AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Idag da jenta mi på tredje trinn kom hjem fra skolen var hun lei seg og forslått. Hun hadde blitt slått i hodet, på kinnet, armen og brystkassen av to eldre gutter. Historien bak var at vennina hennes og henne holdt på å leke, to gutter begynte å plage vennina hennes så hun begynte å gråte. De ga seg ikke, og jenta vår stakk og hentet en assistent som hadde inspeksjon. Siden jenta vår "sladret" så ventet guttene til assistenten var ute av syne før de gikk løs på henne. Det jeg reagerer sterkt på er (forruten at hun fikk bank), er at da asssistenten ble tilkalt for å stoppe det, bare tok med seg guttene inn uten noe mere sanksjoner, ingen ringte til meg, og assistenten sa at siden guttene går i innføringsklassen, så skjønner de ikke hvordan de skal oppføre seg! Dette er en skole som har lagt vekt på et såkalt "mobbemanifest".. Det jeg ville ha skulle skjedd er; Jeg burde blitt oppringt, guttene burde vært til rektor, og best av alt; flere ute på inspeksjon i friminuttene....(byskole med ca 250 elever). Jeg har sendt mail til læreren, og kommer til å ringe rektor i morgen. Jenta mi har blåveis, hovent kinn og blåmerker på bryst og arm, så jeg holder henne hjemme i morgen... Fatter ikke at store gutter kan gå løs på ei lita jente som knapt veier litt over 20kg..... Pappaen hennes mener vi bør sende en formel klage på hvordan skolen håndterte situasjonen, men jeg aner ikke hva det vil komme utav det..... Har det vært at flere lærere og assistenter ville vært ute i friminuttene ville det vært supert! 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 lærerne har alltid vært sånn.. ALDRI reagert på noe ... uff dårlige erfaringer med dem 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #3 Skrevet 12. september 2011 Ts her; Må bare si at hun er ikke et "mobbeoffer", dette var helt umotivert. Eller ikke umotivert da, hun hjalp jo bare vennina si og fikk straff..... 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #4 Skrevet 12. september 2011 Ihvertfall husk å ta bilder for å dokumentere skadene, sånn i tilfelle. Greit å ha. 9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #5 Skrevet 12. september 2011 Ts her; Jeg kommer til å forlange at ei skademelding om ikke annet blir registrert i morgen. Bilder er allerede tatt.. Stakkars jenta vår. Og mammahjertet mitt har vondt...
Gjest otrivin Skrevet 12. september 2011 #6 Skrevet 12. september 2011 Be om et møte med rektor. Det gjorde jeg selv da jeg var elev og en jente i klassen ble utsatt for noe lignende. Fikk faktisk til at det var 5 ekstra "vakter" ute i friminuttene da. Er bedre det enn å skrive et brev som bare blir lagt i en bunke og glemt syns jeg.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #7 Skrevet 12. september 2011 Vi fikk også ekstra voksne ute etter at en gutt hadde blitt banket opp, foreldrene hans skrev formelt brev og ba om møte i tillegg. Stor klem til lillejenta di og mammahjertet ditt fra meg 1
Gjest Thea Skrevet 12. september 2011 #8 Skrevet 12. september 2011 Jeg blir helt sjokkert jeg over at skolen kan ta så lett på noe sånt. Jenta ble jo jult opp jo. Det var ikke snakk om litt knuffing og dytting her. Og de guttene lærer jo hvertfall ingenting av å bli unnskyldt av voksne på den måten. Synes det er ekstremt merkelig at foreldre ikke fikk beskjed engang. Når barn f.eks. skader seg i lek så er det helt normalt og jeg tror i reglementet at man kontakter foreldre. Men med engang elever skader andre elever så blir det bagatellisert. 3
Gjest halebein Skrevet 12. september 2011 #9 Skrevet 12. september 2011 (endret) er enig i at du burde fått beskjed med en gang! MEN! Hva vet du om det som har skjedd i ettertid med de to guttene? Skolen har jo taushetsplikt i forhold til sanksjoner og elevsaker? Du kan jo forhøre deg med rektor og kontaktlæreren om hvordan saken har blitt behandlet, slik at du føler deg trygg nå i ettertid, og at jenta skal slippe å være redd/oppleve dette flere ganger. -men du har ingen rett på detaljer på hvilke sanksjoner guttene har fått, eller hva som er blitt gjort i detalj i forhold til foreldrene deres/samtaler med rektor o.l. Det kan jo være at mye er blitt gjort som ikke du vet? Slike ting skal ikke skje, men når det skjer må saken behandles skikkelig. Skolen har plikt til å ha en plan for saker som denne. Dette er en voldssak ikke en mobbesak (mobbing: foregår gjentatte gange over tid). Dersom jenta di er redd, og du er usikker - så tror jeg kanskje jeg ville tatt kontakt med foreldrene til guttene og snakket med dem. Det går jo an å gjøre noe selv også, så gjør både du og skolen litt for å løse situasjonen. Håper det går bra med jenta di, da! Endret 12. september 2011 av halebein
Gjest *Røyskatt* Skrevet 13. september 2011 #10 Skrevet 13. september 2011 Det er utrolig lett for skoler å "overse" problembarna og mobbing. Jeg syns det er kjempebra at du griper tak i saken, og også at du nekter å la jenta gå på skolen i dag. Mamma og måtte gjøre det på ett tidspunkt. Hun lot ikke meg gå på skolen før de faktisk tok tak noe av det som skjedde med meg. Lykke til i dag. Oppdater oss videre. 1
Explosive Skrevet 13. september 2011 #11 Skrevet 13. september 2011 Jeg har også utrolig dårlig erfaring med lærere, fra førsteklassen og ut tiende, samme skole alle årene. Men det var helt annerledes på vgs!
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #12 Skrevet 13. september 2011 Ts her; Nei, jeg har ikke annen kunnskap til hva som skjedde med de to guttene enn hva jenta mi sa, og det var at de ble fulgt inn av assistenten etter at de måtte si unnskyld til henne, og at assistenten sa at siden de ikke var norske så skjønte de hvordan å oppføre seg. Rektor vet vel ingenting heller, hvis assistenten ikke sa ifra. Jenta mi er som skrevet på 3de trinn, knapt fyllt 8, og langt på nær tøff nok til at hun selv gikk å sa ifra til rektor igår. Vurderte å holde henne hjemme idag, til jeg hadde snakket med rektor, men hun er en liten tøffing, og ville på skolen:-) Hun trives godt på skolen og har sine gode venner og venniner. Har det ikke vært for at hun er så etablert i klassemiljøet, så har jeg vurdert skolebytte på henne...(vi bor sånn til at vi ligger midt i mellom grensen for to skoler, og kunne velge da hun skulle begynne i første). Skolen har de siste årene forandret seg voldsomt. Mye uro, mobbing (selv om de har gått ut i den lokale avisen med sitt såkalte mobbemanifest), tre rektorer på 1.5 år, klassen hennes har hatt 5 hovedlærere siden første, pluss så mange assistenter at jeg ikke kan navnene på alle. Etter hva jeg har hørt så er den rektoren på skolen nå en ganske streng rektor som slår hardt ned på mobbing og bråk, så jeg har tro på at en samtale med han skal gå greit. Skolen til jenta vår er som mange skoler idag plaget med dårlig økonomi og innskrekninger. Har hørt fra andre foreldre at deres barn er og blitt plaget i friminuttene, men får alltid høre at det er ikke økonomi til å sette ut flere inspektører. Skolen har et stort uteområde, og den ene persone som er ute har ikke sjans til å ha oversikt. Det har t.o.m skjedd at elever på småtrinnet har gått hjem fra sfo uten å si ifra, og de på sfo har ikke merket det før stressa foreldre har kommet for å hente barnet og barnet har vært borte.... Nei, jeg får kvinne meg opp og ringe rektor...
tingeling Skrevet 13. september 2011 #13 Skrevet 13. september 2011 Barn har krav på et trygt læringsmiljø, så dårlig økonomi skal ikke være noen unskyldning for at barna ikke er trygge i skolegården. Skriv et formelt (ikke alt for personlig) brev til rektor hvor dere ber om et møte. Overlevere det gjerne selv, men brev er uansett best, da er det skriftlig.
Gjest grønnfi Skrevet 13. september 2011 #14 Skrevet 13. september 2011 Ts her; Nei, jeg har ikke annen kunnskap til hva som skjedde med de to guttene enn hva jenta mi sa, og det var at de ble fulgt inn av assistenten etter at de måtte si unnskyld til henne, og at assistenten sa at siden de ikke var norske så skjønte de hvordan å oppføre seg. Rektor vet vel ingenting heller, hvis assistenten ikke sa ifra. Jenta mi er som skrevet på 3de trinn, knapt fyllt 8, og langt på nær tøff nok til at hun selv gikk å sa ifra til rektor igår. Vurderte å holde henne hjemme idag, til jeg hadde snakket med rektor, men hun er en liten tøffing, og ville på skolen:-) Hun trives godt på skolen og har sine gode venner og venniner. Har det ikke vært for at hun er så etablert i klassemiljøet, så har jeg vurdert skolebytte på henne...(vi bor sånn til at vi ligger midt i mellom grensen for to skoler, og kunne velge da hun skulle begynne i første). Skolen har de siste årene forandret seg voldsomt. Mye uro, mobbing (selv om de har gått ut i den lokale avisen med sitt såkalte mobbemanifest), tre rektorer på 1.5 år, klassen hennes har hatt 5 hovedlærere siden første, pluss så mange assistenter at jeg ikke kan navnene på alle. Etter hva jeg har hørt så er den rektoren på skolen nå en ganske streng rektor som slår hardt ned på mobbing og bråk, så jeg har tro på at en samtale med han skal gå greit. Skolen til jenta vår er som mange skoler idag plaget med dårlig økonomi og innskrekninger. Har hørt fra andre foreldre at deres barn er og blitt plaget i friminuttene, men får alltid høre at det er ikke økonomi til å sette ut flere inspektører. Skolen har et stort uteområde, og den ene persone som er ute har ikke sjans til å ha oversikt. Det har t.o.m skjedd at elever på småtrinnet har gått hjem fra sfo uten å si ifra, og de på sfo har ikke merket det før stressa foreldre har kommet for å hente barnet og barnet har vært borte.... Nei, jeg får kvinne meg opp og ringe rektor... Lykke til Godt at jenta di er en tøffing. Jeg tror at jeg også hadde tatt kontakt med foreldrene til disse guttene, om ikke du føler skolen følger opp. Ordne en tolk (hjelpemiddelsentralen) og ta med jentas far evt. ett annen mannlig familiemedlem for å få litt "tyngde" når du sier fra om at slik oppførsel er ikke akseptabel
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #15 Skrevet 13. september 2011 Lykke til Godt at jenta di er en tøffing. Jeg tror at jeg også hadde tatt kontakt med foreldrene til disse guttene, om ikke du føler skolen følger opp. Ordne en tolk (hjelpemiddelsentralen) og ta med jentas far evt. ett annen mannlig familiemedlem for å få litt "tyngde" når du sier fra om at slik oppførsel er ikke akseptabel Ts her; Takk:-) Jeg vet ikke hvem disse guttene er. Jenta vår kjenner de heller ikke, hun vet ikke hva de heter engang. Dette var totalt umotivert, og "straff" for at hun hjalp vennina si. Skolen har vel og taushetsplikt, så jeg tviler på at jeg får vite navnene. Men hun assistenten som tok de inn bør jo vite hva de heter, så iallefall rektor får vite navnene og kan/bør ta det med foreldrene deres. Usikker på hvor gamle de er og, men jenta vår mente de var på samme alder som søskenbarnet sitt, og han går på 5 trinn. Så en to-tre år eldre enn jenta vår da. Fatter virkelig ikke at store gutter skal plage og banke småjenter!!!
