^me^ Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 (endret) jeg er en juleelsker av en annen dimensjon og ELSKER alt som har med julen og gjøre! jeg elsker maten, de gamle tradisjonene med å sette opp julenek, hugge eget juletre, pynte det som samlet familie, stemningen rundt jul, julekalenderene, juleprogrammer på tv, spesielt de gamle barnetvprogrammene som amalies jul og jul i skomakergata. denne julen har jeg termin og får en helt unik julepresang! jeg kommer til å holde spesielt godt på slike gamle norske tradisjoner som etter hvert begynner å dø ut og som jeg har vokst opp med som: - hugge vårt eget tre med niste og kakao med oss - bake julekaker sammen - pynte juletre sammen mens vi hører på julesanger - sette opp julenek - lese julekalendervers hver kveld - ha julekalender - vi er annet hvert år hos foredrene mine/svigerforeldrene mine på julaften - henge opp en strømpe med godterier og mandariner på døren til barna på julemorgen og la dem se på barnetv hele dagen til vi skal på besøk. ah, kjenner jeg blir heeelt salig i kroppen av å bare tenke på jul altså hvilke tradisjoner har dere i julen? Endret 11. september 2011 av ^me^ 1
Gjest imli Skrevet 11. september 2011 #2 Skrevet 11. september 2011 Eg har også vakst opp med å dra i skauen og hogge juletre. Gjer det med ungane mine også Lagar peparkaker med ungane, tenner adventslys, syng julesangar, høyrar på julemusikk ( alt slik eg gjorde då eg var lita). På julaften går me i kjerka og etterpå er det middag og gåver (med nisse såklart) hjå foreldra mine. No gler eg meg til jul
^KinderMaxi^ Skrevet 11. september 2011 #3 Skrevet 11. september 2011 Jeg elsker å forberede til jul. Er kommet i skikkelig julemodus allerede Vi begynner ca. midt i desember med å reise til IKEA. (meg, mor og søster). Det er ikke alltid det blir noen julepresanger derfra, men liker å gå å titte og kjøpe førjulpresanger til meg selv Èn uke før jul pleide hele familien å møtes hos mine besteforeldre til julegrøt, saft og juletrepynting (for barnebarn) med mandel i grøten og marsipangris til den som får mandelen! Det siste året er familien blitt veldig splittet pga. en krangel og noen stabeist Så vet ikke hvordan det blir i år. Noen dager før jul hjelper jeg mamma med å pakke inn resterende gaver som ikke er pakket. Vi baker og koser oss. Med middag utover kvelden sammen med min stefar og min samboer Ikke julemat. Hehe! Lille julaften bruker jeg og min søster å møtes hos mamma for juletre pynting og kos. (Har allerede pyntet ferdig her lille julaften). Med middag og hele pakka med våre nære og kjære. Julaften er som regel stille og rolig frem til kl. 13. Da drar jeg til min mamma og stefar og samboer til hans familie (10mil unna ) Har dessverre en skilt familie så vi er: meg, besteforeldre, mor og stefar. Kl. 17 er det dags for julemiddagen med ribbe, pøler, medisterkaker, poteter osv osv. Halvannen time senere setter vi oss i sofaen med kaffe, småkaker og kooselig prat. Åpner halvparten av gavene rundt 8-9 (utålmodig stefar) etter det er det enda mer kaker, kaffe og prat. Samboeren min kommer til oss rundt 22 og da åpnes resten av pakkene Når klokken nærmer seg tolv drar vi hjem, koser oss med stillheten og pakkene vi har fått. Første juledag er det julelunsj hos mamma kl13. Da kommer søster, niese (9mnd) og hennes samboer, vi, bestemor, bestefar, stefar`s sine unger med unger. Da er vi mange Kjenner jeg gleder meg
Gjest Nicole Skrevet 12. september 2011 #4 Skrevet 12. september 2011 Vår juletradisjon er litt barnslig, i og med at jeg enda ikke har flyttet hjemmefra hehe! Men, julen er favoritt høytiden min. Min mor og jeg starter med julevask ganske tidlig, kanskje i slutten av november, for da får vi mest mulig kosetid i advents tiden. Men julevasken i seg selv er jo kjempe koselig, og gir en julestemning det og. Hver søndag tenner vi advents lys og leser opp et vers, deretter spiser vi middag sammen. Ettersom vi barna er blitt ''voksne'' (19 og 17 år) har pepperkake baking gått ut av tradisjonen. Litt trist egentlig, men det er forgjeves når ingen spiser det hehe Julehandel blir en helgetur på hotell, der vi passer på å ha det gøy, slik at julehandelen ikke blir så strevsom. Liste skrives opp i løpet av hele året Litt lurt! Lille julaften pyntes treet Men, det ordentlige treet ble byttet ut med et plastikk tre. Selv om jeg savner lukten, er treet hundre ganger penere Og lukten taes igjen med dufte oljer Igjennom juletiden er det alltid slik at familien samles rundt TV'en med en julefilm/familie film, da går det i klassikerne som ''Home alone'' filmene eller disney jule filmer Selve julaften er det tradisjon med julesokker fyllt med godteri, og tegnefilm(helst disney) på morgen kvisten, jule lunch senere med mor og far, deretter på julemiddag hos besteforeldrene mine, spiser middag der, mens sølvguttene spiller i bakgrunnen Og pakkene åpnes ikke før sølvguttene er ferdige, en tradisjon som kommer fra mamma, da hun var ung. Skulle ønske vi hadde mulighet til å dra i kirken på julaften, men dessverre er det for langt for oss å kjøre :/ Er jo så koselig i kirken når det er jul. Ellers er juleplaten min '' Julens sånger Vikingarne - Med barnkor'' rett og slett fordi det er den jeg har vokst opp med. Gleder meg så til jul jeg, klarer ikke vente!! 1
Jannu Skrevet 13. september 2011 #5 Skrevet 13. september 2011 Før jul baker vi pepperkaker og lager pepperkakehus. Og vi er alltid på julegateåpningen! Lille julaften har vi grøt med mandel i, premie til vinneren! Så er vi på kirkegården enten lille julaften eller julaften, litt ettersom hvor vi feirer julaften. Lille julaften har vi alltid kosekveld, vi slapper av med litt snacks og ser på nrk, og grevinnen og hovmesteren! Julaften er rolig på formiddagen, men er det fint vær og ikke for kaldt så er vi gjerne ute og aker eller tar en skitur. Så er det middag når sølvguttene synger, og kaffe og gaver etter middagen.
kaprifolen Skrevet 13. september 2011 #6 Skrevet 13. september 2011 Første juledag er det julelunsj hos mamma kl13. Da kommer søster, niese (9mnd) og hennes samboer, vi, bestemor, bestefar, stefar`s sine unger med unger. Da er vi mange Kjenner jeg gleder meg Fælt ung til å ha samboer, da! Hadde de mange playdates først!? Har mange juletradisjoner, men litt dårlig tid nå, så nevner bare den koseligste! Den har kommet de siste årene, og innebærer at når mannen min og jeg er helt ferdige med å pynte natt til julaften (eller bittelille om vi feirer julaften i min hjemby), så danser vi sammen i stua, til en fin, rolig julesang! Sånn god, gammeldags, klassisk selskapsdans, bare han og jeg! Og i år får vi en fiiiin kulemage mellom oss under dansen (om alt går bra...), og det blir bare enda bedre!
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #7 Skrevet 13. september 2011 Jeg jobber laange dager,det er blitt min juletradisjon:) og sovne tidlig på julaften,fordi jeg var utkjørt
Arkana Skrevet 13. september 2011 #8 Skrevet 13. september 2011 Våre juletradisjoner: - hjemmelaget julekalender - pynte treet sammen og se Grevinnen og Hovmesteren lille julaften - sette ut mat til nissen før vi legger oss lille julaften, og om morgenen kan barna se at han har vært der for det er kakesmuler på tallerkenen, en kaffeskvett i koppen og han har skrevet "takk" med klementinskall - bake julekaker og lage pepperkakehus som knuses og spises på nyåret (en periode da vi var små laget vi en hel pepperkakelandsby med kirke, hus rundt, pepperkaketrær o.l., men det ble aldri spist opp så vi nøyet oss etterhvert med ett hus) - grøt med mandel i til lunsj på julaften, den som får mandelen deler ut julegavene - vi spiller masse brettspill sammen hver kveld, veldig koselig og sosialt (gjør det hele året også når vi er samlet hele familien, men det er noe ekstra med julen) - når vi feirer i min hjemby drar vi alltid på kirkegården julaften og nyttårsaften for å tenne lys på familiegraven - julestrømpe med masse godt i - juleblader - vi åpner julegavene én etter én slik at alle får se, mye koseligere enn at alle sitter i hver sin krok og river opp papiret fortest mulig, de aller minste barna som ikke har så stor tålmodighet kan ta det i eget tempo (eldstemann vil gjerne leke litt med gaven før han pakker opp en ny) - jeg har ellers lyst til å starte en tradisjon med barna våre med å dra på teater (f.eks. Putti Plutti Pott, Snekker Andersen og julenissen e.l.) i førjulstiden, men det må vente til de har blitt så store at de klarer å sitte i ro og ha glede av det 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #9 Skrevet 13. september 2011 Jeg gleder meg så ekstremt mye til jul Den desidert beste tiden på året! -Mamma og pappa henter meg på flyplassen etter siste eksamen -Alltid fyr i peisen, og duften av klementiner i stuen -Lage julehylle: arvet kirke, vattsnø, nisser -Skiturer -Pakke inn gaver med mamma. Pappa og bror er ikke så gira på det -Høre på julemusikk, hver dag. Igjen, mest jeg og mamma -Bake julekaker. Mest jeg og mamma. Gutta spiser -Ut å hogge juletre. Hele familien -Grevinnen og hovmesteren, Tre nøtter til Askepott, Reisen til julestjernen, Disney's jul -Kirken på julaften. Besøke graven til farmor og farfar. -Sølvguttene -Storfamilien samles. Ribbe. Riskrem. Gaver. Nisse. Kos -1. juledag foran tv'n. Julefilmer, og kose oss med gavene -Romjulen: skiturer, peiskos, familiehygge, god mat Kan nesten ikke vente til desember!! 1
Purple Basil Skrevet 13. september 2011 #10 Skrevet 13. september 2011 (endret) Vi har ingen spesielle tradisjoner på julaften:( Elsker julen, men bor med en familie som ikke gjør det. Min tradisjon er å våkne tidlig og se på tegnefilmene og 3 nøtter til Askepott Lage egg og bacon til meg og søsteren min og bare sitte og kose meg. Så åpner jeg og søsteren min en presang hver, før jeg går en tur og nyter snøen (de få gangene det er snø). Av og til går jeg i kirken som ligger rett ved siden av her også, veldig koselig:) I fjor laget jeg julemiddagen og kommer nok til å gjøre det dette året også (hvis jeg feirer den hjemme), da mamma ikke lenger gidder fordi vi har blitt store. Men det gjør ikke noe, jeg elsker å lage mat :D Skal mest sannsynlig feire jul hos noen venner i år (mamma fikk meg til å gråte i fjor og det nekter jeg å la henne gjøre igjen), så det blir spennende å se hva slags tradisjoner de har :D Gleder meg til den dagen jeg skal feire jul med min helt egen familie, og starte nye tradisjoner Endret 13. september 2011 av josefin88
Bijate Skrevet 13. september 2011 #11 Skrevet 13. september 2011 For et bra initiativ! Jeg gleder meg sikkelig mye til jul, og det er vel aller mest på grunn av alle tradisjonene vi har, som er som følger: Siste helga i november er det smultbakst og deretter rundvask på kjøkkenet, og starten på julevask, baking og ordning i huset. De resterende helgene og dagene går med til baking, stryking, vasking, rydding, og enda mer baking for å få alle de syv sortene(++++) i hus. Lille julaften er det full rulle i huset. Når vi var små pleide pappa, jeg og brødrene mine å dra ut i skogen for å hugge tre, men det er lenge siden sist nå, og vi har i stedet kjøpt. Og vi er alltid like spente på om mamma kommer til å godkjenne treet(det har vært et par år der det har vært litt "morsomt" når hun ikke har likt treet). Middag: Lutefisk m/passende tilbehør. Kvelden fortsetter med siste rest i stua, før vi henter opp alle eskene fra kjelleren og pynter både treet, stua, kjøkken, gang, og rom. Og ikke minst ser vi på Grevinnen og Hovmesteren! Som de nattedyrene vi er sitter gjerne mamma og jeg oppe frem til klokka 0400 for å bake ferdig, ta de siste tingene og ordne alt klart til julaften. Julaften er det glede, glede, glede. Selv om vi barna er godt gamle nok(21, 29, 32), pleier vi likevel å få strømpe med godis, klementin, og juletegneserie. I løpet av dagen spiser vi frokost(ikke noe felles), ordner oss og drar i kirka for å være med på julegudstjenesten. Etter det drar vi alltid innom gravene til slekten og setter på krans og lys før det er hjem igjen til middag som da er; Julegrøt! Så er det timer med venting, adventskalenderen på tv, siste innpakking av pakker, før det blir kaffe, litt godis, kake, og helt til slutt åpning av gavene. Hvor vi rullerer på å åpne. Vi starter alltid med den minste, og tar det deretter aldersmessig, før vi starter på nytt. Det ender alltid opp med at vi sitter å hylflirer på et tidspunkt på grunn av en eller flere av gavene. Etter det ser vi gjerne på noe på tv'en, og slapper av, ringer familie og takker for gaver osv! Første juledag er god-dagen. Vi spiser felles frokost rundt 1000-1100(selvfølgelig i finstas), og da er det på med alt av godsaker, og det blir gjerne en ganske lang frokost. Etter det starter mamma med ribbe-middagen, og vi andre slapper av, ser på tv, leser tegneserier, og lignende, før ribbemiddagen settes igang utpå ettermiddagen, med tilhørende dessertbuffé! Dette ble jo en ren avhandling, men sånn feirer i allefall vi julen
Paprica Skrevet 13. september 2011 #12 Skrevet 13. september 2011 Åå, nå fikk jeg julestemning av å lese de fine svarene! Jeg og mannen er fremdeles i den fasen at vi skal lage våre egne felles tradisjoner, så akkurat nå er jeg litt mellom mine egne tradisjoner fra barndomshjemmet, og påvirkning fra mannens familie. Dette er tradisjonene jeg forbinder med jul og setter høyt: Planlegge julegaver, kjøpe inn, pakke inn. Lage og skrive kort. Lage julekaker og konfekt med eldstebarnet mitt mens vi hører på julemusikk. Se på Grevinnen og Hovmesteren sammen med hele familien, mens vi drikker gløgg. Høre Sølvguttene synge julen inn klokken fem på julaften, prøver å time middagen til samme tidspunkt. Pynting av juletreet lille julaften, alle hjelper til. Kongerøkelsen kommer frem lille julaften sammen med pynten - da lukter det jul!
^KinderMaxi^ Skrevet 13. september 2011 #13 Skrevet 13. september 2011 Fælt ung til å ha samboer, da! Hadde de mange playdates først!? Nææ, nå var du morsom!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå