AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 HeiHei Jeg trenger sårt hjelp med en oppgave jeg snart skal levere inn. Går sykepleien, og er nå ute i praksis. vi har fått en drøss oppgaver vi skal levere inn, og jeg sitter nå og ser på oppgave 1. Oppgaven omhandler pleieplan, noe jeg har skrevet før, så jeg trodde dette skulle bli en simpel oppgave. Men det viser seg at oppgaven er en del ulik de jeg har hatt før, og det er et par pungter jeg ikke helt forstår. Jeg spørr ikke om hjelp til å GJØRE oppgaven, det skal jeg nok klare fint, dersom jeg bare får litt hjelp til å forstå hele oppgaven Det er to ting jeg er litt usikker på, og det er: - Drøft om tiltakene er i samsvar med forsknigsbasert teori(jeg skal først lage en pleieplan og sette i gang tiltak) - redgjør for hvilke metoder du benytter for å lage datasamlingen. før jeg starter på pleieplanen skal jeg jo samle inn data om pasienten, og det har jeg gjort før, så det er ikke noe problem Men hvilke metoder jeg bruker? Hva mener de da tro? hadde blitt utrolig glad for litt hjelp, jeg sitter litt fast her. Jeg har litt vansker med å forstå en del oppgaver vi får, men når jeg først forstår dem så går de fort unna
Klematis Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 Nå kan jeg ingenting om sykepleie, men dette var jo ikke spørsmål som går spesifikt på det. Drøft om tiltakene er i samsvar med forsknigsbasert teori. Du skriver litt om tiltakene dine stemmer overens med teorien i faget. Altså det som forskere har funnet ut er de beste/mest effektive tiltakene. Hvis de passer er jo det antagelig best Skriv gjerne litt om ha den teorien de eventuelt stemmer med går ut på. Stemmer de ikke må du argumentere for hvorfor du allikevel mener det er et godt tiltak. Redgjør for hvilke metoder du benytter for å lage datasamlingen. Skriv hvordan du har tenkt å gå frem for å samle inn data. Eksempler vet jeg lite om, men jeg kan se for meg at det kan være å lese journalen, snakke med pasienten, be de fylle ut et skjema, snakke med pårørende e.l. Ofte er det lettere å skjønne oppgavene om du leser litt om de akutelle emnene i boka. De forventer sikkert at dere bruker det dere har lært, og da står det ofte noe der som kan gi et hint om hvordan du skal gå frem. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #3 Skrevet 12. september 2011 Forstår ikke helt hva du lurer på. Du må jo finne noe forskningsbasert materiale som du drøfter pleieplanen din opp mot, så det er jo egentlig akkurat det det står. Er det om sår, så bruker du forskningsbasert materiale om sår. Du finner det sikkert i faglitteraturen din, f.eks Grunnleggende sykepleie om det er den du bruker. Det er lurt å bruke flere kilder, så noe anatomi og fysiologi er sikkert også lurt å ha med. Metode kan du lese om i metodeboka di. Vi brukte Olav Dalland sin "Metode for oppgaveskriving". En powerpointpresentasjon som forklarer det grunnleggende om metode: www.su.hio.no/sufag/forelesninger/kval_kvant.ppt
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #4 Skrevet 12. september 2011 Om du skal bruke kvalitativ (intervju) eller kvantitativ (spørreskjema med avkrysninger) etc, hvor mange folk du spør. Skal du bruke statistikk til å dra konklusjoner etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå