Gå til innhold

Uforklarlig utslett/prikker

Fremhevede innlegg

Skrevet

I går, etter lunsj på jobb, begynte jeg å klø noe vanvittig på armene. Det utviklet seg røde prikker og hevelser i huden. Jeg dro til lege litt senere, fikk en allergipille, og det roet seg. I løpet av kvelden ble det imidlertid mer, og det klødde som f... i løpet av natten slik at jeg knapt fikk sove.

Jeg tenkte at det sikkert var loppebitt, siden jeg har både hund og katt, men dro til legen i dag igjen. Jeg har prikker på armer, skuldre rygg, mage, hender, føtter og nedover lår. Ikke voldsomme mengder, men de er liksom litt overalt. Likner i grunn litt på vannkopper.

De kunne konkludere med at det IKKE var skabb, loppebitt, røde hunder, vannkopper eller en kjønnssykdom. Mens jeg satt hos legen tikket det inn en mms fra kjæresten min som kunne vise frem identiske prikker. Han fikk dem sent i går kveld.

Legen, dvs de TO legene som undersøkte meg, kunne ikke si hva det var, men at det "antakeligvis er et virus som gir utslag på denne måten".

Noen som har vært borti noe liknende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere byttet vaskepulver eller tøymukner i det siste?

Har dere sørget for å vaske dynene i sengen?

Skrevet

Har dere byttet vaskepulver eller tøymukner i det siste?

Har dere sørget for å vaske dynene i sengen?

Vi bor hver for oss, og kjæresten har ikke rukket å sove i sengetøyet jeg har hatt på til nå. Dessuten påpekte legen at "jeg har ALDRI sett slikt før", og regner med at han kanskje hadde sett om det var middutslett f.eks.?

Jeg bruker forøvrig vaskemiddel uten parfyme.

Skrevet

Brukt ny type sjampo, kosmetikk, kremer ol ?

Husfluer (bittersmå de biter) ?

Vert på et støvete sted ?

Brukt klær som har vert vasket for leeenge siden (midd/støv/annet vaskemiddel) i skapet ?

Spist samme mat (enkelte allergi for mat gir utslett) ?

Jeg reagerer mye med hudutslett selv og det er noe av det jeg reagerer på. Legen min fårstår heller ikke altid hva mitt utslett kan komme av, men at det antakelig er en reaksjon på "noe"

Skrevet

Brukt ny type sjampo, kosmetikk, kremer ol ?

Husfluer (bittersmå de biter) ?

Vert på et støvete sted ?

Brukt klær som har vert vasket for leeenge siden (midd/støv/annet vaskemiddel) i skapet ?

Spist samme mat (enkelte allergi for mat gir utslett) ?

Jeg reagerer mye med hudutslett selv og det er noe av det jeg reagerer på. Legen min fårstår heller ikke altid hva mitt utslett kan komme av, men at det antakelig er en reaksjon på "noe"

Vet ikke. Har aldri reagert med utslett. Er allergisk mot forskjellige ting i matveien, men legen sa at da hadde ikke reaksjonen vært slik. Har hatt elveblest tidligere, men dette er noe annet. Pussig bare at min kjæreste, som ikke jeg har hatt fysisk kontakt med siden søndag (og da gikk vi bare tur), skal få det samme like etter meg. Det er vel en ukes tid siden han sov over sist, og da hadde jeg et annet sengetøy.

Skrevet

Dusj litt oftere.

Skrevet

Dusj litt oftere.

Haha. Festlig, du. Her dusjes det mer enn nok.

Kan forøvrig ikke fatte og begripe at folk som er her inne gidder å svare i tråder KUN for å lage kvalm - uten å ha noe som helst konstruktivt å komme med.

• Liker 3
Skrevet

Kan ikke være fuglelopper da? Det kan man få hvis man går ute i skogen...

Skrevet

Kan ikke være fuglelopper da? Det kan man få hvis man går ute i skogen...

Vi gikk langs veien. Og legen bemerket at det ikke var lopper da det ikke finnes stikk.

Skrevet

TS her og jeg holder på å bli gal!

Prikkene blir fler og fler - en etter en. Nå har jeg fått et par under føttene også.

Hva pokker kan dette makkverket være? Nå har jeg fjernet/byttet alt av sengetøy. Støvsugd her og der osv. Jeg sitter her uten klær og kan nærmest kjenne at det kommer nye prikker. Faen!! :(

Skrevet (endret)

Kan være elveblest, vanskelig å finne årsak.

Eg har hatt noenlunde det samme den siste tida, men gubben har ikkje fått det.

Våkna ein morning og i løpet av 10 minutter begynte eg plutselig å få utslett på innsida av lårene, først røde prikker/flekker og deretter blei det opphevd og gulaktig. Det spredde seg til framsida av lår, på mage, rygg, sidene og eg fikk røde prikker på brystene og armene. Det klødde heldigvis ikkje og varte i 12-14 timer første dagen. Roa seg ikkje før på kveldingen rett før eg skulle til sengs. Fikk det hver morning i fleire dager på rad, men det forsvant innen ein time etter at eg tok ein allergitablett. Var hos lege, ho sa det mest sannsynlig var elveblest og om det ikkje roa seg etter noen uker, så ville de utrede det for å finne årsaken. Eg veit ikkje hva eg har reagert på, for eg har ikkje vært borti noe nytt eller fremmed.

Endret av Apophis
Skrevet

Aphopis; jeg tror ikke det. Holdt på å bli gal her nettopp og var på legevakta klokka fem. Har tatt en allergitablett nå og håper det hjelper. Samtidig har bikkja blitt syk. Det surkler i nesa hans og det renner gul guffe ut. Leste litt om nesemidd på hunder, og tenkte at kanskje slikt kan smitte over på mennesker i form av utslett(?). Jeg er allergisk for en del ting, og når jeg først reagerer får jeg gjerne kraftige reaksjoner.

Hun på legevakta synes forøvrig det så ut som fuglelopper, og jeg kan ikke fatte og begripe hvordan jeg skal bli kvitt kreka i så fall. Har støvsugd seng og skiftet på den. Støvsugd her og der. Fryser er ikke stor nok til å fryse ned diverse. Ikke kan jeg legge katten og bikkja på is heller. Ganske desperat her, for nå har jeg vært våken siden klokka kvart over tre, og den er nå kvart over seks. Har fått prikker mellom fingre også. Virker som om kanskje allergimedisin har hatt en effekt, men så har jeg heller ikke forsøkt å sove igjen. Før jeg dro på legevakt synes jeg å merke at pusten ble litt tyngre også, men med den "tilstanden" jeg har nå kan jo det meste være psykisk.

:(

Skrevet

Hvis dette er en allergisk reaksjon, er det ikke så merkelig om du puster lidt tyngre, men det kan selvsagt, som du nevner, være psykogent. Hvis du har hatt effekt av antihistaminer, er det en god (men ikke helt sikker) indikasjon på at dette kan være en allergisk reaksjon. Blir plagene veldig store, kan det være at det skal vurderes en kortisonsprøyte, men det er greit å undgå i første rekke.

Dersom det er lopper, er det ikke uvanlig at man av og til ser insektene. Midd er selvfølgelig også en mulighed. Det er viktig at du i så fall finder årsaken. Å vaske og bytte sengetøy er ikke nok i seg selv, fordi eventuelle lopper e. l. fortsatt findes på deg, hunden og klær du har brukt etc. Det findes loppemiddel som kan brukes både på dyr og mennesker, i tillegg til alle hygienetiltak som frysing av sengetøy etc.

Hva sa de ellers på legevakten? Skal du til videre oppfølging? (Jeg gjetter på at de henviser til fastlege). Det virker som om dette er veldig plagsomt, så jeg håber du finder ud av det. På apoteket kan du få kjøbt kløestillende salver som kan avhjelpe noe.

Skrevet

Kjøp hvitvask på apoteket og smør degg inn med det hver 3 time. Det lindrer kløen.

Har du vært borti barn? Kan høres ut som den fjerde barnesykdommen...begge ungene mine var fulle av kløende prikker da..

(eller heter det den tredje barnesykdommen..? mange år siden dette var i hus her)

Ene barnet hadde også noen prikker som de kalte munn og klov-syke.. gikk over men smørte med hvivask for å lindre kløe..

Skrevet

Kan det være Lichen? Er prikkene blanke på overflaten? Har du rundt håndleddene, anklene og under fotsålene?

Jeg har hatt Lichen og det var helt forferdelig, vurderte å gnage av meg føttene hver natt. Fastlegen fant ikke ut av det, men etter en tur til en spesialist fikk jeg kortison og plagene var bortevekk på null komma niks:-)

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...