Gå til innhold

land/by: fordeler/ulemper

8 stemmer

1. 1. Hva velger du?

• Stort hus på landet
      7
    • Liten leilighet i byen
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva velger du og hvorfor: Stort hus på landet eller liten leilighet i byen? - Hvilke verdier er viktigst for deg for å ha best mulig livskvalitet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer ikke å velge da jeg kunne bodd begge steder.

Skrevet

Definitivt leilighet i byen.

For meg er det sterkeste argumentet at med jobb i byen slipper man å bruke både tid og penger på pendling fra/til jobb. Man kan trolig endatil klare seg fint uten bil.

I tillegg er følgende fordeler ved å bo i byen.

- Bedre kollektivtilbud.

- Bedre kulturtilbud (kino, teater, opera, ...).

- Større utvalg av spisesteder, kaffebarer, utesteder, ...

- Mindre "snakking", og man stikker seg mindre ut i mengden.

- Større jobbtilbud.

Byen har kort sagt mer av "alt". Riktignok på bekostning av boligpriser.

Skrevet

Men på landet kan man ta de pengene man ellers ville brukt på konsertbilletter, drinker på byen og sånt og brukt dem på å bygge seg opp en drømmebolig med plass til familie og venner, dyrke grønnsaker, lage frukthage.. Ha ro og fred rundt seg, kunne ha dyr uten at de er i veien for noen, slippe å puste inn eksos, slippe fulle folk som rølper forbi soveromsvinduet klokken ett på natta når man akkurat har fått babyen til å sove (GRRR), spille høy musikk.. Uten å jobbe seg ihjel for å finansiere hverdagen - og med utsikter til å være gjeldsfri i god tid før man blir pensjonist!

Skrevet (endret)

Jeg bor "på landet", men ikke så langt fra en storby, så jeg føler jeg får litt av begge deler. Jeg får jobbtilbudet som hører på i storbyen, og husprisene og roen i landet.

Da jeg bodde i liten leilighet i sentrum holdt jeg på å bli gal, fikk klaustrofobi av den lille plassen, all eksosen og forurensingen, alt bråket og alle menneskene. Nå som jeg holder med landlig til, nyter jeg morgenkaffen til lyden av rautende kuer. Det er koselig, det!

Men selvfølgelig savner jeg å bare kunne slenge meg i en taxi, at det går buss hvert 3 minutt, å ha alle kulturtilbud innen rimlig avstand. Dessuten er det veldig kjedelig å gå fra 10 min med buss til jobben, og 50 minutter!

Men jeg syntes at rolige omgivelser, frisk luft, skog og natur i umiddelbar nærhet og mye større boplass (og hage!) veier opp for det. Jeg vil aldri tilbake til liten leilighet i byen. Jeg har prøvd det, og det var ikke noe for meg.

Nå må det sies at det er ikke gratis å bo her jeg bor, heller. Hus er dyre. Og for den summen jeg kjøpte mitt rekkehus for, kunne jeg fint fått en enebolig for om eg valgte å flytte litt lenger ut på landet. Men da hadde det blitt for langt til byen.

Når det kommer til "sladder", så er det bare for meg å ikke høre eller delta i sladder om andre, så sliker jeg å tro at ingen sier noe om meg :fnise:

Endret av Alice123
Skrevet

Min erfaring er at det er vel så mye sladder i norske småbyer som skikkelig ute på landet. Tror man bare må lukke ørene for det og velge omgangskretsen sin nøye.

Selv har jeg bodd både i by og land. Tror jeg foretrekker å bo landlig, så lenge jeg har det jeg trenger innen 30-40 minutters radius.

Men: Skal jeg først flytte ut på bygda igjen, skal jeg i hvert fall ha enebolig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...