Mrs. Morgan Skrevet 13. september 2011 #1 Skrevet 13. september 2011 (endret) Hei! Har et spørsmål til dere der ute... kanskje dere har noen gode råd eller tips til hva vi burde gjøre! Vi er 20 og 22 år gamle, har bodd sammen en gang før, men skal snart flytte sammen igjen. For tiden jobber han fullt, mens jeg er arbeidssøkende. Planen min var å jobbe i et år nå før jeg fortsetter å studere på høyskole, men har da ennå ikke fått jobb... veldig surt, men prøver så godt jeg kan! Greia er at vi har tenkt å flytte snart da. Men vi er ikke sikre på om vi skal kjøpe eller leie... Min far mener det er best å kjøpe. "Heller betale 2000 og eie enn å betale 6000 og leie!" Og det hørtes jo bare utrolig riktig ut! Hehe. Undersøkte litt rundt og fant ut at BLU (boliglån for unge) kan få 90% lån. (altså vi) Det er jo kjempemye... Om jeg har forstått det riktig da? Skal spørre min far om litt mer hjelp ang dette. Jeg vil ikke gjøre noen feil, havne i en økonomisk krise osv. Så vil derfor være 100% sikker på hva som er best. Burde vi leie eller eie? Vi har også en hund, noe som blir en ekstra utfordring å finne en leilighet som tillater å ha hund når man skal leie. Da er det en fordel med å kjøpe. En annen fordel er vel at vi ikke bare "kaster" pengene ut av vinduet når vi eier... Vi betaler mindre når vi eier og når vi da en gang om noen år selger leiligheten så får vi noe tilbake igjen også. Det gjeldr ikke når man leier. Man eier det ikke engang og betaler kanskje 6000 eller 8000 kr i mnd. rett ut av vinduet. Litt bortkastet har jeg hørt? Hm... Noen som vil si noe her?? hehe. Trenger litt hjelp! Hadde vært godt å høre litt forskjellige synspunkter her! Samboern min har ca. 17000 kr på sparekontoen sin (BLU konto) Det er ikke allverdens mye, men det kan komme godt med. Han tjener ca. 23000 kr i mnd. Jeg får penger fra nav på ca. 3000 i mnd. fram til jeg har fått meg no jobb. Hvis det skulle vært nødvendig for dere å vite da... Endret 13. september 2011 av Mrs. Morgan
Gjest otrivin Skrevet 13. september 2011 #2 Skrevet 13. september 2011 Nå vet jeg ikke akkurat med deres økonomi, men hvis det er mulig ville jeg kjøpt. Leiepengene mister dere jo, kjøpssummen vil dere jo få igjen ved salg.
Mrs. Morgan Skrevet 13. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2011 Nå vet jeg ikke akkurat med deres økonomi, men hvis det er mulig ville jeg kjøpt. Leiepengene mister dere jo, kjøpssummen vil dere jo få igjen ved salg. Ok! Skrev på slutten at han tjener ca. 23000 i mnd mens jeg mottar støtte på ca. 3000 i mnd (fram til jeg får jobb). Det er så mange fordeler som sikter mest mot å kjøpe enn å leie... Liker tanken på å kjøpe, veldig godt også! Men er redd jeg ikke vet nok om det. Må høre andres erfaringer, synspunkter osv. Vil være 100% sikker før jeg gjør noe drastisk.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #4 Skrevet 13. september 2011 Generelt sett sier man at det lønner seg å kjøpe, men det kommer an på om man har råd til å betjene lånet og om man har den nødvendige egenkapitalen. Det vil si; hva tjener dere, hvor stabil er inntekten, hvilke faste utgifter har dere osv. Så må man også ta høyde for renteøkning, husleie, fellesgjeld, vedlikehold osv, så det er ikke gratis å eie heller. Begynn med å sette opp budsjett og se hvor mye dere har å rutte med.
Mrs. Morgan Skrevet 13. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2011 Generelt sett sier man at det lønner seg å kjøpe, men det kommer an på om man har råd til å betjene lånet og om man har den nødvendige egenkapitalen. Det vil si; hva tjener dere, hvor stabil er inntekten, hvilke faste utgifter har dere osv. Så må man også ta høyde for renteøkning, husleie, fellesgjeld, vedlikehold osv, så det er ikke gratis å eie heller. Begynn med å sette opp budsjett og se hvor mye dere har å rutte med. Okei, takk for svar Regner med å få litt hjelp av min far også!
Glynis Skrevet 13. september 2011 #6 Skrevet 13. september 2011 Skaff deg fast jobb før du i det hele tatt tenker på å eie. 2
Mrs. Morgan Skrevet 13. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 13. september 2011 Skaff deg fast jobb før du i det hele tatt tenker på å eie. Ja, det er en av grunnene til at jeg er veldig skeptisk til å "plutselig" eie. Men hva hvis kjæresten min, til å begynne med, kjøper alene. At han er 100% eier i starten. Så når jeg da har fått meg jobb, ordner vi det slik at jeg blir deleier? Eller er det ikke mulig?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #8 Skrevet 13. september 2011 Hvordan er boligprisene der dere har lyst til å kjøpe? Du kan jo selvsagt bli deleier etterhvert, men det spørs hvor stort lån han kan få alene? Hvis dere tjener 500.000 tilsammen i året, vil jeg tro dere kan få et lån på 1,5 mill. Om dere skal kjøpe en bolig til f.eks 1,5 mill, og dere får lån som tilsvare 90 % av den summen, (altså 1,350.000,- kr), må dere fremdeles ha 150.000 i egenkapital for at dette skal gå i orden.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #9 Skrevet 13. september 2011 Jeg kom meg inn på boligmarkedet som student, helt utrolig at jeg klarte det, men det gikk. Nå noen år siden sitter jeg med en pen egenkapital og kan utvide, jeg råder alle som kan å kjøpe, kaster vekk penger på å leie. Mer trygt er det og:)
Drizzt Skrevet 13. september 2011 #10 Skrevet 13. september 2011 (endret) Med så lite egenkapital og bare en av dere som har inntekt, blir det veldig vanskelig å overbevise banken at dere klarer å betjene lånet uten å sulte i hjel. Hvis dere kan få økonomisk hjelp fra foreldrene deres, er det sikker lettere. Ellers er jeg for eie og mot leie, men det er helt avhengig av deres økonomi, inntekt, budsjett, osv. Endret 13. september 2011 av Drizzt
Mrs. Morgan Skrevet 13. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 13. september 2011 Takker så mye for mange fornuftige svar! Vi har tenkt på leiligheter fra 300 000-1 mill. Ikke noe særlig mer. Blir da ekstra "høy" fellesutg. på mellom 2-7000 i mnd. Men vi prøver å velge smart. Altså, sånne leiligheter som har så høy fellesutg. er jo litt vanskelige å få solgt igjen, spesielt hvis det ligger i dårlig strøk o.l og ikke er så bra standard osv. Men vi får vel bare tenke litt mer på det. Men så langt ligger vi mer på å faktisk kjøpe. Bare jeg hadde jobb nå... Håper jeg får noe snart!!
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #12 Skrevet 13. september 2011 Takker så mye for mange fornuftige svar! Vi har tenkt på leiligheter fra 300 000-1 mill. Ikke noe særlig mer. Blir da ekstra "høy" fellesutg. på mellom 2-7000 i mnd. Men vi prøver å velge smart. Altså, sånne leiligheter som har så høy fellesutg. er jo litt vanskelige å få solgt igjen, spesielt hvis det ligger i dårlig strøk o.l og ikke er så bra standard osv. Men vi får vel bare tenke litt mer på det. Men så langt ligger vi mer på å faktisk kjøpe. Bare jeg hadde jobb nå... Håper jeg får noe snart!! Husk at når du kjøper borettslag er ikke innskuddet hele prisen. Hvis dere ikke har råd til å kjøpe for mer enn en million, vil dere neppe få lov av banken til å kjøpe en borettslagslelighet med innskudd på den størrelsen på grunn av fellesgjelden.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #13 Skrevet 14. september 2011 Her er det mye å tenke igjenom. For det første må dere finne ut hvor lenge dere skal bo der dere evt kjøper. Skal dere bo der frem til en av dere begynner å studere f.eks? Og da flytte? Da er det idioti å kjøpe en leilighet, da dere vil tape penger på det. Bør ha et perspektiv på 3-5 år. Vær også klar over at det ikke bare er å kjøpe en leilighet, og selge den om noen år, og få en fortjeneste. De siste årene har det stemt, men man vet ikke hva som skjer i fremtiden. Det er ikke umulig at dere taper penger på å kjøpe en leilighet. 1
Britt Banditt Skrevet 14. september 2011 #14 Skrevet 14. september 2011 Leiligheter med høy fellesgjeld er som regel ikke "litt vanskelig" å få solgt, men som regel veldig vanskelig. Folk skyr som regel disse som pesten etter diverse skrekkhistorier i media de siste årene. Husk at hvis banken sier dere kan få lån på f.eks. 1,5 millioner så inkluderer dette også evt. fellesgjeld (f.eks. hvis leiligheten koster 800 000 og det er fellesgjeld på 1 000 000,- så har dere ikke råd til den leiligheten). Hvor faren din får det fra at det koster 2000,- å eie en leilighet i dag det vet jeg ikke, da må det i såfall være et bittebittelite lån. Hvis det koster 6000,- å leie (noe som faktisk ikke er så dyrt) så koster det aldri i verden 2000,- å eie en tilsvarende leilighet, med mindre dere har omtrent alt i egenkapital. Vi har hus med lån på ca 1,5 mill og betaler ca 8000,- per måned med 25 års nedbetaling (og da kommer kommunale avgifter, strøm, forsikringer osv osv. i tillegg). Husk også på at hvis dere skal kjøpe så må dere ta høyde for renteoppgang, for nå er renta veldig lav, og den kommer til å gå opp etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå