Gå til innhold

Hvordan få saftige koteletter?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det er så utrolig mange smarte, matglade mennesker her på forumet spør jeg heller her istedet for å google. Jeg har allerede googlet og det kommer opp tusen forskjellige fremgangsmåter, men det hjelper ikke meg når jeg ikke vet om de funker eller ei.

Så jeg spør dere: Hvordan tilbereder dere koteletter for å få dem ordentlig møre, saftige og gode, og smakfulle? :)

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lar dem ligge litt i olje sammen med salt og pepper og evt annet ønsket krydder! Deretter bruner jeg kotelettene litt på hver side og legger dem oppi en ildfast form med 2-3 dl vann sammen med f.eks løk, tomater, minimais og alt annet man ville ønske av grønnsaker. Så steker jeg dette på 250grader i ca 15 min! Også vips, klar til servering. De blir veldig saftige og gode!! :)

Har også en venninne av meg som steker dem i panna og deretter fyller panna med et beger kesam og lar det ligge og surre i ca 10 min! Smaker også fantastisk godt! :)

Skrevet

Det høres veldig godt ut!! Tusen takk for tips. :)

Skrevet

Jeg pleier å steke de 1-2 minutter på hver side på sterk varme først. Så tar jeg panna av varmen, legger lokk på og lar det ettersteke i rundt 10 min. Pleier å bli veldig bra. :)

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

På samme måte som Pingting. Sterk varme først for bruning, så lite til ingen varme etterpå.

Det er også lurt å ikke skjære vekk fettrand før steiking, fettet gir god smak og holder fuktighet under steikingen.

Og sist, men ikke minst, aldri la de tørrsteike. Det må være margarin, smør eller noe olje i panna. Det er sikkert sunnest å gjøre det uten fett og bare med teflon, men da blir det raskt tørt.

Skrevet

Takk for alle gode tips!

Det jeg gjorde var at jeg brunet kotelettene først på stekepanna i litt olje og krydder. Deretter la jeg de inn i ovnen på 175* innpakket i folie, og stekte de i 1,5 time. Det ble nydelige, saftige koteletter av det! :)

Skrevet

Jeg pleier å steke de 1-2 minutter på hver side på sterk varme først. Så tar jeg panna av varmen, legger lokk på og lar det ettersteke i rundt 10 min. Pleier å bli veldig bra. :)

Sånn gjør jeg det også, eller lar panna stå på plata (keramisk topp, så blir fort ganske kjølig) med lokk. Noen ganger tar jeg bittelitt vann i også. Også synes jeg nakkekoteletter blir saftigere enn vanlige.

Skrevet

Sånn gjør jeg det også, eller lar panna stå på plata (keramisk topp, så blir fort ganske kjølig) med lokk. Noen ganger tar jeg bittelitt vann i også. Også synes jeg nakkekoteletter blir saftigere enn vanlige.

Det er fordi nakkekotteletter er marmorerte med fett, mens kotelettkammen bare har fettrand.

Skrevet

Vent med å salte til kotelettene er stekt to min. på hver side i olje eller smør. Salt trekker væske ut fra kjøttet. Sett på lokk, trekk panna halvveis av plata og skru varmen ned på det laveste. Eventuelt trekk panna av plata, slå varmen på det laveste og sett panna tilbake på kokeplata de siste 3-5 minuttene.

Leirgryte gjør kotelettene ekstra saftig. I samme gryte kan du ha gulrøtter delt i to og løk delt i båter. Jeg krydrer kotelettene med salt og pepper, legger de i gryta slik at de står og setter gulrot og løk mellom hver kotelett.

Leirgryta må stå i vann i 15 min og settes inn i kald ovn. Stek på 200 grader i ca 1,5 time. Du trenger ikke ha vann eller smør i gryta og kraften som blir dannet er god å lage saus av eller brukes som den er. :)

Skrevet

Vent med å salte til kotelettene er stekt to min. på hver side i olje eller smør. Salt trekker væske ut fra kjøttet. Sett på lokk, trekk panna halvveis av plata og skru varmen ned på det laveste. Eventuelt trekk panna av plata, slå varmen på det laveste og sett panna tilbake på kokeplata de siste 3-5 minuttene.

Leirgryte gjør kotelettene ekstra saftig. I samme gryte kan du ha gulrøtter delt i to og løk delt i båter. Jeg krydrer kotelettene med salt og pepper, legger de i gryta slik at de står og setter gulrot og løk mellom hver kotelett.

Leirgryta må stå i vann i 15 min og settes inn i kald ovn. Stek på 200 grader i ca 1,5 time. Du trenger ikke ha vann eller smør i gryta og kraften som blir dannet er god å lage saus av eller brukes som den er. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...