AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #1 Skrevet 13. september 2011 Har nettopp blitt samboer med kjæresten min. Han eier leilighet, så jeg skal leie med han. Har ikke mulighet til å kjøpe meg inn helt ennå. Er usikker på hvordan vi skal gjøre dette økonomisk. Saken er slik: - Han har boutgifter på ca 16 000 i mnd, men har i tillegg en årslønn på rundt 900 000. - Jeg er student, jobber litt vedsiden av, så har ca 9-10 000 brutto til bruk hver mnd. Prøver å spare studielånet, så det er ikke medregnet. Har tidligere leid en liten leil. for 3500 inkl. alt. Jeg mener at ingen av oss verken bør tjene eller tape på samboerskapet. Et forslag er å dele på fellesutgiftene, strøm, tv/internett osv, noe som da blir ca 2500 i mnd å betale for meg. På den måten betaler jeg ikke ned på hans gjeld. Samtidig føler jeg det blir feil at jeg betaler 1000 kr mindre enn hva jeg gjorde der jeg bodde før, for det er jo bedre å betale ned lånet til kjæresten enn til en helt fremmed. På en annen side bidrar jeg med 2500 kr som han ellers ville betalt av egen lomme. HJELP?!
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #2 Skrevet 13. september 2011 Han hadde jo ikke betalt 2500 av egen lomme, dersom det er for DITT forbruk. Da hadde jo ikke de utgiftene vært der Men hva om du betaler halvparten av strøm, tv, internett + en tusenlapp eller litt mer i tillegg? For "slitasjen" du gjør på leiligheten 1
Zzyzx Skrevet 13. september 2011 #3 Skrevet 13. september 2011 Han betaler nok også en del renter, og det er helt uproblematisk at du skal være med på å betale en del av dem. Jeg ville foreslått at du betaler iallfall det du betaler nå, men jeg ville vært forsiktig med å tilby meg å betale mer.
Cuckold Skrevet 13. september 2011 #4 Skrevet 13. september 2011 (endret) Hvis han har foreslått at du bare betaler 2 500,- er det vel greit å ta imot det. Siden han eier leiligheten dere bor i og du dermed stiller litt svakere som leietaker enn om dere skulle leid en leilighet sammen der dere stilte likt, ville det være urimelig å forlange at du skulle betale halvparten av full markedsleie for boligen, og siden han også er mye rikere og du neppe hadde hatt råd til en så dyr leilighet, må han også forholde seg til dette hvis han ønsker at dere skal bo sammen. Men det gjør han jo tydeligvis. Jeg ser ikke noe prinsipielt galt i at du spytter inn litt mer enn fellesutgiftene, du har tross alt fortsatt svært lave boutgifter og er ikke nærheten av å betale din halvdel. Så om du betaler 3 500,- burde det også være helt akseptabelt for deg. Slik ville i hvert fall jeg bedømt det. Så spørsmålet blir egentlig hva han vil. Vil han la deg slippe unna med bare å betale 2 500,- er det vel bare å takke ja til det? Hvis han foreslår 3 500,- er det også en helt grei deal for deg. Endret 13. september 2011 av Cuckold 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #5 Skrevet 13. september 2011 Jeg synes det er greit å betale din halvdel av de faste utgiftene (2500) pluss spytter inn litt mer (en tusenlapp, som flere over her foreslår). Han må jo avstå halve plassen i leiligheten sin til deg, det blir mer slitasje etc, og det er uansett en fin ting å gjøre, jeg ville insistert på dette, tror jeg, hvis jeg var deg.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #6 Skrevet 13. september 2011 Takk for svar Han sier selv at jeg ikke skal betale "ekstra" for at han bor slik han bor, da jeg aldri i verden ville kjøpt eller leigt en slik leilighet av samme standard om jeg var alene eller sammen med noen andre. Vi har ikke bestemt oss enda, men har kommet frem til at jeg enten må betale 2500 som da dekker "løpende" utgifter, eller betale litt mer enn det som leie. En annen ting er at han har hatt hushjelp som har vasket ca 3. hver uke, 2 timer for 500 kr. Denne utgiften slipper han også nå, fordi vasking og slik vil jeg gjøre selv. Vil ikke ha noen ukjente i hus som skal rote i mitt rot. I tillegg er det også jeg som betaler mest mat og annet til husholdningen, fordi jeg som oftest er ferdig på skole før han er ferdig på jobb. Skal dette tas i betraktning?
casting Skrevet 13. september 2011 #7 Skrevet 13. september 2011 En annen ting er at han har hatt hushjelp som har vasket ca 3. hver uke, 2 timer for 500 kr. Denne utgiften slipper han også nå, fordi vasking og slik vil jeg gjøre selv. Vil ikke ha noen ukjente i hus som skal rote i mitt rot. I tillegg er det også jeg som betaler mest mat og annet til husholdningen, fordi jeg som oftest er ferdig på skole før han er ferdig på jobb. Skal dette tas i betraktning? Matutgiftene bør dere dele på. Mange gjør det ved å sette opp en felles konto der dere setter inn et avtalt beløp hver måned, og at all mat til husholdningen betales fra denne. Skal du handle middag hver dag blir det fort dyrt for deg. Skal dere ikke være sammen om å holde det rent og ryddig?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #8 Skrevet 13. september 2011 Matutgiftene bør dere dele på. Mange gjør det ved å sette opp en felles konto der dere setter inn et avtalt beløp hver måned, og at all mat til husholdningen betales fra denne. Skal du handle middag hver dag blir det fort dyrt for deg. Skal dere ikke være sammen om å holde det rent og ryddig? Ja, vi har tenkt på å lage en konto med et tilhørende VISA-kort, der vi begge setter inn en viss sum. Hva er egentlig en fornuftig sum? Vi tenker at han kanskje setter inn litt mer enn meg, siden han spiser mer og goså har dyrere matvaner enn meg. Selvsagt skal vi være sammen om å holde det rent og ryddig. Men jeg kommer til å ta meg av husvasken, da dette er noe han HATER, mens jeg ikke har noe imot å vaske. Han kommer til å gjøre andre ting som f.eks klesvask. Dessuten lager han oftere mat enn meg fordi han er flinkere til det
regine Skrevet 13. september 2011 #9 Skrevet 13. september 2011 Først: pass deg så du ikke går i den typiske kvinnefella: dvs. at du betaler mest av de løpende utgiftene, mens hans betaler det som er fast. Ved et brudd er det vanskelig å få med seg det brukte dopapiret eller maten som er spist opp - i motsetning til den nye tv/salongen/eller annet. Så: jeg ville delt utgiftene deres i tre adskilte potter - husleie - faste utgifter (strøm, interenett, tvlisenc etc) - løpende utgifter (mat, husholdningsartikler etc). Selv om du ikke ville bodd så standsmessig alene, så bør du på prinsipielt grunnlag betale litt for å bo. Kan godt være så lite som en 1000-lapp, men du bør faktisk betale husleie. Faste utgifter: der syns jeg dere tenker lurt, dvs. at disse deles i to. Dette er jo også utgifter som du uansett ville hatt. Løpende utgifter: høres også veldig lurt ut å opprette en felleskonto hvor dere setter inn ulikt beløp og som da brukes til mat/husholdningsartikler etc. Dette er i mitt hode den ryddigste måten å jgøre det på, fordi da betaler du faktisk husleie. Du ender da ikke med å føle at du bør/må betale mer mat/løpende utgifter med begrunnelsen "jamen, jeg betlaer jo ikke husleie så jeg kan heller....." Du skriver jo at du sparer studielånet, og det vil jo gi deg en god ek etterhvert. fortsett med det, særlig når du også har lave boutgifter.
juliane Skrevet 13. september 2011 #10 Skrevet 13. september 2011 Jeg tenker at 2500 er en kjempefin sum, for da tjener dere begge på det! Du tjener 1000 kr og han tjener 2500 i mnd. Syns også det er kjempeviktig med en felleskonto der dere trekker mat og andre felles utgifter fra. Om dere velger å sette inn det samme eller ulike beløp er noe dere må bestemme selv, men da slipper dere uenigheter fordi det passer bedre for den ene enn den andre å stå for handlingen.
Kara W Skrevet 14. september 2011 #11 Skrevet 14. september 2011 Du har fått mange gode råd, og jeg vil bare komme med ett til, og det er å skille mellom oppussing og vedlikehold. Ting som ikke øker verdien av boligen f.eks. en ny gardinstang eller et strøk maling, bør du være med på å dekke, mens oppussing som nytt kjøkken eller innebygget garderobe er noe han får igjen for når han selger, og skal derfor dekkes av ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå