Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det trodde jeg, og statens pensjonistkasse har aldri vært noe alternativ for meg å søke lån.

Noen som har lånet sitt der?

Men hvordan fungerer det?

Har de noen hjemmesider eller har de et kontor som man kan troppe opp på med ligningsatester og lønslipper?

Skrevet

Alle som jobber i staten, eller i en virksomhet knyttet til statens pensjonskasse kan få lån der. Dersom det gjelder deg, står det noe a la "Trekk til statens pensjonskasse" på lønnslippen din.

Lån med bedre rente enn i bank, så kan du få så søk!

Googler du "Statens Pensjonskasse" er det øverste treffet hjemmesiden deres...

Skrevet (endret)

Dersom du er medlem i statens pensjonskasse kan du søke lån der, inntil 80%. Ellers veit eg ikkje heilt korleis det fungerer, men det står truleg i denne linken

Endret av attegløyma
Skrevet

Det trodde jeg, og statens pensjonistkasse har aldri vært noe alternativ for meg å søke lån.

Noen som har lånet sitt der?

Men hvordan fungerer det?

Har de noen hjemmesider eller har de et kontor som man kan troppe opp på med ligningsatester og lønslipper?

Vi har lån der, til 2,7% rente. Veldig fornøyde med det!

De har en hjemmeside som du laster ned søknadskjema om lån fra:

www.spk.no

Du fyller ut skjemaet og sender inn. Etter ca 3 uker får du svar, og får du lån, må du sende inn dokumentasjon på lønn, samt takst på huset som ikke er eldre enn 2 år.

Som medlem kan du søke om 1,7 mill, og er begge medlemmer, får dere da inntil det dobbelte i lån. Dere får lån på opptil 80% av taksten på huset.

Skrevet

Jeg jobber i staten, men det er en prosjektstilling som går ut om 3-4 år. Vet ikke helt hvordan reglene er - hvis man må bytte jobb, blir man da sparket ut av spk og får mye styr med å finne ny bank etc?

Skrevet

Jeg jobber i staten, men det er en prosjektstilling som går ut om 3-4 år. Vet ikke helt hvordan reglene er - hvis man må bytte jobb, blir man da sparket ut av spk og får mye styr med å finne ny bank etc?

Du går over til markedsrente, og det vil da for de fleste lønne seg å flytte lånet ut igjen, men man blir ikke sparket ut. Det er veldig grei og oversiktlig informasjon om dette på SPK sine nettsider.
Skrevet

Hvis du slutter/bytter jobb, og mister medlemskapet ditt i Statens pensjonskasse, mister du også retten til å beholde lånet ditt til ordinære vilkår. Du kan imidlertid beholde lånet til mindre gunstige vilkår. Renten blir oppjustert med to prosent og eventuell avdragsfrihet bortfaller.

Sakset fra

https://www.spk.no/no/Boliglan/Sporsmal-og-svar-om-boliglan/hva-skjer-med-lanet-hvis-jeg-slutter/

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg henter frem denne igjen.

Jeg gikk inn på søknadsskjemaet for boliglån, men der står det at man må fylle inn dato budet ble akseptert, og dato for overtagelse. Jeg er på boligjakt nå, og jeg har dermed ikke disse opplysningene. Er det slik at jeg først må få tilbud om lån i en annen bank (det har jeg), og så evt søke om lån i SPK etter jeg har kjøpt noe? Synes dette var litt uklart.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg henter frem denne igjen.

Jeg gikk inn på søknadsskjemaet for boliglån, men der står det at man må fylle inn dato budet ble akseptert, og dato for overtagelse. Jeg er på boligjakt nå, og jeg har dermed ikke disse opplysningene. Er det slik at jeg først må få tilbud om lån i en annen bank (det har jeg), og så evt søke om lån i SPK etter jeg har kjøpt noe? Synes dette var litt uklart.

Jeg forstår det slik at man må få lån i en annen bank først, og så flytte lånet over til spk etterpå.

Jeg har også lånet mitt i spk, og er veldig fornøyd med den renten som er der.

Skrevet

Det var det jeg regnet med. Ser at det er rundt en tusenlapp å spare i mnd på mitt lån i såfall, så da håper jeg det går i orden. Må først få kjøpt noe da, men det er en annen historie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...