Gå til innhold

Hva er det å spare?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Budsjettet ser omtrent slik ut:

Husleie: 9.000

Vann, oppvarming o.l.: 1.000

Mat: 4.800 (to voksne.)

Annet: 1.500

Skole: 1.000

Støm: 500

NRK: 206

Internett: 500

Når det er betalt så sitter jeg igjen med 40 kr og sambo sitter igjen med litt mer, men ikke så altfor mye. Har kontrakt som er bunnet opp til 12 måneder, så vi kan heller ikke finne noe billigere leilighet. Ønsker å kjøpe hus/leilighet om ikke så altfor mange år, men med så mye utgifter så blir det veldig lite igjen. Jeg lurer også på om jeg kan søke om bostøtte og eventuelt kunne få det?

Endret av HopelessFear
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi (jeg og samboer) klarer oss med ca. 4000 til mat (2000 på hver), så i min verden har du 800,- å spare der. Hva innebærer "Annet"?

Skrevet

Vi (jeg og samboer) klarer oss med ca. 4000 til mat (2000 på hver), så i min verden har du 800,- å spare der. Hva innebærer "Annet"?

Annet innebærer spill, klær, kollektivtrafikk og lignende.

Skrevet

Kutt i Annet. Ikke kjøp nye klær og sko så ofte, kjøp billigere mat, ikke spis eller drikk ute, osv. Prøv å kutte i strøm også.

Skrevet

Kutt i Annet. Ikke kjøp nye klær og sko så ofte, kjøp billigere mat, ikke spis eller drikk ute, osv. Prøv å kutte i strøm også.

Er ikke mulig å kutte i strøm, siden vi ikke ordner med strømabbonamentet.

Skrevet

Internett kan du halvere, hvilken leverandør har du, og evt bindingstid?

Skrevet

Internett kan du halvere, hvilken leverandør har du, og evt bindingstid?

Har ikke fått til internettet ennå, så det er bare et anslag hvor mye det kommer til å koste.

Skrevet

Jeg ser du ikke får gjort noe med leien, men det burde være første prioritet så snart du får mulighet. Ellers vil jeg tro du kan klare å kutte i både mat og annet, og hvordan bruker du 1000 kr i måneden på skole?

Skrevet

Men forresten, har man ikke alltid tre måneders oppsigelsestid eller noe sånt noe på leiekontrakter? Det høres litt rart ut for meg at dere skal være låst fast til en leilighet i 12 mnd.

Skrevet

Men dere kan vel spare strøm? Bruke sparepærer osv?

Kutt matbudsjett, annet-posten og internett - det finnes mange rimeligere abonnementer.

Hva bruker du 1000 kroner på til skole??

Skrevet

Jeg ser du ikke får gjort noe med leien, men det burde være første prioritet så snart du får mulighet. Ellers vil jeg tro du kan klare å kutte i både mat og annet, og hvordan bruker du 1000 kr i måneden på skole?

Skolebøker, papir, blekk til skriver, arbeidsbøker og lignende. Koster å ha student i hus.

Skrevet

Skolebøker, papir, blekk til skriver, arbeidsbøker og lignende. Koster å ha student i hus.

Skolebøker kjøper man vel som regel først i semesteret? Det blir vel neppe en månedlig utgift. Arbeidsbøker (som i skrivebøker?) koster ca. 10kr og man har dem lenge. Har studenten mulighet til å skrive ut ting på skolen, så kan h*n spare penger på blekk og papir der.

Er selv student og det koster meg ingenting, annet enn skole- og skrivebøker aller først i semesteret.

Skrevet

Er selv student og bruker ikke på langt nær 1000 kr i måneden på det. For det første burde du ikke bruke egen skriver, det er så og si aldri lønnsomt, arbeidsbøker holder i en evighet, jeg tror aldri jeg har brukt mer enn 3 på et semester, og pensumbøker kjøper man vel i begynnelsen av semesteret når man får den store, fine summen får lånekassen. Jeg vil tro du har en god del å spare der, hvis du går inn for det :)

Skrevet

Men forresten, har man ikke alltid tre måneders oppsigelsestid eller noe sånt noe på leiekontrakter? Det høres litt rart ut for meg at dere skal være låst fast til en leilighet i 12 mnd.

Ikke når det står noe annet i kontrakten. " I de 9 første månedene er det ikke adgang for partene til å si opp avtalen. Etter utløpet av 9-

månedersperioden kan avtalen sies opp av begge parter med 3 måneders frist til fraflytting ved

utløpet av den kalendermåned fristen utløper i."

Skrevet

Ikke når det står noe annet i kontrakten. " I de 9 første månedene er det ikke adgang for partene til å si opp avtalen. Etter utløpet av 9-

månedersperioden kan avtalen sies opp av begge parter med 3 måneders frist til fraflytting ved

utløpet av den kalendermåned fristen utløper i."

Skjønner :)

Skrevet

Dere kan helt klart spare inn mye på matdelen + skole. Det koster ikke 12000,- i året for skolebøker (dere kan kjøpe brukte, blir halv pris da), litt blekk, papir (evt. print ut på skolen!) og skrivebøker.

Skrevet

Hvis umulig å endre abonnement, kutt forbruket da :) Blekk til skriver? Da jeg var student (for ikke så lenge siden), hadde vi gratis tilgang til å skrive ut nødvendige ting på universitetet. Skolebøker kan man kjøpe brukt (billigere!), notatbøker kan man kjøpe billigere i noen butikker enn i bokhandel. 1000 tusen per måned er MYE også ... jeg har også nylig vært student, som sagt :)

Skrevet

Snakket litt med han som skrev opp skole, og fikk fjernet den biten. Det som skulle komme der setter vi heller inn på annet. (Som rommer så å si alt som ikke er nevnt ellers i budsjettet.)

Skrevet

Hvor mye trenger en til mat i måneden, uten å være redd for å ikke spise godt? Vi spiser så å si aldri ute, så jeg syns 4800 høres veldig mye ut. Men jeg vet ikke om 4.000 er for lite?

Skrevet

Hvor mye trenger en til mat i måneden, uten å være redd for å ikke spise godt? Vi spiser så å si aldri ute, så jeg syns 4800 høres veldig mye ut. Men jeg vet ikke om 4.000 er for lite?

4000 for 2 voksne per måned? Tjaaa, hvis dere lager maten fra bunn og kjøper First Price, Landlord, osv ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...