Gjest usikkerpåreglene Skrevet 13. september 2011 #1 Skrevet 13. september 2011 Har fått forklart denne uken fra fagpersoner at selv om jeg og barnefar har delt foreldreansvar så kan han ikke nekte meg og barnet å flytte. Eneste jeg trenger å gjøre er å sende varsling 6 uker før. Og det er ingenting han kan gjøre for å stoppe det så lenge det er innenlands. Det er andre regler for å flytte til utlandet. Hvorfor er det da sider opp og ned med tråder med mennesker som finner dette problematisk? Jeg har fått et helt annet uttrykk av å lese rundt om på nettet.
Nytt liv Skrevet 13. september 2011 #2 Skrevet 13. september 2011 Hahahaha, fagpersoner kan ikke en dritt! bf kan gå rettens veg, og få medhold så det synger! Og en mor flytter ikke uten å få med barnet sitt, når hun vet at den andre forelderen er psykisk syk, ustabil, voldelig, o.s.v. Det har ingen ting å si om bf er voldelig, kvinnemisshandler, arb.ledig og psysisk syk. Den som flytter, mister omsorgen, og det gjelder uansett om den som flytter jobber 100%, er ærlig, har plettfri vandel, hovedomsorgsperson, og har alle plussider på sin kappe. Been there, done that!
Herr Langbein Skrevet 13. september 2011 #3 Skrevet 13. september 2011 Lær forskjellen på foreldreansvar og bosted. Med delt foreldreansvar kan dere krangle om gutten skal bli jøde eller buddhist. Med delt bosted kan dere ikke flytte uten samtykke.
Gjest usikkerpåreglene Skrevet 13. september 2011 #4 Skrevet 13. september 2011 dette kom fra mekler og jurist ved fvk. Jeg ble nesten gjort til latter der jeg satt av de og bf fordi jeg hadde den forestillingen at jeg måtte ha samtykke fra bf ved evt. flytting med barnet. De alle reagerte veldig sterkt og sa hvor feil jeg tok.
Herr Langbein Skrevet 13. september 2011 #5 Skrevet 13. september 2011 (endret) Og det er riktig som de sier: Hvis barnets bosted er registrert som din adresse, så kan du flytte. Det er kun hvis dere har avtale på delt bosted at dette ikke er tilfelle. Foreldreansvar har i utgangspunktet ingenting å gjøre med det (men med unntak). Endret 13. september 2011 av Herr Langbein
Gjest usikkerpåreglene Skrevet 13. september 2011 #6 Skrevet 13. september 2011 okei. Takk for svar. Da er det mange tråder her inne med side opp og ned med feilinformasjon dessverre.
Herr Langbein Skrevet 13. september 2011 #7 Skrevet 13. september 2011 Se f.eks. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=598368 Spesielt Ved delt bosted er det sentralt at foreldrene må samarbeide om beslutninger om barnets dagligliv, som for eksempel fritidsaktiviteter. Det viktigste ved delt bosted er nok likevel at ingen av foreldrene kan endre barnets adresse i folkeregisteret uten den andres samtykke.
Sophie-Ann Skrevet 13. september 2011 #8 Skrevet 13. september 2011 Samværsforelder kan sette en stopper for flyttingen via en begjæring fra retten. Da settes flyttingen på vent, til saken er oppklart. Har også fått inntrykk av at ved delt foreldreansvar, må begge underskrive på flyttemelding for barnet??? Gi meg gjerne en link hvis jeg tar feil
Gjest usikkerpåreglene Skrevet 13. september 2011 #9 Skrevet 13. september 2011 Samværsforelder kan sette en stopper for flyttingen via en begjæring fra retten. Da settes flyttingen på vent, til saken er oppklart. Har også fått inntrykk av at ved delt foreldreansvar, må begge underskrive på flyttemelding for barnet??? Gi meg gjerne en link hvis jeg tar feil Det trodde jeg også, men ble grundig forklart og korrigert av de som vet bedre. Her er beskjeden jeg fikk: "nei, det er helt feil, eneste man trenger er å varsle om flyttingen 6 uker før". Jeg prøvd jo å spør om grunnen til dette om den andre part ikke hadde en reell sjangs til å stoppe det. Fikk til svar at slik var det bare og det var for å gjøre overgangen med flyttingen enklere. I allefall ikke slik det fremstår når folk skriver om problemene sine her inne og andre steder. Jeg har et helt annet inntrykk.
Gjest regine Skrevet 13. september 2011 #10 Skrevet 13. september 2011 Samværsforelder kan sette en stopper for flyttingen via en begjæring fra retten. Da settes flyttingen på vent, til saken er oppklart. Har også fått inntrykk av at ved delt foreldreansvar, må begge underskrive på flyttemelding for barnet??? Gi meg gjerne en link hvis jeg tar feil Hvis du har hovedomsorg så kan du melde flytting på barnet uten den andres samtykke selv om dere har felles foreldreansvar. Det er kun ved flytting til utlandet at den andre aktivt må samtykke, dvs. skrive under flyttemelding. Hva gjelder 6-ukersfristen så er det vel hittil såpass nytt at man ikke nødvendigvis har prøvd det ut enda. Dvs. det er fortsatt ikke slik at begge må skrive under ved flytting - du må kun varsle den andre om den planlagte flyttingen 6 uker før. Dette står det ganske greit forklart i barneloven lurer på om det er §37, for det står om foreldreansvar og sånt. Det skal jo også gjelde begge veier - dvs. at også samværsforelder må melde fra med samme frist. Ellers høres det betryggende ut om fagfolk sier at dette ikke betyr at flyttingen kan stoppes, da hadde vi jo hatt flytteforbud - noe jeg tror de færreste ville likt.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #11 Skrevet 13. september 2011 I en slik situasjon vil jeg tro at samværsavtalen er et viktig punkt. Om det er slik at f.eks far skal ha samvær annenhver helg og onsdag, og mor vil flytte såpass langt unna at samværet som er fastsatt i avtalen ikke kan gjennomføres, er det mor som bryter avtalen. Samværsavtalen er jo juridisk bindende, og så vidt jeg vet ganske alvorlig å ikke følge opp. Lurer på om det er annerledes der far ikke har samvær, (da skulle det jo ikke spille noen rolle), eller at samværet kan gjennomføres selv om mor flytter et stykke unna? Så lenge samvær kan gjennomføres i henhold til avtalen tror jeg mor, (eller den som har hovedomsorgen da), kan flytte uten "tillatelse" fra far
Gjest regine Skrevet 13. september 2011 #12 Skrevet 13. september 2011 I en slik situasjon vil jeg tro at samværsavtalen er et viktig punkt. Om det er slik at f.eks far skal ha samvær annenhver helg og onsdag, og mor vil flytte såpass langt unna at samværet som er fastsatt i avtalen ikke kan gjennomføres, er det mor som bryter avtalen. Samværsavtalen er jo juridisk bindende, og så vidt jeg vet ganske alvorlig å ikke følge opp. Lurer på om det er annerledes der far ikke har samvær, (da skulle det jo ikke spille noen rolle), eller at samværet kan gjennomføres selv om mor flytter et stykke unna? Så lenge samvær kan gjennomføres i henhold til avtalen tror jeg mor, (eller den som har hovedomsorgen da), kan flytte uten "tillatelse" fra far Dette er faktisk ikke et trosspørsmål, men et spørsmål om regelverk. Iflg. de siste endringer i barneloven så skal den andre forelder varsles ved flytting, med en frist på 6 uker. Det står ingenting om at "hvis samværsavtale kan opprettholdes så trenger man ikke å varsle" eller "hvis far ikke har samvær trenger man ikke å varsle" el. DERSOM foreldrene har felles foreldreansvar så SKAL det varsles. Konsekvensene er det - som sagt - antakelig fortsatt vanskelig å si så mye om, fordi dette ikke har vært gyldig i mer enn et år el. aå det er neppe mange som har forsøkt å gå til sak med bakgrunn i dette el.
Sophie-Ann Skrevet 13. september 2011 #13 Skrevet 13. september 2011 Ok, er ikke det jeg har blitt fortalt, men ok. Hvis bostedsforeder gir beskjed om flytting til den andre parten, er det jo bare for samværsforelderen å innkalle til et møte på FVK, få en meklingsattest og gå til sak? Så man kan jo klare å stoppe dette hvis man vil....
Gjest regine Skrevet 13. september 2011 #14 Skrevet 13. september 2011 Ok, er ikke det jeg har blitt fortalt, men ok. Hvis bostedsforeder gir beskjed om flytting til den andre parten, er det jo bare for samværsforelderen å innkalle til et møte på FVK, få en meklingsattest og gå til sak? Så man kan jo klare å stoppe dette hvis man vil.... For å si det sånn: en rettssak kommer IKKE opp i løpet av 6 uker. Først skal man ha meklingsattest (tar nok en uke eller to å få bare det første møtet på fvk, det skal jo gjerne være tre meklinger før man får attesten = flere uker). Det må sendes stevning til retten - og den MÅ inneholde meklingsattest. En advokat skal ha tid til å både møte sin potensielle klient og skrive en stevning (vil overhode ikke anbefale å gjøre det selv, selv om det er mulig). Så tar retten i mot stevningen og berammer møte - og selv om det berammes hastemøte så tar det gjerne en god del uker før retten har tid. Tror det raskeste jeg har opplevd var 2 mnd. Så man har rukket å komme seg i orden i nytt hjem lenge før det er mulig å få til en rettssak.
Sophie-Ann Skrevet 13. september 2011 #15 Skrevet 13. september 2011 Ok, jeg trodde at man kunne få dette stoppet med en midlertidig forføyning.
Gjest regine Skrevet 13. september 2011 #16 Skrevet 13. september 2011 Ok, jeg trodde at man kunne få dette stoppet med en midlertidig forføyning. Men det tar også tid og forutsetter at det foreligger meglingsattest og stevning og alt det der. man kan ikke bare gå til retten og "få" en midlertidig forføyning, en god del formalia som skal være oppfylt først.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #17 Skrevet 13. september 2011 Dette er faktisk ikke et trosspørsmål, men et spørsmål om regelverk. Iflg. de siste endringer i barneloven så skal den andre forelder varsles ved flytting, med en frist på 6 uker. Det står ingenting om at "hvis samværsavtale kan opprettholdes så trenger man ikke å varsle" eller "hvis far ikke har samvær trenger man ikke å varsle" el. DERSOM foreldrene har felles foreldreansvar så SKAL det varsles. Konsekvensene er det - som sagt - antakelig fortsatt vanskelig å si så mye om, fordi dette ikke har vært gyldig i mer enn et år el. aå det er neppe mange som har forsøkt å gå til sak med bakgrunn i dette el. Meg du siterer. Skjønner at det er snakk om regelverk og at man skal varsle uansett. Jeg tenkte mer på i forhold til hva som ville vektlegges i en slik sak evt. Og da videre at så lenge mor/den med hovedomsorg uansett ikke skulle flytte så langt at samværsavtalen ble påvirket, ville protestene fra far/samværsforelder ikke ha noen betydning, for da ville ikke en flytting påvirke samværet mellom barn og far. I motsatt tilfelle, der flyttingen vil ha en reell effekt på samværsavtalen, at denne ikke kan gjennomføres pga avstand f.eks, antok jeg at fars argumenter sto sterkere. At barn skal kunne ha muligheten til å fortsette sitt vanlige samvær med sin far er jo et viktig punkt i mine øyne Når det er sagt, skjønner jeg at ting tar tid, og at det i praksis vil si at mange mødre kan velge å flytte før saken i det hele tatt kommer opp, og da i realiteten står fritt til å flytte uten noen slags tillatelse fra far. Likevel er jo en fastsatt samværsavtale et juridisk bindende dokument som kanskje vil kunne brukes for å forhindre at sånt skjer helt uten videre. Men jeg er ingen jurist da Jeg
Gjest usikkerpåreglene Skrevet 13. september 2011 #18 Skrevet 13. september 2011 jeg ble i allefall forklart at den som har hovedomsorgen kan gjøre som man vil. Barnefaren i mitt tilfelle er ikke vanskelig på flytting, nå i allefall. Han skjønner også om jeg vil utenlands. Men jeg har mange nok hjerneceller til å skjønne at om intensjonen er så fin og flott nå, så trenger den ikke å være det om et år eller to. Det ble ettertrykkelig presisert at delt foreldreansvar hadde ingen invirkning på retten for den med hovedomsorg til å flytte med barnet innenlands.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå