Gå til innhold

Tetracyclin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har akkurat fått tetracyclin-kur, og på boksen står det 1 tablett daglig. Dette er tetracyclin actavis 250 mg. Pakningsvedlegget sier imidlertid 2 tabletter 2 ganger i døgnet, eller 1 tablett 4 ganger i døgnet.. Hvorfor skal jeg da bare ta èn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal følge doseringen fra legen.Om du har spørsmål ang slik eller annet,så kontakter du legen som har foreskrevet medisinen

Skrevet

Jeg fant ut av det ved å søke litt. Når tetracyclin tas som kvisebehandling er det vanlige 250-500 mg/døgn, dvs èn eller to tabletter i døgnet. Den høyere dosen var visst for det andre som tetracyclin også brukes mot.

TS

Skrevet

ikke alltid. Jeg fikk tetracyclin for kviser og tok 2 tabletter pr.dag. MEN igjen,du skal følge legens råd. Vi er alle forskjellige.

Skrevet

ikke alltid. Jeg fikk tetracyclin for kviser og tok 2 tabletter pr.dag. MEN igjen,du skal følge legens råd. Vi er alle forskjellige.

Det var jo det jeg skrev, 250-500 mg. Ergo tok du 500 mg :) 4 tabletter vil si 1000 mg.

Skrevet

jeg hadde 300mg. tabletter .Uansett så burde du følge legen,ikke internet dosering

Skrevet

jeg hadde 300mg. tabletter .Uansett så burde du følge legen,ikke internet dosering

Ja men da har du jo opplagt ikke brukt samme typen tetracyclin som meg. Doseringen jeg henviste til er hentet fra felleskatalogen og tilhører den typen jeg får.

Og ja, jeg følger selvfølgelig legens dosering.

Skrevet

Ja men da har du jo opplagt ikke brukt samme typen tetracyclin som meg. Doseringen jeg henviste til er hentet fra felleskatalogen og tilhører den typen jeg får.

Det er 7 tetracyclinpreparater som er licensiert i norge. De findes i doseringer på 100mg. (Doxycyclin HEXAL, Doxylin), 250 mg. (Tetracyklin actavis, Tetracyklin Arco) og 300 mg. (Tetralysal). De to siste (Vibranord og Tygacil) er hhv. mikstur (10 mg./ml.)og pulver til infusjonsløsning (50 mg).

Så da håber jeg den misforståelsen er oppklart.

Det er ikke uvanlig at legens dosering ikke stemmer med pakningsvedlegget. Man følger selvsagt legens dosering, som det ser ud til å være skjønd enighed om her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...