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2011 #16 Skrevet 13. september 2011 Idag da jenta mi på tredje trinn kom hjem fra skolen var hun lei seg og forslått. Hun hadde blitt slått i hodet, på kinnet, armen og brystkassen av to eldre gutter. Historien bak var at vennina hennes og henne holdt på å leke, to gutter begynte å plage vennina hennes så hun begynte å gråte. De ga seg ikke, og jenta vår stakk og hentet en assistent som hadde inspeksjon. Siden jenta vår "sladret" så ventet guttene til assistenten var ute av syne før de gikk løs på henne. Det jeg reagerer sterkt på er (forruten at hun fikk bank), er at da asssistenten ble tilkalt for å stoppe det, bare tok med seg guttene inn uten noe mere sanksjoner, ingen ringte til meg, og assistenten sa at siden guttene går i innføringsklassen, så skjønner de ikke hvordan de skal oppføre seg! Dette er en skole som har lagt vekt på et såkalt "mobbemanifest".. Det jeg ville ha skulle skjedd er; Jeg burde blitt oppringt, guttene burde vært til rektor, og best av alt; flere ute på inspeksjon i friminuttene....(byskole med ca 250 elever). Jeg har sendt mail til læreren, og kommer til å ringe rektor i morgen. Jenta mi har blåveis, hovent kinn og blåmerker på bryst og arm, så jeg holder henne hjemme i morgen... Fatter ikke at store gutter kan gå løs på ei lita jente som knapt veier litt over 20kg..... Pappaen hennes mener vi bør sende en formel klage på hvordan skolen håndterte situasjonen, men jeg aner ikke hva det vil komme utav det..... Har det vært at flere lærere og assistenter ville vært ute i friminuttene ville det vært supert! ja dette er typisk.har selv en gutt som har vert stygg med med elever og jeg kontaktet selv foreldrene til gjeldende parter for å finne en løsning og min sønn måtte pent be om unskylning ja!skolen bryr seg ikke.anbrfaler deg å ta kontakt med guttenes foreldre og løse dette selv.dei vet sikkert ingenting dei heller.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2011 #17 Skrevet 13. september 2011 Be rektor om en skriftlig rapport på at hendelsen er registrert. be om handlingsplan fremover for å vise at de iverksetter tiltak som forhindrer dette. be om at du får en kort beskjed om hva som skjer fremover.. Har selv rapportert krenkende adferd fra medelever til rektor ved vår skole. Og han sa selv at jeg ville få brev i posten ang at jeg hadde sagt ifra og hva skolen gkorde for at dette ikke skulle skje igjen. samtidig sa rektor at barnet min ville få samtale® med spes.ped for å snakke om hendelsen. Forrige skolen barnet gikk på hadde strutse-politikk - de stakk bare hodet i sanden og sa de ikke så noe. Etter fem mailer til rektor uten svar dro viinn skolesjefen. DA fikk vi et møte. Der tiok vi saken til FAU. De dro til og krevde !
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2011 #18 Skrevet 13. september 2011 ja dette er typisk.har selv en gutt som har vert stygg med med elever og jeg kontaktet selv foreldrene til gjeldende parter for å finne en løsning og min sønn måtte pent be om unskylning ja!skolen bryr seg ikke.anbrfaler deg å ta kontakt med guttenes foreldre og løse dette selv.dei vet sikkert ingenting dei heller. Ikke alle foreldre som takler å få denne beskjeden. noen går i forsvar og nekter for at barnet deres har gjort noe, andre blir bare sinna på dere som tropper opp. Vi har lært oss at det som skjer på skolen skal skolen rydde opp i. Men krev også da at foreldrene til guttene får beskjed så de kan snakke om denne oppførselen hjemme. men er det minoritets-elever så har foreldrene en annen kultur og holdning enn oss ofte - og da er det ikke like enkelt å nå frem.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #19 Skrevet 13. september 2011 Ts her; Ikke misforstå meg, jeg har ikke noe i mot elever med minoritetsbakgrunn som er i den innføringsklassen, men det som provoserte meg her var at assistenten sa at "de visste ikke bedre siden de er fra et annet land". Jenta vår selv "unnskyldte" guttene med det da hun kom hjem siden assistenten hadde sagt det. Jeg forklarte henne at vold eller mobbing er ikke akseptert uansett hvilken bakgrunn en har. Skal og tro at store gutter fra alle land har såpass innsikt i at en banker ikke småjenter! Eller andre barn for den saks skyld.. Venter på tlf fra rektor nå snart, jeg ringte han, men han satt i et møte og sa til meg at han hadde tenkt å ringe meg idag uansett, jeg kom han bare i forkjøpet.... 6
Jannu Skrevet 13. september 2011 #20 Skrevet 13. september 2011 Stakkars lita! Hvor man kommer fra er ingen unnskyldning for å bruke vold, så kommentaren til assistenten er jo bare dum. Her har de og stort fokus på mobbing, og har og et slik "manifest". All mobbing blir slått hardt ned på umiddelbart, og det er lite tull på skolen. (Skole med i underkant av 400 elever.) Håper rektor tar tak i dette skikkelig, og at assistenten blir lært opp i hvordan h*n skal håndtere slikt i fremtiden! Håper du kommer med ei melding her etter du har snakket med han. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå