AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 Vi har fått hjemmelagde dumplings (med kjøtt) fra noen asiatiske naboer, men jeg er usikker på hvordan jeg bør tilberede dem Tenkte å koke dem i buljong/grønnsakssuppe, men hvordan får jeg suppa til å få litt "asiatisk smak" ved hjelp av relativt alminnelige ingredienser? Eventuelt andre forslag enn suppe? Har et nokså godt utvalg av urter og grønnsaker, det eneste er at de er innkjøpt til norske, middelhavs- og indiske retter.
Brunhilde Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 Jeg har bare blitt servert dumplings som dampede, gjerne med soyasaus ved siden av. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #3 Skrevet 12. september 2011 Takk for svar Det virker som det er ganske forskjellige tradisjoner rundt omkring i verden, noe serveres i suppe, noe friteres etc. De vi fikk var frosne, så jeg tinte dem i kokende suppe, litt wonton-aktig, og det smakte godt. Men tror jeg spør giverne neste gang hvordan de pleier å gjøre det.
Gjest Applecore Skrevet 12. september 2011 #4 Skrevet 12. september 2011 Vi lagde en slags versjon av hot pot en gang (dvs buljong/grønnsakssuppe som man putter ting diverse ting i for å varme dem): 2 L vann 1 kylling eller høne 1 stk rå røkt skinke 1 purre i skiver (ikke den mørkegrønne delen) 1 stk ingefær (skrelt og skåret i skiver) 4-5 shiitake-sopp (fåes i innvandrerbutikker) Revet skall fra 1 appelsin 1 tjerneanis, 1 ts sichuanpepper (fåes i innvandrerbutikk) 2 ss risvin (de fleste vinmonopoler har det, resten kan drikkes til maten) Litt salt Småkok over svak varme i 1 t og 15 min Ta opp kylling og skinke, skjær i terninger og putt oppi igjen = fin suppe Serveres i en litt lav stor kjele på bordet - hvis det finnes en måte å holde suppen varm på igjennom måltidet er det optimalt (f.eks stativ man kan ha telys under eller noe. I Kina finnes det egne gryter med varmeplater under). Nå kan man putte dumplings og evt tofu i terninger og varme dem opp i suppen, plukker dem ut med spisepinner når de har ligget der i noen minutter og spiser dem. Man kan evt lage en saus som består av soyasays med noen ss sitronsaft oppi. Det smaker grusomt for seg selv, men når man bruker det til å dyppe dumplings eller tofu oppi smaker det nydelig. Nydelig måltid som blir veldig sosialt ettersom man "deler" på suppen. Etterpå siler man suppen, så har man en fin buljong!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå