Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en jente som snakker veldig mye med de som kjenner meg. Men er litt mer sjenert med fremmede (Vet ikke om det er viktig)

Iallefall når jeg holder foredrag føler jeg ofte at jeg skjelver i stemmen. Dette gjør jeg ikke med vilje og det skjer uansett om jeg er nervøs eller ikke. Prøver og snakke selvsikkert, slik jeg gjør til vanlig. Med innlevelse slik jeg gjør hjemme. Men det funker ikke. Høres ut som jeg er på gråten. (føler det slik) En lærer har sagt at jeg må ha mer innlevelse når jeg snakker, en har sagt at jeg på være mindre nervøs. Men noen kommenterer ikke dette i det hele tatt. OG venner sier jeg høres normal ut....

Det er ikke bare slik på skolen, men også når jeg snakker med fremmede- voksne (av og til unge) Eller om tema som er litt personlig, meninger følelser. Spesielt på slike konferansetimer med lærere. Høres ut som jeg er på gråten! Er

det mulig å få fikset dette problemet?For jeg elsker å snakke, og får som regel 5-6 på foredrag på skolen og liker det! Vil bare få bort nervøsiteten i stemmen og høres selvsikker ut!

Videoannonse
Annonse
Gjest Interstella
Skrevet

Jeg har desverre ikke noen tips, men kan si at du ikke er alene, for jeg gjør også dette! Gjør det når jeg snakker om noe veldig seriøst eller personlig. Jeg fryser ikke, jeg er ikke nervøs eller noen ting, det bare oppstår etter hvert.

Tror ikke det er så mye å gjøre med det egentlig =S

Skrevet

Gå til en logoped`?

Skrevet

Dette er nok veldig vanlig. Det går bort med trening! Så bare snakk foran folk/ forsamlinger så ofte du kan.

Jeg tror skjelvinga kommer av at man spenner noen muskler ett eller annet sted. Og kanskje at man snakker fra "langt opp i halsen"? Så ta dype åndedrag, pass på å slappe av, puste dypt inn og ut med magen, så kan det nok hjelpe mye. Jeg føler det hjelper å tenke at jeg skal "snakke fra magen" og ta i litt når jeg snakker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...