Joplaya Skrevet 30. november 2003 #1 Del Skrevet 30. november 2003 Sitter og lurer på utviklingen av dette viruset og denne sykdommen. Kommer det en dag i fremtiden til å være et unntak å ikke ha hiv eller aids? Er det slik at dette er noe alle kommer til å ha en dag, noe som alle må leve med på et vis? Vil de noen gang finne en kur som tar det helt bort? Fikk med meg på tv en gang at enkelte i Afrika er immune mot viruset. Uansett hvor mye de ble utsatt for smittefare, fikk de ikke noe hiv-virus i kroppen. Leste i VG i dag hvor en dame har hatt hiv i 14 år. Nå har hun en datter på 4 år, som er uten viruset. Hverken mannen eller datteren har blitt smittet. Fordi hun begynte på en medisin som kapslet inn viruset og gjorde blodet hennes virus-fritt. Det var 0,1% sjanse for at datteren ville bli smittet under svangerskapet. Kvinnen er fremdeles frisk og de tenker derfor på å få ett til barn nå, og som sist bli gravid på den naturlige måten. Damen må ta 7 tabletter om morningen og 7 om kvelden for å holde seg frisk. Hun er blant de 85% som tåler denne medisinen og dermed kan holde seg frisk. Utrolig å se hvordan en kan være frisk med dette viruset. Vil det bli slik at de 15% som ikke tåler medisinen vil rett og slett dø ut etter hvert? Med tanke på den utvikling som er i dag, dersom alle en dag ender opp med hiv? Lenger bak i VG leser jeg om en homofil som gikk ut av skapet som homofil. Men han er nå inne i skapet igjen som en som har hiv. Trist å se hvordan han føler seg tvunget til å holde dette skjult for familien pga uvitenhet og fordommer. Leste også at menn som blir smittet av hiv, blir smittet hovedsaklig i utlandet. Mens kvinner blir smittet i Norge. Tragisk å se måten menn leker med livet sitt på. Det er 2555 hivsmittede i Norge. 1805 menn og 750 kvinner. I morgen er den internasjonale aidsdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 30. november 2003 #2 Del Skrevet 30. november 2003 Leste også at menn som blir smittet av hiv, blir smittet hovedsaklig i utlandet. Mens kvinner blir smittet i Norge. Tragisk å se måten menn leker med livet sitt på. . Tragisk hvordan menn med HIV fortsetter å ha ubeskyttet sex og smitter andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 30. november 2003 #3 Del Skrevet 30. november 2003 Tragisk hvordan menn med HIV fortsetter å ha ubeskyttet sex og smitter andre. og kvinner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 30. november 2003 #4 Del Skrevet 30. november 2003 Vil de noen gang finne en kur som tar det helt bort? Tror heller det har noe med at de bedriftene som lager medisin, tjener mer på å selge medisiner som holder sykdommer sjakk, enn medisiner som fjerner dem helt. Basic pusher strategi det. Keep'em coming back for more. Pøh! Tull og tøys sier du? Tenk på dette; Selge dyre, livsviktige medisiner til folk som ikke har noe valg. Er lik; trygg god inntekt for bedriften. Kontra Gi dem motgiften (engangs beløp) Er lik; Litt penger bare nå. Hvis motgiften noen gang kommer ut, så kan du banne på at det ikke kommer fra et privateid legemiddelfirma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 1. desember 2003 #5 Del Skrevet 1. desember 2003 De jobber da med å lage vaksine såvidt jeg vet? Parallelt med at de lager medisiner for behandling av sykdommen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2003 #6 Del Skrevet 5. desember 2003 Det er ikke hva du er, men hva du gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birgitte Skrevet 5. desember 2003 #7 Del Skrevet 5. desember 2003 Det jeg synes er skummelt er all uvitenheten og fordommene vi har om hiv-positive. Leste dere om den danske undersøkelsen om hvordan folk stiller seg til omgang med hiv-positive? Husker ingen tall, men det var sinnsykt mange som ikke vil f.eks. gi en klem eller til og med håndhilse på hiv-positive - for ikke å snakke om mat tilberedt av smittede. Jeg synes ikke det heter ut-av-skapet-positive. Jeg synes faktisk de er i sin fulle rett til å holde for seg selv at de er positive. Forteller du om din soppinfeksjon til kreti og pleti? Jeg er enig med Stig Frøland på Rikshospitalet: fortell de som har noe med det - lege, tannlege, partner ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusse Skrevet 7. desember 2003 #8 Del Skrevet 7. desember 2003 Det er 2555 hivsmittede i Norge. 1805 menn og 750 kvinner. Det er selvfølgelig tragisk for disse menneskene som er rammet, særlig for de som har kommet opp i det uforskyldt, men når du tenker på at HIV-smitten har vært i Norge i 20 år, så er jo spredningen likevel svært liten. Jeg tror ikke det noengang vil bli slik at "alle" har smitten i seg. Heldigvis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 7. desember 2003 #9 Del Skrevet 7. desember 2003 30 % av voksne i Zimbabwe har HIV. Gjennomsnittsalderen er nå nede i 35 år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusse Skrevet 7. desember 2003 #10 Del Skrevet 7. desember 2003 30 % av voksne i Zimbabwe har HIV. Gjennomsnittsalderen er nå nede i 35 år... Ja, men det er jo fordi det desverre ikke blir gjort noe særlig innsats for å stoppe spredningen i det landet. Vi har jo både kunnskaper og midler til begrense denne sykdommen, og erfaringene fra andre steder er gode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 8. desember 2003 #11 Del Skrevet 8. desember 2003 30 % av voksne i Zimbabwe har HIV. Gjennomsnittsalderen er nå nede i 35 år... Det er jo heller ikke uten grunn at WHO setter store ressurser inn på å opplyse om hiv for å begrense epidimien i Afrika. Et problem i afrikanske land er jo at mydighetene ikke har vært villig til å se problematikken. Hvor mange hivsmittede tror dere det er i Kina? Et land hvor sykdommen "ikke finnes"? Jeg tror allikevel ikke "alle" vil gå rundt og være hivpositive om noen år, jeg tror at det tvert i mot vil bli som med syfilis og gonore, tilnærmet utryddelse, eller kanskje jeg bare håper? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå