Gå til innhold

Hvordan si ifra om at det ikke blir vennegaver i år?

Gjest gjest12

Anbefalte innlegg

Gjest *Røyskatt*

Vi har alltid gitt gaver til en del venner. De er ikke nødvendigvis så dyre, men det er mange, og dermed utgjør de en stor bulk av julegavebudsjettet.

I år har jeg endelig fått mannen min til å innse at med to barn, meg i permisjon med 5000 mindre i måneden, fjernet kontantstøtte og utgifter til barnehage, har vi regelrett ikke råd.

Så hvordan gjør vi dette på en real måte? Jeg syns jo at vi må si ifra, slik at ikke folk kjøper til oss. Det er lite som er så kjipt som når noen kjøper gave til deg, og du ikke har noe å gi tilbake... Og jeg må nesten si ifra i god tid.

Og sånn at det er sagt, selvsagt kan jeg lage gaver, men det er det bare jeg som gjør i heimen, og med en toåring og en snart nyfødt aner jeg ikke om jeg vil ha tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, dette er et helt vanlig problem som er enkelt å løse, men som mange ikke tør ta opp. Selv bare ga vi beskjed om at heretter blir det bare bursdagsgaver til barn. (av nære venner).

De fleste barn i dag får jo så mange gaver til jul allikevel. Det er bare en måte å ta opp dette på og det e å si det rett ut.

De fleste blir bare glade for at noen endelig tar opp dette "problemet" som det etter hvert har blitt.

En ting er vennegaver når en ikke har barn og familie, men det blir alt for mye penger som skal ut etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar av meg sa det rett ut i fjor; de hadde ikke råd pga sånn-og-slik, og prioriterte derfor bare familie. Jeg syns det var helt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Nå har jeg faktisk gitt alle beskjed. Sendte alle en melding siden vi ikke får samlet de i nærmeste fremtid, og så at vi i år kom til å invitere på gløgg, julekaker og juleverksted, men at vi dessverre ikke kunne gi gaver.

Vet det er tidlig å gi beskjed, men flere av vennene våre begynner å kjøpe inn i september, så det var like greit at de fikk vite det nå.

Har ikke hørt noe enda, og håper jo at folk ikke blir fornærmet, men sånn er det nå bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært vennen din, så hadde det vært forseint. Jeg ble nemlig ferdig med alle julegavene forrige uke! *stolt*

Til saken, så syns jeg alt dette gavehysteriet bare blir for dumt.

Nå er jeg og samboeren barnløse(foreløpig), alle søskna våre har heller ingen unger enda, men når det blir unger i familien kommer vi rett å slett til å kutte ut alle gaver til voksene.

I utgangspunktet er gaver forbeholdt unger spør du meg.

Ca 50% av alle julegavene vi har fått gjennom åra har blitt satt ned i kjelleren. Vi bruker det rett å slett ikke.

Jeg syns heller man kan sette av litt penger alle sammen, så kan jo alle bidra til en heidundrende julaften med masse mat, dyr vin og masse snacks.

Voksene mennesker har ikke så bruk for materielle ting som unger/ungdom.

Er det noe vi trenger, så kjøper vi det heller sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...