AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Jeg er litt nysgjerrig på hvordan dette fungerer andre steder? Barnet mitt bruker astmamedisin fast hver dag på skolen, nå er h*n stor nok til å ta det selv, men en voksen sier ifra når om h*n skulle glemme det. Skulle det bli behov for ekstra medisinering gir de dette, og skriver beskjed til meg i meldingsboka. Ved ytterligere behov kontakter de meg pr tlf. H*n har også epipen (adrenalin) i sekken, i tilfelle h*n får anafylaktisk sjokk grunnet kraftig allergi mot bl.a nøtter. Og h*n har allergitabletter og øyedraper liggende også. Medisinene oppbevares i sekken, og er alltid med på turer.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 Har ikke barn på skolen, men jobber som vikar iblant. Har hatt elever med diabetes som har regulert seg selv allerede fra og med første klasse. De måler selv blodsukker i forbindelse med måltider, tar insulinen de trenger, og sier ifra til meg hvis de føler seg "lave" slik at de får lov til å sette seg på et rolig sted en stund og få regulert blodsukkeret. Vi er gjerne litt ekstra oppmerksomme i forhold til om eleven blir sløv i blikket eller denslags, men det har ikke oppstått problemer mens jeg har vært til stede (har ikke hørt om noe ellers heller). Medisinene oppbevares i sekken. Skulle det være noe blir det notert i meldingsbok, og oftest nevnt i forbindelse med henting. På en epilepsi-elev har vi litt mer omfattende rutiner, men vedkommende har flere diagnoser (epilepsien er ikke hoveddiagnosen) og eget undervisningsrom der også medisintaking foregår.