Gå til innhold

Lurt av arbeidsgiver?


Gjest LonelyAngel

Anbefalte innlegg

Gjest LonelyAngel

Håper noen kan hjelpe meg her.

Saken er at jeg tror kjæresten min som ikke er norsk statsborger har blitt utnyttet på jobb, med å få alt for lite lønn.

Han har ikke fast kontrakt enda men jobber som ekstrahjelp på en resturant. Han har jobbet 175 timer dag og natt (helg og ukedag) og mottok kr. 11200 kr. Dette er med 50% skatt fradrag. Ut i fra det jeg har kommet frem til så har han mottat kr. 128 kr/t. De meste av timene er på natt.

Det går vel ikke ann å tjene så lite? Hva skal vi gjøre?

Vi vet at det ikke er minstelønn i Norge, men hvordan bestemmes lønna da? En kan jo f.eks ikke gi noen 80 kr/t på natt? Må vi forhandle oss til noe og få det skriftlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har han ikke skrevet kontrakt? Der skal lønna være spesifisert, samt natt- og helligdagstillegg (om de følger tariff skal det også spesidiseres).

Lager man ikke en ordentlig avtale skyter man egentlig seg selv i foten, og kaster egne rettigheter ut vinduet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke fast kontrakt enda men jobber som ekstrahjelp på en resturant.

Må vi forhandle oss til noe og få det skriftlig??

Man trenger ikke være fast ansatt for å ha kontrakt. Man skal ha kontrakt som ekstrahjelp. .

Arbeidsplasser har da en timelønn de pleier å gi til folk, og det skal man selvsagt få på kontrakten man skriver under på før man begynner å jobbe. Dere har skutt dere selv i foten. Har du aldri jobbet selv slik at du kunne hjelpe ham med hvordan ting fungerer her i landet? Rart.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om staden han jobbar ikkje har tariffavtale, kan dei i grunnen lønne nett som dei vil. Ein har ikkje krav på nattetillegg og helgetillegg med mindre det er i tariffavtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LonelyAngel