AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 Har en bachelorgrad innen øk-ad og har nå nestne 470 000 i studiegjeld. Vil jeg noensinne leve et komfortabelt liv økonomisk sett?
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #2 Skrevet 11. september 2011 Det kommer vel helt an på om du får en greit betalt jobb? Jeg har omtrent 150 000 mindre i gjeld enn deg, og tjener 450 000 i året - altså en ganske gjennomsnittlig lønn. Terminbeløpene mine er for tiden på litt over 6000 kr - fire ganger i året, og det føler jeg er helt overkommelig. Nå har jo du litt høyere gjeld, men med fast jobb og litt planlegging bør det ikke være et stort problem.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #3 Skrevet 11. september 2011 Hvordan har gjelden blitt så høy? Det beste rådet jeg kan gi deg er å fortsette å leve som student noen år til og betal hardt ned på studielånet. Får du fekst utbetalt 20.000 i måneden; betal 10.000 på lånet og resten skal du da klare deg med til alle utgifter. La pengene trekkes den dagen du får lønn slik at du ikke rekker å tenke på å bruke de engang. Etter to år har du betalt ned 240.000 og kan slappe litt mer av
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #4 Skrevet 11. september 2011 Dersom man må ta opp lån for å komme inn på boligmarkedet rådes man ganske unisont til IKKE å betale mer ned på studielånet enn nødvendig. Grunnen til dette er at studielånet er et "snilt" lån sammenlignet med andre lån. Man kan søke om utsettelser og rentefritak i perioder med lav inntekt, og lånet går ikke i arv. Jeg ville ikke betalt ned ekstra på studielånet, med mindre banken rådet meg til det/ satte det som krav for å gi boliglån. De pengene man "sparer" ved ikke å betale mer enn nødvendig på studielånet kan man for eksempel spare i BSU.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #5 Skrevet 11. september 2011 Det vil du helt sikkert! Viktigste skritt videre på veien må være å skaffe en jobb som gir deg inntekten du trenger til å komme der.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #6 Skrevet 11. september 2011 Du må nok skaffe deg en gubbe eller et kvinnfolk!
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #7 Skrevet 11. september 2011 Det kommer vel helt an på om du får en greit betalt jobb? Jeg har omtrent 150 000 mindre i gjeld enn deg, og tjener 450 000 i året - altså en ganske gjennomsnittlig lønn. Terminbeløpene mine er for tiden på litt over 6000 kr - fire ganger i året, og det føler jeg er helt overkommelig. Nå har jo du litt høyere gjeld, men med fast jobb og litt planlegging bør det ikke være et stort problem. Jeg tjener cirka det samme som deg og har 20.000 utbetalt, betjener helt fint en gjeld på i underkant av 450 000. Bør ikke være noe problem så lenge TS får seg en jobb med 400K+ i lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå