Gå til innhold

Når og hvordan pynter du til jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer altså på når dere starter å pynte til jul og hva/hvordan dere pynter?

Her er det mest kun adventspynt fra 1. desember, altså adventsstake og noen løpere i lillatoner, julestjerne i vinduet og gjerne krans på døra og litt utendørsbelysning.

Selve julepynten, gjerne i rødt og nisser, kommet ikke frem før lille julaften, og da først pyntes også treet.

Da er det duker og nisser, røde lys ++ og så kastes alt ut 1. januar, da er jeg drittlei! Har forstått at noen kjører full julepynt fra starten av desember, så derfor lurer jeg litt på hvordan dere gjør det hjemme?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

samme som deg...men venter med selv storpyntinga til lillejulaften. Er så gøy å se ungenes ansikt når de våkner opp på julaften, så er alt ferdigpynta:) Men starter gjerne vaskinga litt før. (Når skolen slutter) Pynten står til vi gidder å ta den ned. Har vært tradisjon å la det stå til 10 jan i allefall, for da har gubben bursdag. Men etter det så er vi drittlei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer adventstake opp 1. advent (tro det eller ei) Hehe..

1 desember henger jeg opp krans på utgangsdøren, stjerner og lyskuler i vinduene, julegardiner på kjøkkenet og røde, sølv stearinlys (liker ikke lilla)

Lille julaften pynter jeg med nisser, glassengler og juletre. Duker, løpere, lysestaker.

Elsker å pynte juletre, så pynter mamma sitt også :tree:

:tre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det full jul første søndag i advent. Da er julegardiner, julekrybbe, juletre og alt av pynt og fjas på plass. :tree:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir første advent og jul i eget hus, så gleder meg til å pynte skikkeli! Før når jeg har leid har vi ikke vært så mye hjemme i jula, så da har det bare blitt en adventslys og sånne småting.

Men i år blir det hengt opp hvite gardiner (som jeg pynter med først lilla, så røde silkebånd), tenker å ha lilla/sølvputer i sofaen, lilla lys, andventslys, adventskalenderen til frøkna, og lilla/sølv duker. Det kommer fram første søndag i advent, eller 1. desember (det som kommer først).

Lille julaften kommer det røde frem, juletreet og nisser og engler.

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adventsstaken og adventslysene kommer opp første søndag i advent.

Så pynter vi med litt nisser og rødt siste helga før juleaften.

Juletre har vi ikke, fordi vi er aldri hjemme på julaften og ikke har så god plass.

Helga før skolen starter igjen så forsvinner alt.

Endret av Jannu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det full jul i hele desember. Begynner med adventsstaker, kuler og stjerner i vinduer, julegardiner og krans på døra, 1. desember eller 1. søndag i advent, alt etter hva som kommer først. Så kommer det opp mer og mer iløpet av dagene som følger. Det er så utrolig koselig med jul i huset at jeg vil ha det lenst mulig :) Tar det ner igjen 6. desember som er 13. dag jul og julebukkdagen heromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. desember eller 1. søndag i advent (det som kommer først) kommer adventsstaken fram, stjerne i vinduet, lys i hagen og krans på døra. Alt annet venter til lille julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynter med alt eg har (utenom juletre) fra begynnelsen av desember eg. Elsker jula og vil ha pynten framme så lenge som mulig :sjenert: Siden vi har større leilighet i år så skal eg til og med kjøpe meir pynt :fnise: Juletreet setter eg opp ei uke før jul.

Endret av Apophis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pyntes det fra 1. desember. Synes det er kos å ha julepynten fremme en stund. Vanligvis setter jeg gjerne opp juletre fra begynnelsen av desember, men tar det litt som det kommer. Forandrer egentlig litt fra år til år; i fjor var ikke formen på topp, og jeg droppet juletre og ganske mye av pynten inne. Men, tok julelys i to trær utenfor stuevinduene. Pyntet vinduskarmene med mange amaryllis, som blomstret fra begynnelsen av desember til ut i januar, og satte fram de store, gammeldagse englelysestakene mine :) Litt småpynt her og der, noen vaser med grankvister, eller andre kvister med bånd/sløyfer eller noen få spesielle julekuler/ pynt i - og noen store fat med juleappelsiner, mørkerøde epler og nøtter :) Ganske enkelt, men det ble jammen en skikkelig god julestemning likevel :)

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos foreldrene mine pyntes det til jul på kvelden lillejulaften. Adventsstake og adventsstjerne og slike småting kommer opp rundt begynnelsen av advent, logisk nok.

Julepynten er hauger av engler, lys, kuler, ting vi barna laget på skolen og i barnehagen (selv om min mor helst ikke vil ha det oppe :ler: ), julekrybbe, etc. Og så selvsagt juletreet, da. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. desember eller kommer adventsstaken fram, stjerne i vinduet og krans på døra.

Alt annet venter til lille julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adventsduker og lilla lys kommer frem første søndag i advent, likeså stjerne i vinduet.

Juletre pyntes lillejulaften.

Pynter vel egentlig ikke til jul før da, når jeg tenker meg om :)

Er ikke så ivrig på å starte opp jula lenge før julaften ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første desember tar henger jeg opp slike lysende stjerner i vinduene, og litt sånt.

Lille julaften pynter jeg treet, og resten av huset.

Tips til dere som har barn... eller ikke... uansett:

Lag f.eks. et stort pepperkakehjertet eller noe slikt, og stikk ut et hjertet i det hjertet du allerede har laget. Så legger du hjertet med hjerte hull i, på en stekeplate, og fyller hullet med knuste sukkertøy i fine farger. Så steker du det og henger det opp i vinduet!

Hullet som du fylte med sukkertøy, har blitt til et hjerteformet glassmaleri! Det er pent å se på, og barn syntes det smaker godt! Men OBS OBS OBS!!! vær forsiktig med tennene :popcorn:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 advent: Dama bytter gardiner og henger stjerne i vindu.Jeg fikser ledning og hjelper med gardinet og alle klypene.

Lillejulaften: Vi slenger opp masse nisser, lysestaker, tre med pynt, duker på bordet og støvsuger og vasker gulvet til krampa tar oss.

SÅ er det jul... :rodmer:

Det er vel omtrent det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 advent: Dama bytter gardiner og henger stjerne i vindu.Jeg fikser ledning og hjelper med gardinet og alle klypene.

Lillejulaften: Vi slenger opp masse nisser, lysestaker, tre med pynt, duker på bordet og støvsuger og vasker gulvet til krampa tar oss.

SÅ er det jul... :rodmer:

Det er vel omtrent det.

Oh,ja, hun pleier også å kjøpe noen juleblomster.

De kommer somregel runt forbi den 13 desember, da det er Lucia.

Hun har også en stall som hun setter opp samtidig som stjerne i vindu,med vismenner og kamel, men setter ikke fram figurer av Kristusbarn og familien før på Lillejulaften.

Så har hun også en klessnor som hun henger opp julekort som kommer, med små klesklyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nanne70

Adventsstaker/stjerner, lilla lys/duker og julegardiner (mine er i krem/gull) første søndag i advent. Lille julaften byttes lilla ut med rødt og krem i duker, lys, puter osv. pluss resten av julepynten og selvfølgelig juletreet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...