Redbull Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Valpen vår er 10 uker gammel og han forstår at klikker betyr godbit. Vi har korte økter på alt fra 2-5 minutter, 1-3 ganger daglig. Vi øver på sitt, blikk kontakt, kom og gå fint enn så lenge. Går vi "tur" øver vi på gå fint og blikk kontakt, dette forstår han godt å går for det meste veldig fint. Er dette nok trening? Her om dagen var vi på sosialisering med 12 hunder i 1 time, så det ble ingen trening på en trett valp da, var dette rett av meg? Føler han får for lite trening, men kanskje jeg har det for travelt... Når skal jeg sette på komando? Når skal komandoen sies og når skal det klikkes? Klikk etter komando om han gjør komandoen høres for meg logisk ut, men i begynnelsen vet han jo ikke at sitt er sitt? Hva med gå fint komandoen? Skal jeg si den når han går fint, klikke og gi godbit? Lurer også på: valpen min kan være alene i huset i en og en halv time nå, kan jeg øke til to tiner eller må jeg ta en time og førti min osv? Ble mange spørsmål og rotete innlegg, beklager det. Men jeg setter veldig pris på svar
Gjest Consensio Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 Sosialisering er ikke at den får leke med andre hunder. Det betyr at hunden møter nye utfordringer som ta bussen, sitte i bilen, gå i byen osv (bare sånn for å pirke ) Ellers er det kjempefint å holde på som du gjør nå, med blikk, kom, sitt og ligg. De to første er jo viktigst. At hunden kommer til deg slik at du kan avverge farlige situasjoner (om den løper mot veien, om det skjer noe etc) Blikkkontakt for at hunden ikke bare tar seg til rette i situasjoner du ønsker kontroll over. Gå fint - ikke nødvendig mener jeg. Dette tar du når hunden er litt eldre. Nå skal valpen lære seg så mye annet som er viktigere, at det blir litt overkill. Men du kan godt sette på kommando på ligg og sitt. Du kan fint teste om hunden kan være hjemme i to timer. Man må ikke nødvendigvis ta babysteps på alle områder. Går det innmari dårlig så ta et steg tilbake igjen.
Redbull Skrevet 12. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2011 Han er jo på sosialisering når han gjør nye ting, som å møte hunder han aldri har møtt på en plass han aldri har vært før... Ok, takker for svar
Miki Skrevet 12. september 2011 #4 Skrevet 12. september 2011 Syns du kan begynne litt rolig med innkalling, for det fikk vi problemer med når hunden min ble litt eldre før vi begynte. Et lite tips: før du gir den maten sier du "gi labb" og løfter opp labben. Det tar ikke mange gangene før den lærer det
Sugerøret Skrevet 12. september 2011 #5 Skrevet 12. september 2011 skaff deg langline og tren innkalling! Dessuten kontakt trening. hvor hunden ser på deg = klikk belønning +kommando vedr.labb for å få mat,det KAN gi utslag i at bikkja kommer og slenger labben rundt når den er sulten eller mysen.Personlig ville ikke jeg valgt en slik kommando.Heller at hunden må sitte ned,gi blikk kontakt eller annet før mat. 1
Redbull Skrevet 12. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 12. september 2011 Syns du kan begynne litt rolig med innkalling, for det fikk vi problemer med når hunden min ble litt eldre før vi begynte. Et lite tips: før du gir den maten sier du "gi labb" og løfter opp labben. Det tar ikke mange gangene før den lærer det Hvordan trente du innkalling?
Redbull Skrevet 12. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 12. september 2011 Heller at hunden må sitte ned,gi blikk kontakt eller annet før mat. det har vi gjort fra dag en :)
DBM Skrevet 12. september 2011 #8 Skrevet 12. september 2011 Gå fint - ikke nødvendig mener jeg. Dette tar du når hunden er litt eldre. Er ikke helt enig i det. Jeg ville lært inn det relativt tidlig, så hunden ikke lærer seg til å gå som en urokråke. Angående sosialisering så er det sosialisering å være med andre hunder også, i tillegg til det andre som blir nevnt.
Redbull Skrevet 14. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 14. september 2011 (endret) Er ikke helt enig i det. Jeg ville lært inn det relativt tidlig, så hunden ikke lærer seg til å gå som en urokråke. Angående sosialisering så er det sosialisering å være med andre hunder også, i tillegg til det andre som blir nevnt. Vi øver på å gå fint hver dag, syns også dette er relativt viktig. Spesielt når jeg må gå med barnevogn i tillegg Vi tenkte å gå etter pungta i den praktiske delen av klikktren din hund, hva tenker du om dette? (er det det som er meninga kanskje? ) hopper nok over target i første omgang... Endret 14. september 2011 av Redbull
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå