AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #1 Skrevet 13. september 2011 Har jobbet som optiker i mange år og er definitivt inne i en krise når det gjelder å finne ut hva jeg skal gjøre. Arbeidsplassen min blir nedlagt og jeg står ved nyttår uten jobb. Tiden er nå inne for å finne en løsning. Jeg er 42 og har stort sett jobbet innen optisk bransje enten med salg eller i butikk. Begge deler er jeg ganske lei av. Har begynt å søke litt men åpner FINN.no og starter på A... og går fremover, det fungerer ikke så bra:)Fordi jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Tenk å være så blank, men jeg klarer ikke finne ut hva jeg har lyst til. Det er verken tid eller sted for ny utdanning, midtveis i livet med behov for fast inntekt. Egentlig kunne jeg godt tenke meg det allermest men innser at det vil lage "kludder" i familien mht økonomi. Det eneste jeg vet er at jeg gjerne vil jobbe i team eller ha en mellomleder rolle. Jeg liker langvarige relasjoner og er ikke en som løper og henter inn masse nye kunder. Trives med det sosiale aspektet og trives definitivt med andre folk. Mine nære venner sier at jeg er analytisk, god til å lytte og løsningsorientert. Jeg vurderer å prøve karierreveiledning men ser at det koster 6000 kroner og synes det er vondt å bruke det hvis jeg ikke får noe ut av det. Noen som har noen tips og evt kan fortelle fra deres erfaring med karierreveiledning?
Knirke Skrevet 13. september 2011 #2 Skrevet 13. september 2011 Jeg fikk karriereveiledningskurs (jobbklubb) igjennom NAV, og det hjalp meg i grunn ikke å finne ut hva jeg har LYST til (Jeg har jo bare lyst til å tjene penger som jeg kan betale husleie og mat med...), så jeg tror nok ikke det hadde vært verd pengene hvis jeg skulle betalt for det Men personlighetstesten, Discovery Insights, gav både meg og mange andre noe å gruble på. Den var nesten skremmende nøyaktig
Sissan9 Skrevet 13. september 2011 #3 Skrevet 13. september 2011 Jeg har hatt god erfaring med karriereveiledning, dog med personlig coach og ikke i NAV-regi. Du er avhengig av å finne en som er god på det du er ute etter, ellers er det penger ut av vinduet.
Gjest Okusan Skrevet 14. september 2011 #4 Skrevet 14. september 2011 Jeg fikk karriereveiledning i gave da jeg var usikker student. Tror det kostet noen tusenlapper, ja. Hva jeg fikk ut av det? Lite som jeg ikke visste fra før. Jeg var allerede klär over at jeg var XXX og YYY og kunne passe inn i alle yrker fra A-Å. Problemet lå nettopp i å velge veien videre blant mange alternativer, ikke å finne alternativene- så hvis det er i den situasjonen du også befinner deg tror jeg det er vanskeligere for veilederen å hjelpe deg. Nå skal det sies at jeg prøvde ett sted. Og det finnes mange. Men min erfaring er at det ikke er verdt pengene.
jente39 Skrevet 15. september 2011 #5 Skrevet 15. september 2011 Takk Okusan og de andre for svar. Tror du har et poeng der, at hvis man faktisk vet hva man kunne passe til er utfordringen faktisk å gjøre et riktig valg og finne veien dit. Og som du klokt sier tror jeg dette kan være vanskelig for en veileder kanskje. Selvom det var det jeg trodde jeg fikk hjelp til. Sjekket hos et par veiledere og de sier at de skal ha fra 6000 og oppover for 2 konsultasjoner (som inkluderer en test). Denne testen tok jeg for mange år siden og tenker at den "gjelder" sikkert ennå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå