Gå til innhold

Lurt av arbeidsgiver?


Gjest LonelyAngel

Anbefalte innlegg

Gjest LonelyAngel

Håper noen kan hjelpe meg her.

Saken er at jeg tror kjæresten min som ikke er norsk statsborger har blitt utnyttet på jobb, med å få alt for lite lønn.

Han har ikke fast kontrakt enda men jobber som ekstrahjelp på en resturant. Han har jobbet 175 timer dag og natt (helg og ukedag) og mottok kr. 11200 kr. Dette er med 50% skatt fradrag. Ut i fra det jeg har kommet frem til så har han mottat kr. 128 kr/t. De meste av timene er på natt.

Det går vel ikke ann å tjene så lite? Hva skal vi gjøre?

Vi vet at det ikke er minstelønn i Norge, men hvordan bestemmes lønna da? En kan jo f.eks ikke gi noen 80 kr/t på natt? Må vi forhandle oss til noe og få det skriftlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har han ikke skrevet kontrakt? Der skal lønna være spesifisert, samt natt- og helligdagstillegg (om de følger tariff skal det også spesidiseres).

Lager man ikke en ordentlig avtale skyter man egentlig seg selv i foten, og kaster egne rettigheter ut vinduet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke fast kontrakt enda men jobber som ekstrahjelp på en resturant.

Må vi forhandle oss til noe og få det skriftlig??

Man trenger ikke være fast ansatt for å ha kontrakt. Man skal ha kontrakt som ekstrahjelp. .

Arbeidsplasser har da en timelønn de pleier å gi til folk, og det skal man selvsagt få på kontrakten man skriver under på før man begynner å jobbe. Dere har skutt dere selv i foten. Har du aldri jobbet selv slik at du kunne hjelpe ham med hvordan ting fungerer her i landet? Rart.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om staden han jobbar ikkje har tariffavtale, kan dei i grunnen lønne nett som dei vil. Ein har ikkje krav på nattetillegg og helgetillegg med mindre det er i tariffavtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LonelyAngel

Ok. Så er egentlig ikke noe å gjøre nå? Annet enn å finne en ny jobb eller?

50% skatt grunnet manglet innbetaling av skattekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan neppe gjøre noe annet enn å finne en ny jobb, nei. Men fyren får i det minste mange penger igjen på skatten til neste år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lav lønn, men ikke svindel. Mange som lønner såpass lavt i den bransjen, når man ikke er organisert og ikke har krav på tilleggene. Kontrakt har han uansett krav på, og han bør kanskje se etter en annen jobb. Man bør jo også høre hva lønna er, før man sier ja til jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LonelyAngel

Det er lav lønn, men ikke svindel. Mange som lønner såpass lavt i den bransjen, når man ikke er organisert og ikke har krav på tilleggene. Kontrakt har han uansett krav på, og han bør kanskje se etter en annen jobb. Man bør jo også høre hva lønna er, før man sier ja til jobben.

Har man krav på kontrakt med en gang? Trodde ikke man kunne kreve kontrakt før etter 6 mnd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man krav på kontrakt med en gang? Trodde ikke man kunne kreve kontrakt før etter 6 mnd ?

Det virker som om du blander uttrykket fast kontrakt og fast ansettelse. Kontrakt har man rett på fra dag 1, uansett om man er fast ansatt i 100%, 50% eller noen annen prosent, og også om man kun er tilkallingsvikar uten fast % stilling.

At folk ikke vet dette i norge i 2011.. Blir helt oppgitt.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så er egentlig ikke noe å gjøre nå? Annet enn å finne en ny jobb eller?

50% skatt grunnet manglet innbetaling av skattekort.

Innbetaling???? Jeg håper du mener innsending?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Ok. Så er egentlig ikke noe å gjøre nå? Annet enn å finne en ny jobb eller?

50% skatt grunnet manglet innbetaling av skattekort.

Så det du egentlig sier er at din kjære har valgt å jobbe

- uten kontrakt

- uten å levere inn skattekortet

og så forventer du at andre skal fikse problemene han har pådratt seg selv?

Ja det er frekt av arbeidsgiver å ikke gi kontrakt, men det er forholdsvis enkelt for de fleste arbeidstakere å få tak i en: si at man vil ha kontrakt.

Det er bare dumt å arbeide uten å levere inn skattekort og så grine etterpå over at det er trukket 50 % skatt. Det er reglene - de SKAL følges.

Så jeg sliter med sympatien: lønns- og arbeidsforhold er lurt å avtale FØR man begynner første arbeidstime.

Selvsagt kan han fortsette å jobbe der, men da må han jo kreve kontrakt med ordnede forhold: med spesifisert hva han skal tjene, om det gis tillegg for ubekvem arbeidstid (noe som ikke eksisterer i arbeidsmiljøloven, kun i tariffavtale med Fellesforbundet (LO) eller tilsvarende forbund utenfor LO).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har man krav på kontrakt med en gang? Trodde ikke man kunne kreve kontrakt før etter 6 mnd ?

Man skal ha kontrakt så snart som mulig etter man er ansatt. Denne spesifiserer hvor lang PRØVETIDEN er (denne er ofte 6 mnd). Selv om man jobber deltid, ekstravakt, midlertidig ansatt, prosjektstilling, vikariat, etc. så SKAL MAN HA KONTRAKT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner flere som til og med jobber til lavere lønn enn 128,- timen. Dette med ansenitet også. Så noe utnytte blir han nokk ikke, iallefall ikke for at hen er utlending, det er isåfall fordi det er en råtten bransje.

En stor fordel servitører har dog, er at tipsen kommer gjerne opp i minst ett par hundre for en kveld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

128 kroner i timen er liksom svindel?! Du må tulle. Hva slags forventninger har du til en jobb som ekstrahjelp på restaurant? Dersom han er servitør mottar han kanskje tips i tillegg. I tilfelle er dette en veldig bra timeslønn.

Dersom han jobber f.eks. oppvask eller annen ufaglært stilling, må dere rett og slett ta en reality check.

Som lærervikar tjener jeg ikke særlig mye mer i timen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

128 kroner i timen er liksom svindel?! Du må tulle. Hva slags forventninger har du til en jobb som ekstrahjelp på restaurant? Dersom han er servitør mottar han kanskje tips i tillegg. I tilfelle er dette en veldig bra timeslønn.

Dersom han jobber f.eks. oppvask eller annen ufaglært stilling, må dere rett og slett ta en reality check.

Som lærervikar tjener jeg ikke særlig mye mer i timen.

Når man jobber natt, har sørget for kontrakt og jobber et sted som har tariffavtale får man et nattillegg når man jobber etter bestemte klokkeslett. Det er nok dette trådstarter med mann har forventet, uten at noen av dem har avklart det før mannen begynte å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...