-disken slettes (altså man må ta backup)...Noen som vet om dette stemmer? Litt usikker på om jeg forstod han riktig ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lureste er jo å ta backup uansett. PCen min kræsjet nå, og da forsvant både C- og D-disken gitt :gjeiper: Jeg bruker all plassen på PCen da, så jeg må nesten lagre på begge diskene.

Skrevet

Han har rett i at det er lurt å beholde c: til "systemting" for da kan du formattere den når du evt skal oppdatere uten å være måtte passe på alt det personlige, som bilder og dokumenter.

Imidlertid er det alltid en god ide å ta backup jevnlig av ting du ikke vil miste, uansett hvilken disk det ligger på.

Skrevet

Hmm oki. Men er jo litt kjipt å lagre på D-disken, for der er det bare kjipe mapper som jeg lager selv. På C-disken er det jo fine bilder på hovedmappene :P

Skrevet

Alt av filer du ikke vil miste som bilder, dokumenter ++ er så absolutt smart å lagre på D: disken. For om du må formatere C disken mister du alt sammen. Kjipe mapper?? Er vel strengt tatt bare til å lage en mappe som heter bibliotek å inni den mappen lager du følgende mapper:

-Bilder.

-Dokumenter.

-Filmer.

-Programmer.

-Annet viktig.

Om di gjør dette vil du ha en hoved mappe med flere undermapper, da er det lett og holde orden, lett å sikkerhets kopiere den mappen og man øker kjangsen for å ikke miste det ved eventuelt system krasj.

Skrevet

Hm... litt uvitende her jeg gitt... kan man lagre på D disken...???

Skrevet

Det at du har en D:- og en C:-disk betyr at harddisken din er delt i to. C:-disken er den som brukes som automatisk lagringsplass, og D:-disken ligger på en måte i "dvale" - altså må du aktivt velge å lagre på den disken. Det igjen betyr at C:-disken er mye mer utsatt for virus, og hvis du da må formatere den kan du gjøre det uten å miste det som ligger på D:.

Hvis PC`en kræsjer derimot, mister du mest sannsynlig begge diskene.

Skrevet

må man gjøre noe spes da for å komme seg inn på d-disken?

Skrevet

må man gjøre noe spes da for å komme seg inn på d-disken?

Nei ikke hvis man ikke har passordbeskyttet den, den skal ligge på "Min Datamaskin" sammen med "C:"-ikonet. Det er ikke alle harddisker som er delt opp, noen har bare C:-disken.

Skrevet

Ok, takk :) Da lærte jeg noe i dag og :)

ikke verst bare det! :)

Skrevet

C: og D: kan være to forskjellige disker, men om det er snakk om en laptop er sannsynligheten stor for at det er to partisjoner på samme disk. Da vil filene på både C: og D: bli borte dersom du formaterer harddisken eller om disken kræsjer. Det går an å kun formatere den ene partisjonen ved reinstallasjon av OS, men det hjelper deg lite dersom disken kræsjer.

jeg vil anbefale ekstern backup. I det minste en ekstern harddisk, i beste fall ekstern lagring på nett. For en ekstern disk hjelper ikke dersom det er innbrudd eller om hele kåken brenner ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...