Gå til innhold

Har du matter på kjøkkengulvet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du matter på kjøkkengulvet? Isåfall, hva slags type?

Jeg har belegg på kjøkkengulvet som ser ut som naturlige steinfliser. Ikke akkurat det jeg ville valgt selv, men greit nok. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal ha matte på gulvet eller ikke. En del av meg synes at matter gjør rom varme og innbydende, men samtidig er jo kjøkkenet et rom der man må regne med litt søl, så en eventuell matte der må kunne vaskes i maskin, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fliser som ikke bare ser sånn ut, men som er fliser, og har ikke matter.

Skrevet

Jeg har fliser som egentlig ikke er fliser (de bare ser sånn ut) ;) Og ingen matter! :)

Skrevet

Vi har fliser, og en vevd rye. Blir litt mer behagelig å stå der i bare sokkene, og ryen kan vaskes i maskin ved behov.

Har ikke barn i hus, så det begrenser dessuten sølingen en del.

Skrevet

Nope. Har gulvbelegg. Det kommer aldri en matte på vårt kjøkkengulv, det syns jeg er uhyre uhygienisk :sjenert: (Men ikke si det til svigermor :fnise: , som eeeelsker matter og har dem absolutt overalt, også på kjøkkenet.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nesten hvite filleryer langs kjøkkenbenken.Tar av for søl, fettsprut og ting som faller ned et på det fine, sortlutede furugulvet mitt, og de havner i vaskemaskinen på 60 grader 1-2 ganger i måneden samt ristes hver uke. Hva skulle være uhygienisk ved det?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nesten hvite filleryer langs kjøkkenbenken.Tar av for søl, fettsprut og ting som faller ned et på det fine, sortlutede furugulvet mitt, og de havner i vaskemaskinen på 60 grader 1-2 ganger i måneden samt ristes hver uke. Hva skulle være uhygienisk ved det?

Dette er uhygienisk med det. I mine øyne vel å merke. Mener ikke at alle andre trenger å være av samme mening ;)

Selv om den evt vaskes 1-2 ganger i måneden, så rekker det å feste seg mye "skit" i det teppet imellom hver vask. Iallfall ville det vært sånn her. Så hos oss er det kun gulvet, som igjen vaskes ofte.

Men jeg kan forstå at du vil beskytte et sortlutet furugulv. Vi har jo bare et lite pent gulvbelegg :fnise:

Skrevet

Synes ikke det er noe pent med teppe/matte på kjøkkenet heller, jeg.

• Liker 1
Skrevet

Ingen matter her. Hos oss ville det garantert vært uhygienisk, medmindre mattene ble ristet/vasket daglig. :fnise:

Gjest Consensio
Skrevet

Har en rye foran ovnen, en foran vasken og en stor midt på gulvet.

Skrevet

Jeg er ikke fan av matter eller filleryer av noe slag på kjøkkenet. De er bare i veien. Lettere å rengjøre uten slike og jeg orker ikke riste og vaske slike hver dag eller hver uke for den saks skyld.

Skrevet

Matte på kjøkken? Det hørtes udelikat og uhygienisk ut for meg. Det var slikt min mormor hadde (som døde for 20 år siden), jeg trodde ikke folk brukte slikt nå til dags. Jeg ble litt forundret da jeg så overskiften til denne tråden, jeg trodde faktisk dette tilhørte besteforeldregenerasjonen.

Hilsen kvinne på 40.

• Liker 1
Skrevet

Det er helt vanlig i andre land. Jeg bor i England og vi har heldekkende teppe på kjøkkenet. I huset vårt i Frankrike har vi løse tepper. Vi er overhodet ikke uhygiensisk. Løft litt på nisselua, folkens.

Skrevet

Siden når er der ikke uhygienisk med matrester i teppet?

• Liker 2
Skrevet

Siden når er der ikke uhygienisk med matrester i teppet?

Vi lager ikke mat på teppet. :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Det er helt vanlig i andre land. Jeg bor i England og vi har heldekkende teppe på kjøkkenet. I huset vårt i Frankrike har vi løse tepper. Vi er overhodet ikke uhygiensisk. Løft litt på nisselua, folkens.

Teppe på kjøkken og bad som mennesker i England bruker, er noe vi i norge stoppet å bruke på 60-70 tallet p.g.av at det er uhygienisk. Vi fikk inn parketten / flisene / gulvbelegg. At England enda er fattige som vi var på 60 tallet, og ikke har råd til å isolere husene sine / har enda ikke tenkt over hvor uhygiensik det er, kan ikke brukes som et argument at vi må lette på nisselua! Det er England og Frankrike som ikke har kommet lengre.

Du må huske det at i Norge er prosentandelen av kvinner i yrkeslivet mye høyere enn i England og Frankrike, Alså vi har bedre råd / vil ha det enkelt å rengjøre, for vi vil ha det rent! Hva tror du briter om havner på norsk boreplattform i nordsjoen, aldri vil tilbake til britisk rigg igjen for? Yepp, Rent og pent,og god mat, noe i motsetning britiske rigger ikke er.

Nisselue du, pøh!

• Liker 4
Skrevet

Ingen matter på kjøkkenet! Uhygienisk sier jeg.

Vi har egentlig ikke matter i leiligheten vår, når jeg tenker meg om. En dørmatte i gangen og en matte på liggeplassen til hunden, that's it.

Skrevet

Så lenge man ikke har barn eller dyr som snufser rundt i teppet, og man ikke slenger maten rundt seg under matlagingen, så skjønner jeg ikke at det skal være ille med en matte eller to som kan tas ut og ristes og kastes i maskinen kanskje en gang i uka.

Det er da ikke mye som havner på det gulvet når voksne folk lager mat, og hvis man søler tørker man det vel uansett opp med det samme. Så hvis man gidder å ta den ekstra maskinvasken i tillegg til gulvvasken (man må jo vaske resten av gulvet uansett), så er det vel ikke noe ille å ha en matte liggende.

Heldekkende eller langhårede tepper, derimot, DET er ekkelt. Tepper som ikke kan taes ut får man aldri vasket skikkelig, og væske trekker ned under teppet og forårsaker soppvekst. Man har i tillegg begrenset muligheten for å oppdage vannlekkasjer på et tidlig tidspunkt. I stedet for å oppdage at det renner vann ut under oppvaskmaskina med det samme det skjer, så oppdager du det ikke før du tilfeldigvis går foran den og det surkler mellom tærne. Små lekkasjer oppdages ikke alltid i det hele tatt, og da får man ikke rettet opp i det før man kjenner lukta av mugg.

Skrevet

Uuuuugh, jeg takler ikke filleryer og matter! Kan eventuellt strekke meg til et tykt, pent ullteppe i sober farge/mønster under spiseplass og evt i kjellerstuen. That's it.

Ellers HELT enig angående det med England. Den gjennomsnittlige brite kan virkelig INGENTING om interiør eller husbygging, og man kommer virkelig ikke bort fra at tepper på våtrom og kjøkken er uhygienisk.

Skrevet

Hos mamma har vi teppe på kjøkkengulvet, men dette går ikke inntil kjøkkenskapene så hvis man mister eller søler noe på gulvet når man lager mat faller det utenfor teppet. Jeg ser ikke på dette som mer uhygienisk enn alle andre tepper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...