imeria Skrevet 13. september 2011 #1 Skrevet 13. september 2011 Hei! Har nettopp byttet fra Windows Vista til Windows 7. Godt fornøyd med det Men snakket med en som sa at det var lurt å lagre bilder, videoer, dokumenter o.l. på "Data (D:)" i stedet for på "Lokal disk (C:)". Hvis jeg skal reformatere eller bytte operasjonsystem senere, så ville alt på D-disken bli med videre, mens alt på C-disken slettes (altså man må ta backup)...Noen som vet om dette stemmer? Litt usikker på om jeg forstod han riktig
Xaphan Skrevet 13. september 2011 #2 Skrevet 13. september 2011 Det lureste er jo å ta backup uansett. PCen min kræsjet nå, og da forsvant både C- og D-disken gitt :gjeiper: Jeg bruker all plassen på PCen da, så jeg må nesten lagre på begge diskene.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #3 Skrevet 13. september 2011 Han har rett i at det er lurt å beholde c: til "systemting" for da kan du formattere den når du evt skal oppdatere uten å være måtte passe på alt det personlige, som bilder og dokumenter. Imidlertid er det alltid en god ide å ta backup jevnlig av ting du ikke vil miste, uansett hvilken disk det ligger på.
imeria Skrevet 13. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 13. september 2011 Hmm oki. Men er jo litt kjipt å lagre på D-disken, for der er det bare kjipe mapper som jeg lager selv. På C-disken er det jo fine bilder på hovedmappene
MaxUflax Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 Alt av filer du ikke vil miste som bilder, dokumenter ++ er så absolutt smart å lagre på D: disken. For om du må formatere C disken mister du alt sammen. Kjipe mapper?? Er vel strengt tatt bare til å lage en mappe som heter bibliotek å inni den mappen lager du følgende mapper: -Bilder. -Dokumenter. -Filmer. -Programmer. -Annet viktig. Om di gjør dette vil du ha en hoved mappe med flere undermapper, da er det lett og holde orden, lett å sikkerhets kopiere den mappen og man øker kjangsen for å ikke miste det ved eventuelt system krasj.
Obelix Skrevet 14. september 2011 #6 Skrevet 14. september 2011 Hm... litt uvitende her jeg gitt... kan man lagre på D disken...???
Cho Kon It Skrevet 14. september 2011 #7 Skrevet 14. september 2011 Det at du har en D:- og en C:-disk betyr at harddisken din er delt i to. C:-disken er den som brukes som automatisk lagringsplass, og D:-disken ligger på en måte i "dvale" - altså må du aktivt velge å lagre på den disken. Det igjen betyr at C:-disken er mye mer utsatt for virus, og hvis du da må formatere den kan du gjøre det uten å miste det som ligger på D:. Hvis PC`en kræsjer derimot, mister du mest sannsynlig begge diskene.
Obelix Skrevet 14. september 2011 #8 Skrevet 14. september 2011 må man gjøre noe spes da for å komme seg inn på d-disken?
Cho Kon It Skrevet 14. september 2011 #9 Skrevet 14. september 2011 må man gjøre noe spes da for å komme seg inn på d-disken? Nei ikke hvis man ikke har passordbeskyttet den, den skal ligge på "Min Datamaskin" sammen med "C:"-ikonet. Det er ikke alle harddisker som er delt opp, noen har bare C:-disken.
Cho Kon It Skrevet 14. september 2011 #11 Skrevet 14. september 2011 Ok, takk Da lærte jeg noe i dag og ikke verst bare det!
Gjest bazibaz Skrevet 14. september 2011 #13 Skrevet 14. september 2011 C: og D: kan være to forskjellige disker, men om det er snakk om en laptop er sannsynligheten stor for at det er to partisjoner på samme disk. Da vil filene på både C: og D: bli borte dersom du formaterer harddisken eller om disken kræsjer. Det går an å kun formatere den ene partisjonen ved reinstallasjon av OS, men det hjelper deg lite dersom disken kræsjer. jeg vil anbefale ekstern backup. I det minste en ekstern harddisk, i beste fall ekstern lagring på nett. For en ekstern disk hjelper ikke dersom det er innbrudd eller om hele kåken brenner ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå