Gå til innhold

Syk - blir sittende med dårlig samvittighet.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

var så uhedig å bli syk - kun en dag - er en del plaget med migrene. sier selvfølgelig i fra om jeg ble hjemme den dagen og får ikke annet tilbake enn at ja da har dem ingen til å ta den vakta - skikkelig spydig.

da får man dårlig samvittighet da , men man skal jo egentlig ikke ha det eller ?

jeg er ikke fast ansatt men det skal vel ikke ha noe å si ??

har en stressende jobb med mye mas full guffe hele dagen så jeg ser ikke noe vits i å gå på jobb når man er syk.

hvilke rettigheter har man når man ikke er fast ansatt????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, du har rett til å være syk, men det er et sunt tegn at du får dårlig samvittighet.

Tenk at du står på jobben og den ene personen som skal/kan jobbe ringer og er syk. Du hadde nok tenkt på samme måte, om ikke sagt det på samme måte.

Slike ting går over. Det var nok bare skuffelse tenker jeg. Over at denne personen kanskje måtte jobbe dobbelt, at det var varmt og han/han helst ville gå hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner følelsen!

Det er veldig forskjell på hvem som tar telefonen når jeg en sjelden gang må ringe jobben om fravær pga. egen eller barns sykdom.

Noen ganger får man dårlig samvittighet av negative kommentarer, mens andre ganger legger man på røret med god samvittighet og et ønske om "God bedring, pass godt på deg selv!" på toppen...

På jobben min er dette veldig personavhengig, det er nesten så jeg håper enkelte ikke tar telefonen.

Som sagt er jeg sjelden borte, er en av dem som har minst fravær tror jeg. Likevel; at man har litt dårlig samvittighet er jo et tegn på at det ikke er noe man gjør uten god grunn og med lett hjerte. Man kjenner ansvar overfor arbeidsplassen sin. Et sunt tegn.

De gangene jeg er nødt til å være borte fra jobb, har jeg likevel blitt mye flinkere til å bestemme meg for å være hjemme med god samvittighet - nettopp fordi jeg vet at det er nødvendig!

Stol på din egen dømmekraft! Rett til fravær ved sykdom er faktisk en rettighet man har som arbeidstaker, og det er faktisk ikke ditt problem å skaffe vikar eller at det er problem å få noen til å ta vakten din!

Ingen skal være så uunnværlig at man ikke skal kunne være syk!

God bedring!

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er helt enig med Væren!

Det er greit å ha dårlig samvittighet fordi man ikke kan gå på jobb, men man skal ikke få dårlig samvittighet fordi andre påfører en det ved sure kommentarer.

Det er ikke opp til den i andre enden av en telefon å stille din diagnose!

Selvfølgelig har man rett til å være hjemme ved sykdom.

Regelen for å benytte seg av egenmelding gjelder for personer som har arbeidet for en arbeidsgiver i minimum to måneder ifølge Trygdelovens §8-24. Den sier også at ved gjennannsettelse innen to uker fra arbeidsforholdets slutt vil det tidligere arbeidsforholdet gjelde!

Har man jobbet i mindre enn to måneder for en arbeidsgiver, må man altså ha sykemelding.

Så du har uansett rett til å være syk, og være borte fra jobb om dette er nødvendig!

mvh

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...