mocci Skrevet 12. september 2011 #1 Skrevet 12. september 2011 Jeg lurer på hvor lenge kattunger må holdes innendørs før man kan slippe dem ut? Vi har en villkatt som fikk kattunger i sommer, skal beholde 2 av kattungene selv. De bor fortsatt ute sammen med kattemor da de er ca 9-10 uker. De er altså vant til å være ute. Kattungene er ikke særlig tamme, derfor tenker jeg å ta dem inn slik at de blir vant til å være inne, de skal kastreres når den tid kommer. Kan jeg slippe disse kattungene ut tidligere i og med at de er vant til å være ute eller skal jeg holde dem inne til de er kastrerte? Jeg syns nemlig litt synd på dem hvis de må være innomhus i flere mnd uten å få litt frisk luft.
Gjest Lille-pus Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 Du sier de ikke er særlig tamme..... Tillat meg å foreslå at du nå bruker masse tid sammen med dem (perioden for sosialisering er nevmlig øyeblikkelig over, og etter det blir det en helt annen jobb å forsøke å få dem til å se på mennesker som vennlige vesner). Løft og kos, klø og stryk, gi dem godbiter og lek med dem. Krysser potene, halene og fingrene for at du får sosialisert dem i tilstrekkelig grad. Flott gjort av deg å ville ta til deg to av dem :) 1
Rayanne Skrevet 12. september 2011 #3 Skrevet 12. september 2011 (endret) Så lenge moren fortsatt tar seg av dem kan de gå ute sammen med henne, men du bør ha dem inne så mye som mulig for å få dem skikkelig tamme. Når de er blitt trygge på deg kan du også være ute sammen med dem, men de bør ikke være ute alene og på natta før de er rundt 6-8 måneder. Håper kattemor også skal fanges inn og kastreres, selv om hun er vill. Endret 12. september 2011 av Rayanne 1
mocci Skrevet 13. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 13. september 2011 Så lenge moren fortsatt tar seg av dem kan de gå ute sammen med henne, men du bør ha dem inne så mye som mulig for å få dem skikkelig tamme. Når de er blitt trygge på deg kan du også være ute sammen med dem, men de bør ikke være ute alene og på natta før de er rundt 6-8 måneder. Håper kattemor også skal fanges inn og kastreres, selv om hun er vill. Vi gir villkatten P-piller, er klar over at det ikke er noen bra løsning og at hun absolutt burde vært kastrert istedet. Men hun er VILL og de få gangene vi har prøvd å ha henne inne så blir hun helt gal, fyker opp og ned vegger hvis hun ikke får slippe ut..... Jeg ser da ganske mørkt på selve rekonvalensen etter operasjonen, de fleste hunnkatter må jo holdes inne en god stund etterpå, samt kanskje gå med krage pga operasjonssåret?
mocci Skrevet 13. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2011 Da har jeg tatt inn småpusene og tenker å holde dem inne fra nå av slik at de blir virkelig tamme. De storkoser seg inne, den ene begynte å male fra første stund, la seg ned på ryggen for å kose når jeg klappet på den. Det er første gang jeg får gjøre dette, har omtrent ikke fått klappet den når de var utendørs. De herjer og leker masse også, samt tok i bruk dokassen med en gang! Imponerende! Dette ser veldig lovende ut for fremtidig temming.
muesli Skrevet 13. september 2011 #6 Skrevet 13. september 2011 Så bra! Imponert over at dokassen er i bruk alt :D Synd kattemor er så vill, kastrering/sterilisering er så absolutt det beste, spesielt på utekatter. Kanskje det er mulig å høyre med veterinær om mulige tips til å få ho roligere? Eventuelt om veterinær kjem på heimebesøk og setter narkose? Muligens det er "overdramatisk", men usteriliserte villkatter er eit kjempeproblem =/
Aurora M. Skrevet 13. september 2011 #7 Skrevet 13. september 2011 Det er jo flott at du vil ta til deg to av kattungene, men her burde du ta ansvar utover dette. Hvis du ringer Mattilsynet i kommunen får du låne en felle til å fange kattemor i. Det er en felle med en liten "lem" inni som du legger mat på. Når hun trår på denne, klapper fellen igjen. Det er naturlig at de blir panisk med det samme de blir innestengt, men etter en stund resignerer de som oftest. Så er det å frakte henne til veterinær og få henne kastrert! Hun blir sjaber en stund etterpå, men det kan være en mulighet å få veterinæren til å holde henne til hun har kommet seg igjen, event. låne et større bur å holde henne inne i de første dagene. Det er litt ulikt hvordan de praktiserer det rundt om i forhold til kastering, men for mitt vedkommende har jeg ikke de siste årene opplevd at de må ha body eller at sting må taes (de syr igjen med en tråd som løser seg opp av seg selv). Jeg ville ha diskutert problemstillingen med nærmeste veterinær. Når du sier du skal ha 2 av kattungene, lurer jeg på om det er fler, og hva du har tenkt skal skje med de?
mocci Skrevet 13. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 13. september 2011 Når du sier du skal ha 2 av kattungene, lurer jeg på om det er fler, og hva du har tenkt skal skje med de? Det var 6 katter totalt i kullet, de resterende 4 fikk jeg avlivet hos veterinær i dag. Vi har to katter fra før (en kastrert hannkatt som er tam og villkatten) dermed kunne vi ikke beholde flere dessverre. Det blir mer enn nok med 4 katter i denne husstanden.
Aurora M. Skrevet 14. september 2011 #9 Skrevet 14. september 2011 Jeg forstår. Men når det gjelder kattemor, er det slik (som du jo har erfart) at p-piller er en svært usikker løsning.. I tillegg til at de øker risikoen for bl.a jurkreft kraftig. Så her ville jeg virkelig ha satt alle kluter til for å få fanget henne og fått henne kastrert. Det blir kanskje en tøff økt, men det varer bare noen dager, og dere vil til fulle få "betalt" for det i lengden ved at dere både slipper å passe på pillene og ikke minst at dere (og hun) slipper flere uønskede kull. Så det håper jeg dere bestemmer dere for! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå