Gå til innhold

Om barn og legging..

Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Her sitter jeg oppgitt, fortvilet og sint... Hun vil ikke legge seg for nte gang. Det er snart en time siden jeg la henne, og enda har hun ikke sovnet. Hun har stått opp av sengen ca 15 ganger. Jeg har prøvd alt, jeg har bært henne tilbake, jeg har sunget, jeg har lest bok, jeg har blitt sint, jeg har lyset på, jeg har lyset av, jeg stryker henne osv. Slik har det vært den siste tiden. dvs kanskje 4- 6 uker. Av og til er klokka halv 10 før hun sovner, av og til legger hun seg ikke før jeg legger meg selv... Hun er 2 år forresten. Vi har prøvd å kutte ned på dagduppen, vi har kuttet den helt ut, ingen ting hjelper.. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Det er så utrolig slitsomt. Jeg er alene med henne, det gjør det ekstra slitsomt. Noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

.. vente til hun ble tre.... :roll: Slik var vår... man han var våken til 11... Prøvde alt ja... Endte med å ligge der til han sovnet, det funket best. Får sikkert pepper jeg nå, men det var det eneste som funket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lucia. Har du prøvd å drøye hele legginga f.eks. en time? Kanskje det kan hjelpe at hun da er trøtter og legger seg fint til uten en masse tull.

Synes selv det er mer stress og springe opp og ned med en unge som ikke vil sov enn å vente en time.

Bruk denne timen til kveldsmat og lesestund og rolige sanger, kanskje høre på rolig musikk.

Har ikke prøvd det selv, er så utrolig heldig at ungene sovner fint inn om kvelden, men hadde prøvd dette dersom jeg hadde hatt problemer.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dersom barnet ikke sovner rimelig raskt, er h*n rett og slett ikke trett nok.

Dette har jeg sett på min på 2 1/2 i perioder, og vi har måtte endre søvnmønster. Først gå fra to til en formiddagslur, så kutte dagsoving helt ( ved rundt to år). Det kan jo ta en liten stund før det nye søvnmønsteret setter seg, så hvis du akkurat har kuttet ut formiddagsluren, så kanskje du skal la det bero et par uker til.

Så vidt jeg vet trenger toåringer 12-13 timers søvn i døgnet, og det blir opp til foreldrene å finne når disse skal være. Når står datteren din opp? Tror også det er viktig at hun står opp til fast tid dersom du vil ha henne i seng til fast tid.

Håper det ordner seg for deg. Skjønner godt at du har lyst på litt voksentid om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula
.. vente til hun ble tre....  :roll:  

:o håper jeg slipper det.

Jeg har prøvd å legge henne til ulike tider. Alt fra 7 til 9, men legge seg vil hun ikke. Igår sovnet hun da jeg la meg ved siden av henne klokken 22. Da blir det lett å tenke at kanskej hun hadde sovnet klokka 8 dersom jeg hadde ligget samen med henne i 15 min... Et lettvint øsning som jeg egentlig er imot..man blir jo bortskjemt av sånt. Men det kjennes mye bedre ut enn å styre og mase til klokka blir 22- 22.30.. Og hun er jo så trøtt om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet skikkelig med datteren min i sommer, hun skulle for enhver pris ikke sove, det var til tider så ille at hun kun sov ca 7 timer om natta og ingenting på dagtid. Og da var hun jo sur og grinete hele dagen.

Jeg har løst det på den måten at jeg legger meg sammen med henne ca. 21.00, da tar det stort sett 15 min, også sover hu og jeg kan stå opp igjen. Det var det beste vi fikk gjort ut av situasjonen. Og da sover hun til 9.00 neste morgen. Hun er 2 år og sover ikke på dagtid.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg tror er viktig, er at man ikke prøver for mange ting på en gang, småtassene trenger litt tid for å innrette seg i nye mønster (feks. leggetid). Man blir fort oppgitt og prøver desperat nye ting og da blir det som regel bare surr. Mine to småtroll holdt det gående i mange timer i sommer da de skulle sove på samme rom (de driver fortsatt på i perioder). Betsem deg for en ting (leggetid for eksempel) og lag gode rutiner på dette med leggingen. Fast tid hver kveld, samme rutiner hver kveld og det vanskeligste av alt: samme reaksjon hver gang du går inn til henne. La det gå minst 14 dager før du kan vurdere om dette er det du vil gjøre før du bestemmer deg for noe annet. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med larven :wink:

Jeg har også lært av erfaring. Det tar tid for småbarn og venne seg til rutniner med det gjelder og holde fast ved de. Jeg tror det og legge seg sammen med barna ikke er den beste løsningen over lengere tid.

Bruk litt tid på å legge. Lag rutniner- bad/vask , tannpuss en liten rolig kosestund i sofaen hvor dere bare koser og småprater også lese litt på sengen. Kanskje også utsette leggningen en halv time. Det vil ta tid før dette funker og de jeg kjenner og megselv har dette funket for etter en stund.

Ikke ta henne opp og ned, da vet hun jo mer hun maser , så vil hun tilslutt få ståopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel fordi ( jeg er ingen pedagog, mine erfaringer er kun basert på eget barn og venners) jeg kjenner en del som slet med å få barna til å sove og begynte å legge seg sammen med barna når de 1 1/2 år-2 år og de ligger det forsatt 4 år etter fordi barna har vent seg til at mor eller far ligger der og får ikke sove hvis de ikke er der.

det er jo også ganske kjedelig hvis man har gjester og må forlate det gode selskap i 1 time fordi man må legge seg sammen med poden.

Jeg tror bare det blir en ond sirkel som er vanskelig å komme seg ut av.

Men for all del funker det for dere og dere ikke har noe i mot å ligge der så er jo det greit :D

Jeg personlig setter bare så pris på tiden etter at minien har lagt seg med litt fred og ro :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deter jo forskjellige grunner til at en må gjøre det da... For vår del var det nok en del utrygghet med i bildet. Men da han ble tre sluttet vi med det. Da var han stor nok til å kose seg på rommet med katta, noe musikk eller annet. Han var ogs stor nok til at han visste hvor vi var, kunne uttrykke sine følelser, slik at vi fikk snakket om alt.

Vi prøvde i uker med alle andre modeller, men de tok alltid en tine ++. Å legge seg med han tok 5-10 minutter... Valget var enkelt, og det gikk fint å venne han av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som flere sier her at det er lurt med faste koselige leggerutiner, og at det ikke skjer for mye forskjellig etter hun har lagt seg.

Tror det er lurt at hun ikke får for mye oppmerksomhet og respons på at hun står opp.

Har selv god erfaring med å være blid men bestemt på at nå er det natt og de skal sove. Jeg har lagt de rolig ned i sengen igjen og sagt blidt godnatt og gått ut uansett protester. Det har jeg gjentatt hver gang. Min erfaring er at de gir seg ganske fort, hvis du er bestemt selv.

Jeg tror man skjønner hvis det er noe spesielt, at de har vondt eller er utrygge krever jo selvfølgelig oppfølging på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula
Jeg tror det og legge seg sammen med barna ikke er den beste løsningen over lengere tid.

Jeg er helt enig med deg. Jeg kjenner to stykker som begge har barn på rundt fire år. De må fortsatt legge seg sammen med dem om kveldene for at de skal sovne... Det har ikke jeg lyst til.

Pappan og farmor mener det er helt greit å sitte/ligge sammen med henne. Da slipper de at hun gråter... og hun sovner mye raskere. jeg har ofte sagt at jeg ikke vil det, men samtidig ser jeg jo at hun da sovner etter 15- 20 min. Så sånn sett fungerer det bedre enn min metode...?? Jeg har snart mistet mine egne argumenter mot dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det vært mitt barn, ville jeg nok brukt samme metoden som mamma brukte på meg.

"Nå går du og legger deg med en gang. Ikke noe tull, for da blir jeg sinna :evil: !"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ta høyde for at barn er forskjelling. En metode som fungerer bra på et barn, behøver ikke fungere bra på et annet barn. Når det gjelder å legge seg sammen med barnet må man se dette i sammenheng hvor utrygg det er. barn skal først og fremst være trygg. Når det så er klar for det, må man gradvis trappe ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hadde det bare vært så lett Jordbær.... :wink:

VET at det ikke er så lett. Testet det på tantebarn når jeg satt barnevakt. Etter en time, trodde jeg de sov. Og sjekket.. Da lå minstemann på (den gang) 3år og spilte gameboy under dyna, uten lys! :ler:

Huffnei.. Hva med å dope dem med? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes noe som heter Vallergan som en god del slitne foreldre og barn bruker.

:o Vel, da skal MYE være prøvd før man tyr til medikamenter. Det er faktisk endel bivirkninger på denne typen medisin. Altså ikke noe å anbefale... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...