Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for en god stund siden søkt om dagpenger, fikk søknaden godkjent, og har også fått vedtak i posten.. Der står det at jeg skal få etterbetalt penger ifra 18 juli, og det er en venteperiode fra den datoen som går over 8 uker, altså nå 18 sept har det gått 8 uker.. Ringte NAV ista og spurte når pengene sku komme, de kom ikke før i uke 39 sa han. Altså to uker til! Jeg sitter her blakk som bare juling,ikke mat til meg selv, og hunden min er snart tom for mat. Jeg har fått meg jobb, men der måtte jeg ha et kurs først, som starter på mandag..

Kan jeg mase på NAV i denne sammenhengen? Si at jeg trenger pengene NÅ? Eller får de ikke hjulpet meg kjappere likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pengar frå NAV kjem etterskuddsvis, så nei, du kan ikkje få pengane raskare.

Skrevet

Likevel skal du ha penger til mat/ livsopphold i disse ukene. Ta kontakt med sosialkontoret og be om nødhjelp på dagen.

Skrevet

Du kan søke nødhjelp, men vær obs på at noen saksbehandlere avviser søknader med begrunnelse i at du har godkjent vedtak og venter på penger (believe it or not!). Da er det bare å klage, namsmannen er fin å ha i de tilfellene.

Skrevet

Du kan søke nødhjelp, men vær obs på at noen saksbehandlere avviser søknader med begrunnelse i at du har godkjent vedtak og venter på penger (believe it or not!). Da er det bare å klage, namsmannen er fin å ha i de tilfellene.

Og man vil neppe få omgjort vedtaket før dagpengene allerede er på konto. Noe treghet er det i systemet.

Trådstarter: Kan du ikke låne et par hundre kropner av noen, da? For det er jo strengt tatt ikke mer enn det du trenger...

Skrevet

Det har de ikke lov til, i følge lost par 5 skal alle som ikke kan sørge for sitt livsopphold ha hjelp, MEN de kan stille villkår om at det tilbakebetales når du får

inn penger.

Skrevet

Nødhjelp kan gis på dagen, der og da.

Skrevet

Og nødhjelp får man på sosialen?

Skrevet

Det har de ikke lov til, i følge lost par 5 skal alle som ikke kan sørge for sitt livsopphold ha hjelp, MEN de kan stille villkår om at det tilbakebetales når du får

inn penger.

Av ren nysgjerrighet, hvor ofte må man betale tilbake dette? Logikken tilsier jo at man alltid burde gjøre det, da man teoretisk sett har penger i perioden, bare at man i praksis ikke har fått det utbetalt ennå. Hvis man får midlertidige penger til å dekke utgifter man alt har fått dekket, bare ikke utbetalt, så får man jo ekstra penger?

Skrevet

De kan innvilge deg matpenger og sikkert også penger til å reise for perioden fram til du får dagpengeutbetalingen din. Pengene gis som bidrag.

Og de kan ikke påberope seg 14 dagers saksbehandlingstid. I værste fall kan de henvise deg til sosialvakta om du er i Oslo. Tror jeg.

Problemet er at man må bruke sinnsykt mye (dag)tid på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...