AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Jeg har begynt på en bachelorgrad i biologi. Det er sykdom i familien og jeg har funnet ut at jeg ikke vil klare alle fagene dette året. Jeg lurer derfor på om jeg kan ta eksamen i et av fagene før jul og et av fagene etter jul, og melde meg av eksamen i de resterende fagene. Vil jeg beholde studieretten min og støtten fra lånekassen likevel?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 Det må du spørre lærestedet ditt om, for ulike læresteder har ulike regler om det. Noen steder mister man studieretten om man ikke produserer tredve studiepoeng i løpet av året, andre steder er det 45 i løpet av førsteåret, osv. Det kommer altså an på hvor store fagene du skal ta er og hvor du studerer. Samtidig vil man ofte få beholde studieretten om man søker om det og forklarer saken. Når det gjelder lånekassen vil du bli forsinket og få større lån fordi du ikke får mye omgjort til stipend, men så lenge du i fremtiden klarer å holde deg under 60 studiepoengs forsinkelse vil det ikke ha andre konsekvenser. Det du ihvertfall ikke skal gjøre, er å gjøre som du har tenkt uten å høre med lærestedet ditt i forkant. Spør dem nå, så vet du hva du har å forholde deg til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå