Gjest SmurfeLurfen Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 Aksel Hennie leste dette diktet på Minneseremonien etter 22.7.2011. Diktet ble skrevet av Lars Saabye Christensen. 22 7 2011 rammet av flamme og skygge slipper jeg alt jeg har i hendene og ser: tingene mister sin vekt himmelen mister sin farge vinden mister sine seil tankene mister sin tyngde og ordene sin mening natten mister sin morgen dagen mister sin sol jeg ser: sorgen er et hardt materiale vi er sorgens arbeidere vi hamrer den, bender den og bøyer og former den til vi ser: sorgen har ikke tilbakevirkende kraft å minnes de døde er å huske dem slik de levde i øyeblikk og år, i time og sekund å ære de døde er å oppfylle deres liv selv om ingenting blir det samme rammet av flamme og skygge slipper vi alt vi har i hendene og løfter en rose rosen har rett så samle dine blomster i en vid bukett samle ditt lys for å se gjennom mørket samle din glede for å bære all gråt samle ditt håp for å holde på drømmen samle dine tanker for å tåle all tvil så samle ditt menneske samle våre medmennesker samle oss sammen Vers to slutter med "til vi ser: sorgen har ikke tilbakevirkende kraft". Hva menes egentlig den setningen?
Dragonfly84 Skrevet 11. september 2011 #2 Skrevet 11. september 2011 At alle de gode minnene du har av personen er like mye verdt selv om personen er borte, og at du en dag skal kunne tenke på personen og smile i stedet for å gråte, på grunn av alle de gode minnene du har av personen.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #3 Skrevet 11. september 2011 Jeg vil tro at det betyr at sorgen man føler idag ikke ødelegger de gode stundene en har opplevd før. Gode minner fra fortiden blir ikke borte fordi man sørger.
kaprifolen Skrevet 11. september 2011 #4 Skrevet 11. september 2011 Det er min eneste trøst i dag. At sorgen ikke har tilbakevirkende kraft. At sorgen i dag ikke kan viske ut fargene i går. Lars Saabye Christensen Jeg tror det er lettere å se i dette sitatet, kanskje. Samme hvor mørkt, trist og tungt det er å tenke på den/det du sørger over er borte, så kan ikke det mørket fjerne alle gledene som har vært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå