Gå til innhold

Overbooket fly

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skulle fly en strekning i norge med widerøe i kveld, men ble oppringt ca en time før med beskjed om at jeg måtte vente til i morgen, da de hadde overbooket flyet. Jeg sa det ikke gikk, men fikk beskjed om at det var fordi jeg hadde billigst billetter, derfor ble det meg. Fikk beskjed om å komme på servicesenteret i morgen, og det virket i grunnen som om mannen jeg snakket med ikke ville svare på spørsmål i det hele tatt. Mine foreldre hadde da akkurat kjørt meg til flyplassen (ca 30 min), får de refundert bensinpenger?

Jeg prøver å søke litt på nettet ift hva jeg har krav på som erstatning. Skulle aller helst kommet meg hjem i dag da jeg har flere planer i morgen som er viktige for meg, og er en smule forbanna over at det går i dass (men jeg regner med at det ikke er "deres problem" så det er vel ikke noe å gjøre med...).

Dette leser jeg på dagbladet:

Når flyet er overbooket

Når flyselskapet har solgt flere billetter enn det er plass til ombord, er selskapet forpliktet til å spørre om noen passasjerer frivillig gir fra seg plassen på vilkår som avtales mellom passasjerene og flyselskapet.

Hvis du tilbyr deg å ta et senere fly, har du krav på enten refusjon av flybilletter eller ombooking til en senere avgang ved hjelp av flyselskapet.

Hvis ikke mange nok frivillige melder seg, kan flyselskapet nekte å ta med et visst antall passasjerer mot deres vilje.

Da har du krav på slik kompensasjon:

• 250 euro for flygninger på inntil 1 500 kilometer.

• 400 euro for flygninger på mer enn 1 500 kilometer innenfor EU, og for andre flygninger mellom 1 500 og 3 500 kilometer.

• 600 euro for flygninger som er lengre enn 3 500 kilometer utenfor EU. "

MEN flybilletten min kostet bare rundt 500 kr, så jeg har vel ikke rett på så mye, selv om det står det her?? På sas står det så mye at jeg ikke klarer å få helt oversikten. Skjønner at man kan få gratis overnatting på hotell og mat, men om det er slikt burde han vel opplyst om det på telefonen, og sagt at jeg evnt må beholde alle kvitteringer? Kom på at jeg kanskje kunne gjort det etter å ha reist tilbake til mine foreldre, men jeg har ikke penger til å legge ut for hotell nå uansett.

Setter pris på all hjelp. Reiser i morgen tidlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde vært fint å høre hva som skjer videre med denne saken. Jeg tror ikke de bare kan kaste deg av på denne måten - de pleier å sjekke om det er frivillige men hvis ikke så må de ta andre grep. Men jeg mener at du må bli kompansert på en eller annen måte iallefall når det er snakk om at du må tilbring en ekstra natt en plass. Ta kontakt med Forbrukerrådet og sjekk: http://forbrukerportalen.no/ - vi venter spent på tilbakemeldingen :-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg var også en av de heldige, samt min far ved en annen anledning, som ikke stod på lista. Jeg fikk hotellovernatting, flott rom, 200 euro eller noe slikt og kunne drikke i loungen alt jeg ville.

Spørs hvilket selskap du skulle fly med, var det innen tragiske lille Norge eller var det utlands?

Det er vanlig at de overbooket flyet siden som regel mangler det en person eller fler, men da skal de vel gi deg kompensasjon. Om du hadde sjekket inn på internett og allerede booket sete så hadde du fått plass. Hvis du venter for lenge og ikke sjekker inn så kan du lettere bli satt på vent.

Skrevet

Jøss, så frekt å ikke tilby kompensasjon!

Da jeg skulle fly fra Johannesburg til Windhoek i Namibia i fjor, hadde de overbooka sånn at jeg og de tre vennene mine plutselig ikke hadde plass. Så vi sto midt inni flyet ved siden av de plassene vi skulle hatt...men der satt det andre folk.

Etter litt fram og tilbake viste det seg at det var plass på buisness-klasse, så da fikk vi sitte der, og fikk tre retters middag, varme håndklær til å tørke hendene på, store seter og god plass! :-) Veldig fint etter å ha sittet som sild i tønne på strekningen London-Johannesburg i nesten 12 timer først!

Skrevet

Eg spent på å høre hvordan dette utartet seg! Fikk du noe kompensasjon?

Skrevet (endret)

Jeg tviler ikke på at det du sier er sant, men det høres veldig rart ut.

Det fleste flyselskaper overbooker, og det er jo nettopp fordi statistisk sett er det "alltid" noen som ikke møter opp.

Dette kan jo ikke Widerøe vite før få minutter før avgangen, så at du ble oppringt 1t før, vikrker snodig.

Du har selvsagt krav på erstatning ifølge fastsatte takster, se her

Endret av charlott
  • Liker 1
Skrevet

Syntes det er merkelig at det er lov til å overbooke på den måten, jeg... Det er jo faktisk å ta betalt for en vare som det er en mulighet for at kunden ikke får...

Skrevet

Syntes det er merkelig at det er lov til å overbooke på den måten, jeg... Det er jo faktisk å ta betalt for en vare som det er en mulighet for at kunden ikke får...

Man har lov å gjøre feil eller å ha feil i bookingsystemene sine. Det skjer av og til og derfor kan det blir overbooking.

Jeg forstår det slik at du har rett på ny reise + 250 euro i cash.

Skrevet

Man har lov å gjøre feil eller å ha feil i bookingsystemene sine. Det skjer av og til og derfor kan det blir overbooking.

Jeg forstår det slik at du har rett på ny reise + 250 euro i cash.

Overbooking på fly og hotell gjøres bevisst fordi det er et visst antall no-shows hver dag, det er faktisk policy å gjøred dette i disse bransjene. Et fåtall overbookinger skjer grunnet systemfeil.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg godt igjenn her. Litt annen sak, men vi dro på ferie i uke 40 i fjord, og for og få prisen litt ned, valgte vi og ta en tur med 2 stopp, fikk beskjed fra SAS at dette ikke skulle by på noe problemer og at gatene lå helt ved siden av hverandre. Ned til gran canaria gikk det helt fint, hjem derimot, ikke så fint. starten var bra, men fra madrid til frankfurt ble vi nesten 20 min forsiket. Vi skulle ha rukket flyet, men disse idiotene hadde gitt vekk våre billetter, vi fikk hotell og mat, etter nesten 6! timer med krangling for og få til dette. Sendte klage til sas for tapt arbeidstid, men bare god dag man økseskaft svar. Tragisk. Krev og få hotell og mat, det bør de gjøre.

Skrevet

Jeg tviler ikke på at det du sier er sant, men det høres veldig rart ut.

Det fleste flyselskaper overbooker, og det er jo nettopp fordi statistisk sett er det "alltid" noen som ikke møter opp.

Dette kan jo ikke Widerøe vite før få minutter før avgangen, så at du ble oppringt 1t før, vikrker snodig.

Du har selvsagt krav på erstatning ifølge fastsatte takster, se her

Nei. Slike overbookinger vises ofte som eksempler i bedrift- og økonomiutdanninger. Dette med overbookinger, og hvorfor det gjøres er har jeg vel sett i 5-10 av mine fag i løpet av 3 år. Så ja, dette gjøres og det er fullt lovlig :)

Skrevet (endret)

Nei. Slike overbookinger vises ofte som eksempler i bedrift- og økonomiutdanninger. Dette med overbookinger, og hvorfor det gjøres er har jeg vel sett i 5-10 av mine fag i løpet av 3 år. Så ja, dette gjøres og det er fullt lovlig :)

Det vet jeg, men du misforsto kanskje hva jeg mente.

Det jeg mente, var at det er rart hun ble oppringt så tidlig som en time før, da flyselskapet normalt ikke allerede da vet om det faktisk møter opp for mange.

Endret av charlott
Skrevet

Det vet jeg, men du misforsto kanskje hva jeg mente.

Det jeg mente, var at det er rart hun ble oppringt så tidlig som en time før, da flyselskapet normalt ikke allerede da vet om det faktisk møter opp for mange.

Vel, jeg fikk vite det ca 1 time før. Da jeg kom for å levere fra meg tinga og sjekke inn. Da var jeg jo så dum som ikke hadde sjekket inn online =)

Skrevet

Jeg fikk 400 Euro pga. overbooking i sommer. Helt topp - fikk 4 timer ekstra inne i en ny by og 3200,-. Utmerket! Men ble jo opplyst om overbooking først da, og de etterlyste frivillige. Det var SAS, tror jeg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg jobber på hotell på Gardermoen og vi har strandede passasjerer på besøk rett som det er, de legger ikke ut selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...