Gå til innhold

Hva er lurt å spise før og etter trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er helt fersk innen trening, aldri trent i mitt liv utenom gymtimene på skolen. Derfor lurer jeg på hva som er lurt å spise både før og etter trening. Og har det noe å si hvor hardt jeg trener? Har hørt at banan og sjokolademelk er bra som restitusjon. Jeg liker ikke banan da :gjeiper:

Er det ellers dumt å spise f.eks bolle? Har noen hjemmelagde med kanel, er blitt laget med mye mindre sukker og smør enn de man kjøper. Eller er det et dårlig valg? Jeg er veldig usikker på dette med mat før og etter trening, har gått på diett, så for meg blir det å hive i meg en sjokolademelk litt motsigende, hvis dere skjønner. Tips og råd tas imot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser skyr etter trening ihvertfall.

Skrevet

Min erfaring er at om jeg spiser noe litt søtt før trening presterer jeg mye bedre. F.eks en yoghurt, frukt eller noe annet enkelt.

(Spiser det cirka 20-30 minutter før, så jeg ikke får hold)

Etter trening spiser jeg noe med mye proteiner, for eksempel en omelett :) Om jeg ikke har tid til å lage meg mat drikker jeg sjokomelk. Smaker supergodt og er perfekt til restitusjon!

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Proteinhysteriet er bare tull, alle med formell kunnskap innen ernæring vil fortelle deg det.

Trener du styrke bør du egentlig bare spise som vanlig.

Trener du kondisjon, og forbrenner mye, kan du med fordel innta noen raske karbohydrater etter trening, da kan en bolle som du sier være vel så bra som en banan.

Skrevet

Før trening pleier jeg å spise yougurt med musli. Etter er det utrolig godt med en hjemmelaget smoothie: banan, jordbær eller bringebær melk og frosne skogsbær. Herlig!

Skrevet

Jeg trener før frokost og hiver i meg sjokomelk eller en boks ananas etter trening...

Skrevet

Når dere drikker sjokolade melk, er det da melk med oboy?

Skrevet

Jeg drikker soyasjokomelk...Mange drikker Litago om de tåler laktose...O'Boy funker det også...

Skrevet

Okei, takk! Har vært redd for at det er litt mye sukker idet, men det er kaskje halve poenget..

Skrevet

Okei, takk! Har vært redd for at det er litt mye sukker idet, men det er kaskje halve poenget..

Du skal kun ha et vanlig stort melkeglass rett etter trening; Ikke ellers! Kroppen min suger dette til seg på 1,2,3 og jeg føler meg rask og fin etter en hard løpetur. Så ikke stress med sukker og kalorier når det kommer til sjokomelk rett etter trening; Det er gull for restitusjonen!

:jepp:

Skrevet

Tusen takk, da skal jeg unne meg det etter trening :)

Skrevet (endret)

Proteinhysteriet er bare tull, alle med formell kunnskap innen ernæring vil fortelle deg det.

Trener du styrke bør du egentlig bare spise som vanlig.

Trener du kondisjon, og forbrenner mye, kan du med fordel innta noen raske karbohydrater etter trening, da kan en bolle som du sier være vel så bra som en banan.

Det er jo ikke tull at du trenger proteiner. Og da spesielt etter trening som gir mye stress på kroppen. Jeg skal være enig at det finnes et proteinhysteri når det gjelder mengde. Du trenger ikke så veldig mye.

Jeg er ikke enig at du bare kan spise vanlig etter styrketrening. (Det kommer litt an på hva du anser som vanlig, da).

Dette mener jeg:

Både etter lange kondisjonsøkter, høyintensitetstrening eller styrketrening bør du prøve å gjenoppfylle glykogenlagrene dine - og rehydrere. I tillegg trenger kroppen proteiner for å starte på gjenoppbygging av muskelceller, bindevev, brusk, skjellett osv som ble tæret på under trening.

Jo større væsketap under økten, jo viktigere er det å rehydrere. For optimal restitusjon anbefaler en rekke eksperter 4:1 karbo:protein. Hvor mye du trenger totalt avhenger litt av hvor intensiv økten var og hva formålet med den er.

Er formålet bare å bruke litt ekstra energi og du har bare jogget en times rolig jogging/sykling så er det begrenset hva du trenger å innta.

Trener du tungt, eller langt så har du behov for mer. Normalanbefalingen er ca 0,8g-1,6g per kg kroppsmasse. Akkurat hvor mye man trenger avhenger av hvor hardt man trener.

Det er også viktig å få med seg at for å få den fordelen mange snakker om etter trening, hurtigere oppfylling av glykogenlagre, så er det viktig at det er karbohydrater med høy glykemisk indeks. Kombinerer man med proteiner med høy biologisk verdi, som myse, så blir opptaket raskere og transportert fortere ut til musklene pga at det blir hurtig skilt ut mer insulin enn ved vanlige lav-gi-måltider.

Det er også et poeng at det skal være så lite fett som mulig i måltidet. Det er fordi fett gjør at maten bruker lengre tid i magen.

Måltidet bør spises innen ca 30 min etter trening. Det er da kroppen er i sitt mest mottagelige for gjennoppfylling av glykogen.

Selvfølgelig trenger man ikke å gjøre noe av dette. Man kan bare spise vanlig og det vil sikkert være greit nok for mesteparten. Da vil man antageligvis bruke lengre tid på å restituere og være klar til en ny økt.

Kort oppsummert så bør en si at de som har høy treningsfrekvens, volum eller har høy intensitet i treningene har nytte av å styre kostholdet sitt på samme måte som idrettsutøvere. Jeg tror at de fleste som trener har ambisjoner om å forbedre seg.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Husk at du bare trenger restitusjons-mat dersom du har trent HARDT! (litt forenkling av det som ble sagt før meg her).

Skal du trene hver dag, ja, så trenger du mer restitusjon, men jeg ser veldig mange som dytter i seg sjokomelk og bananer rett etter en treningstime der de knapt har svettet...

Skrevet

Jeg har ikke så mye å legge til her, Supraspinatus sa i grunnen det jeg hadde tenkt å si, men jeg vil legge til dette: At sjokolademelk er bra restitusjonsdrikk er bokstavelig talt for godt til å være sant. Etter en lengre økt der man har brukt mye av kroppens glykogenlagre og slitt på muskulaturen trenger man karbohydrater og proteiner i forholdet 4:1, ikke fett, det har man som regel nok av fra før. Sjokolademelk inneholder en del fett, samt rørsukker, som ikke er av de raskest nedbrytbare sukkerartene.

Den sukkerarten som gir raskest opptak er ribose. Jeg vet ikke om noen gode naturlige kilder, jeg bruker energibarer som inneholder ribose. For en som bare skal komme i generelt bedre form holder det lenge med en halvliter skummet melk, det er en mye bedre restitusjonsdrikk enn sjokolademelk, fordi man får melkesukker og proteiner men ikke fett.

Skrevet

TS her, takker for svar :) Venner av meg sier at jeg må begynne å spise mer nå som jeg skal begynne å trene, vet ikke om dette stemmer? Kan jo si at jeg ikke er typen som klarer å pushe meg selv til det ytterste, men trener slik at jeg ihvertfall svetter litt. Altså ikke noe heavy greier. Kan jeg ligge på samme antall kcal fremdeles eller? Ligger på 1600 i ukedagene, rundt 2000 i helgene.

Skrevet

For å si noe som helst lurt om dette må man vite din vekt, aktivitetsnivå, hva slags trening og hva du ønsker å få ut av treningen(vektnedgang/oppgang, muskler, fettforbrenning?). Ellers blir det ganske meningsløst å gi deg noe annet enn helt generelle råd.

Skrevet

Veier 51 kg, er ca 155 cm høy. Jeg ønsker verken vektreduksjon eller økning, er fornøyd med den nåværende vekten. Jeg har slanket meg en del, dessverre mistet jeg mange kilo på overkroppen, så er ganske tynn ovenom (ser beina og slikt), samtidig som jeg har både rumpe og lår. Jeg ønsker rett og slett å stramme opp rumpe og lår, samt få flatere mage (som de fleste jenter vil).

Skrevet

Hensikten med apetitt er at kroppen regulerer hvor mye mat den trenger ved å gjøre deg sulten.

Spis når du er sulten. Det som er viktig er at du unngår fristelsen å spise snop når du er sulten. Da kommer du fort inn i en ond sirkel.

Spiser du sunn mat når du er sulten, og til du er passe mett så skal kroppen regulere seg helt selv.

Forutsatt at du ikke har noen form for syndrom som påvirker dette, men det har de færreste.

Skrevet

Veier 51 kg, er ca 155 cm høy. Jeg ønsker verken vektreduksjon eller økning, er fornøyd med den nåværende vekten. Jeg har slanket meg en del, dessverre mistet jeg mange kilo på overkroppen, så er ganske tynn ovenom (ser beina og slikt), samtidig som jeg har både rumpe og lår. Jeg ønsker rett og slett å stramme opp rumpe og lår, samt få flatere mage (som de fleste jenter vil).

Vil anbefale den her: http://www.scoobysworkshop.com/caloriecalculator.htm . Den lar deg regne ut hvor mange kalorier du trenger rimelig nøyaktig ut fra de kravene og målsetningene du har.

Ellers er jeg litt skeptisk til forrige posters råd her. Appetitten regulerer hvor mye mat du får i deg, men dersom du har slanket deg vil det alltid være en periode hvor kroppen "husker" din gamle vekt, slik at du kan få sultfølelse selv om kroppen ikke trenger mer mat. Da er slike ting som cola og sjokolademelk etter trening en dårlig idé, da slike unntak gjerne ender opp som anledninger til å "jukse".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...