Gå til innhold

Til dere som har klart å gå ned i vekt :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Husker det var en tråd her om tips for de som har overvunnet angst og depresjon, og jeg vil gjerne høre fra de som har klart et vekttap og hva de gjorde for å komme dit.

Jeg gikk ned nesten ti kilo for rundt 5 år siden, men føler at det er vanskeligere når jeg ikke er en tenåring lenger. Mitt mål er å gå ned ti kilo innen neste sommer, men vil gjerne at det skal skje før.

Jeg tar opp dette nå fordi jeg merker at jeg mister litt kontroll. Jeg trener 2 timer, tre ganger i uka veldig harde økter, og spiser veldig sunt og drikker mye vann. Men nå kommer desperasjonen merker jeg. Jeg spiser mindre og mindre i håp om å se vekttap, men jeg vet jo selv at jeg kommer til å bli ganske så miserabel om jeg opprettholder dette kostholdet over lengre tid. Jeg liker ikke å sitte her sulten. Men ting som jeg før så på som sunt, har plutselig blitt for mange kalorier for meg. Feks kylling. Ris. havregrøt. osv..

Ønsker å høre fra de som har klart å gå ned noen kilo og hva de gjorde for å komme dit! :D Regner med at mange andre også vil vite om det :)

Endret av kml
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må passe på så du ikke utvikler spiseforstyrrelser - det viktigste er å ha et sunt kosthold du kan ha over tid. Dersom du merker du blir fiksert på at du må spise færre og færre kalorier, bør du snakke med lege eller ernæringsekspert, som kan følge deg opp over tid.

Jeg har ikke gått ned i vekt selv (er forholdsvis slank, men ser jeg virkelig bør begynne å trene), men har to venner som har vært svært overvektige og gått ned mye og klart å beholde den nye livsstilen. Hun ene har gjort det ved hjelp av lavkarbo og trening (noe EasyLife-opplegg), han andre gjennom trening og hjelp til å spise sunt og passe mengder (men et "vanlig" kosthold, ikke lavkarbo). Begge har fått veiledning og oppfølging, noe jeg tror er lurt dersom man ikke skal risikere å sette opp et urealistisk opplegg eller skli tilbake til gamle vaner. Noen ganger er jo også slikt koblet til psyke og selvbilde, og det kan være lurt å få hjelp eller finne måter å få det bedre på - da er det lettere å gjøre endringer til det bedre. Meditasjon vet jeg noen bruker.

Skrevet

Hvordan klarte du det for 5 år siden da?

Jeg vil også gjerne ha tips :) skal ned 7 kilo selv, allerede gått ned 2 ved å gå mye i fjellet og begrense maten. Skriver ned det jeg spiser på greteroede.no

Skrevet

Nei, for fem år siden så trente jeg bare 3 ganger i uken i 6 måneder og byttet ut brus med vann og brød med knekkebrød. Mente ikke å gå ned i vekt, bare bli sunn, men var jo en fin bieffekt. Da var jeg jo 16 år.

Skrevet

Jeg har gått ned, over 40 kg. Og det er over 3 år siden jeg nådde den perfekte vekten,så jeg har holdt vekten fint i over 3 år nå. Grunnen til at det ikke sporte av var som følger: Jeg lot ikke fristelser ødelegge uken. Jeg satt ikke der og spiste salatblader og tygget på gulrøtter!

Jeg spiste _som_ regel sunt og variert i hverdagen, bortsett fra en tur på hverdagen, 2 ganger i måneden innom min lokale bensinstasjon hvor jeg kjøpte 5 stk. sjokoladeboller. Helgene var en annen sak, der skeide jeg som regel mer ut, uten å overdrive. Til tross for dette, så raste jeg ned i vekt. Nå skal det sies at jeg var litt mer aktiv enn deg, og trente nærmere 3 timer daglig, 7 dager i uken, men det fortsatt snakk om kaloribalanse.

Jeg hadde både beina, og ergometersykkel til hjelp. Selvom mesteparten av min trening foregikk uti friluft. Du er klar over at du kan risikere å havne på sparebluss hvis du ligger ekstremt i minus, og trener så mye som du gjør?

Ting skal ta tid, og man kan ikke regne med å miste så å så mange kg over natten. Og bare så du er klar over det, jeg var heller ikke tenåring når jeg skulle ned i vekt, jeg var nesten halveis til femti. ;)

Skrevet

Jeg tror hva som funker er individuelt, så det finnes ikke en (eller få) fasit(er). Men en ting tror jeg er forholdsvis utbredt - det blir vanskeligere å gå ned i fettprosent jo eldre du er. Vi forbrenner mindre, men vi rører oss også mye mindre, jo eldre vi blir.

Fellesnevneren for meg er at jeg MÅ røre meg mer. 3-4 ganger i uka med å bli svett og anpusten har vært formelen. Jeg trenger ikke trene hardt og lenge hver gang, for meg handler det om å bevege meg ofte nok, for da spiser jeg som regel også mer grønt og mindre godteri. For meg balanserer kostholdet seg selv når jeg trener - kanskje fordi man har mindre sjans for å ramle ned i kakeskåla om man har trent samme dag?

Hva angår diett har ikke den vært så spesiell, annet enn at jeg på generell basis har prøvd å ta inn mindre kalorier per døgn. Her er løsningen å krympe spisevinduet, samt øke mengden grønnsaker (mettende og lite kalorier) samt kun godteri på lørdager (og da i anstendige mengder). Jeg spiser nesten ikke brød, og det tror jeg er fordi jeg føler jeg ikke blir mett av det. Da spiser jeg heller salat bestående av bønner, tomat, agurk, paprika, tunfisk og lignende.

Det er forresten også et hett tips. Salat er ikke nødvendigvis salat. Jeg styrer alltid unna pastasalater. Pasta er bare karbohydrater og det holder meg aldri mett. Dressing og krutonger styrer jeg også unna.

Oppsummering: Grønnsaker. Røre seg. (Alfa og omega for meg, spesielt på de "seige kiloene" som bare ikke vil rikke seg.) Passe på kaloriinntaket!

Skrevet

Det at du blir sulten av pastasalat, betyr ikke at ALLE blir det. Jeg blir mett av det jeg, og det betyr ikke at jeg har oppi 300g ukokt pasta, pleier å ha oppi 100.

Og det er heller ikke noe galt med krutonger, dressing osv, du virker en smule hysterisk. Det med at vi forbrenner mindre er sant, men så MYE mindre forbrenner vi ikke at vi må trene hundrevis av timer i uken ekstra for å kunne spise det samme som før. Og slutt å generaliser, ikke alle blir mindre aktive som eldre, noen holder det gående hele livet.

Jeg kjenner mange spreke folk over 60+ (til og med en på 84) som holder det gående. Jeg skal i hvert fall ikke sitte stille når jeg blir eldre! Jeg kommer til å være aktiv til de bærer meg ut på en båre og jeg blir erklært død.

Skrevet

Det at du blir sulten av pastasalat, betyr ikke at ALLE blir det. Jeg blir mett av det jeg, og det betyr ikke at jeg har oppi 300g ukokt pasta, pleier å ha oppi 100.

Og det er heller ikke noe galt med krutonger, dressing osv, du virker en smule hysterisk. Det med at vi forbrenner mindre er sant, men så MYE mindre forbrenner vi ikke at vi må trene hundrevis av timer i uken ekstra for å kunne spise det samme som før. Og slutt å generaliser, ikke alle blir mindre aktive som eldre, noen holder det gående hele livet.

Jeg kjenner mange spreke folk over 60+ (til og med en på 84) som holder det gående. Jeg skal i hvert fall ikke sitte stille når jeg blir eldre! Jeg kommer til å være aktiv til de bærer meg ut på en båre og jeg blir erklært død.

Fint at du er kritisk, men nå spurte trådstarteren om individuelle fortellinger på hvordan folk hadde klart å gå ned i vekt.

Skrevet

For min del handlet det om å endre kostholdet i første omgang...Måtte venne kroppen til små måltider gjennom dagen(jeg sliter med svingende blodsukker om jeg ikke spiser flere små måltider, og da er det lettere å spise usunne ting)

Spiser en del Ryvita knekkebrød, kyllingkjøttdeig, magert kjøttpålegg, gulerøtter, avocado, tomat, solsikkeolje, ananas og mandler...Har en dag i uka der jeg spiser litt ekstra karbs og sukker...

I tillegg fant jeg ut at det var bedre med litt trim hver dag fremfor lange økter færre ganger i uka, så jeg begynte å løpe 6-7 dager i uka, og da raste fettprosenten min ned...Siden jeg spiser godt med både fett, proteiner og karbs, så beholdt jeg muskelmassen. Gikk ned noen kilo, men jeg var mest opptatt av balansen mellom fett og muskler...

Skrevet

Du ser jo også skamløst bra ut da Maja!

• Liker 1
Skrevet

Du ser jo også skamløst bra ut da Maja!

Helt enig :jepp:

• Liker 1
Skrevet

For min del handlet det om å endre kostholdet i første omgang...Måtte venne kroppen til små måltider gjennom dagen(jeg sliter med svingende blodsukker om jeg ikke spiser flere små måltider, og da er det lettere å spise usunne ting)

Spiser en del Ryvita knekkebrød, kyllingkjøttdeig, magert kjøttpålegg, gulerøtter, avocado, tomat, solsikkeolje, ananas og mandler...Har en dag i uka der jeg spiser litt ekstra karbs og sukker...

I tillegg fant jeg ut at det var bedre med litt trim hver dag fremfor lange økter færre ganger i uka, så jeg begynte å løpe 6-7 dager i uka, og da raste fettprosenten min ned...Siden jeg spiser godt med både fett, proteiner og karbs, så beholdt jeg muskelmassen. Gikk ned noen kilo, men jeg var mest opptatt av balansen mellom fett og muskler...

Kunne du tatt deg bryet med å skrive opp et eksempel på hva du spiser i løpet av en dag *Maja*? Jeg har lurt på det en stund nå, og endelig passet det å spørre :sjenert:

(Jeg har forresten ikke et behov for å gå ned i vekt, snarere tvert om, men ønsker veldig å få flatere mage! Eneste måten å gjøre det på er vel å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse? Min plan er å starte opp med hyppige kardioøkter, i tillegg til fullkropps-styrketrening, så den biten er grei. Men jeg har alltid slitt med å finne fram i jungelen av kostholdsfilosofier! Så nå spør jeg deg, ettersom det ser ut for at du har funnet ut hva som fungerer for deg ;))

Dersom dette blir en for stor avsporing fra trådens tema kan du svare meg på PM altså :sjenert:

Skrevet (endret)

Kunne du tatt deg bryet med å skrive opp et eksempel på hva du spiser i løpet av en dag *Maja*? Jeg har lurt på det en stund nå, og endelig passet det å spørre :sjenert:

(Jeg har forresten ikke et behov for å gå ned i vekt, snarere tvert om, men ønsker veldig å få flatere mage! Eneste måten å gjøre det på er vel å gå ned i fettprosent og opp i muskelmasse? Min plan er å starte opp med hyppige kardioøkter, i tillegg til fullkropps-styrketrening, så den biten er grei. Men jeg har alltid slitt med å finne fram i jungelen av kostholdsfilosofier! Så nå spør jeg deg, ettersom det ser ut for at du har funnet ut hva som fungerer for deg ;))

Dersom dette blir en for stor avsporing fra trådens tema kan du svare meg på PM altså :sjenert:

Vel for min del så har jeg måtte endre en del i kostholdet mitt litt ufrivellig siden jeg har en del intoleranser...

Mitt kosthold er helt uten;

Laktose

Gjær

Potet

Mais

Og en del grønnsaker, frukt og bær...

En vanlig dag ser ca. slik ut:

Morgen:

Jogger 5 km

Et stort glass sjokomelk rett etterpå(200 kcal)

Frokost:

2 Ryvita knekkebrød med magert kjøttpålegg(100 kcal)

Mellom:

1 boks ananas(120 kcal)

Lunsj:

2 Ryvita knekkebrød med magert skinkepålegg(100 kcal)

Mellom:

Håndfull brente mandler el. vanlige mandler(300 kcal)

Middag:

200 gram kyllingkjøttdeig stekt på solsikkeolje med en halv avocado, en tomat og 2 raspete gulerøtter(spiser alle grønnsakene rå som en salat)(500 kcal)

Kvelds:

Enten knekkebrød med kjøttpålegg, ananas på boks eller hjemmebakte rundstykker på på grovt mel av rug og hvete.....(2-250 kcal)

I tillegg drikker jeg en del ingefærte med limejuice og honning, så ligger på ca 15-1600 kcal om dagen.

En dag i uka har jeg spisedag der jeg unner meg litt mer sukker og karbs...da spiser jeg normalt frem til middag, men erstatter middagen med f.eks hjemmelaget pizza, sushi, lasagna. Spiser også masse jordbærfisk fra smågodthyllen, rekechips, hjemmelagde melkefri sjokolade cookies, kokosboller etc.

Er som sagt kjempelurt å spise i snitt hver tredje time, for da rekker du aldri å bli ulvesulten...

Det har iallefall fungert supert for meg :jepp:

Endret av *Maja*
Skrevet

ååå Maja. Jeg gleder meg til jeg får tilbake matlysten. Er så motiverende å lese om hvordan andre spiser/trener osv :)

Skrevet (endret)

ååå Maja. Jeg gleder meg til jeg får tilbake matlysten. Er så motiverende å lese om hvordan andre spiser/trener osv :)

Det er så viktig at en koser seg med maten!!!! Og for min del er det så digg å spise mat som gjør meg mett, men ikke oppblåst og tung i kroppen...

Middagen i dag er f.eks 2 stekte kyllingkarbonader med finhakket chili. Steker dem i solsikkeolje og krydrer dem med havsalt og pepper. Rasper gulerøtter og finhakker tomat ved siden av, samt en 1/2 avoado...DIGG salat!!!

Om du skal kose deg ekstra: Bland litt grovt mel av rug og hvete med 1/2 ts natron, 1 ts solsikkeolje og litt lunkent vann. Blande godt og form som hamburgerbrød; 17 minutter i ovnen på 200 grader og du har en DIGG sunn burger! (samme oppskrift på lekre rundstykker/bagutter; Kjør på med masse magert kjøttpålegg...mmmmm :popcorn: )

Endret av *Maja*
Skrevet

Unnskyld meg Maja, men rundt 1500 kcal når du er en voksen kvinne, og atpåtil jogger 5 km daglg? Altfor lite, altfor lite!

Skrevet

Unnskyld meg Maja, men rundt 1500 kcal når du er en voksen kvinne, og atpåtil jogger 5 km daglg? Altfor lite, altfor lite!

Nei, ikke hvis man er stillesittende store deler av dagen. Den trimmen som folk får fra å f.eks gå til bil, buss etc , gjennom kontorer eller barnehage mangler jo mange som sitter stille. Så det å jogge 30 min da kanskje til og med mindre aktivitet enn de som har mer bevegelig arbeidsdag.

Om hun hadde vært veldig aktiv hele dagen i tillegg trente 30 min så hadde 1500 vært lite.

Skrevet (endret)

Da jeg var skikkelig utrent gikk jeg ned 8 kg bare ved å gå en time hver dag og kutte ut brus. Jeg tror hverdagsmosjon er veldig viktig (selv om jeg får litt vondt av Puls-Yngvar-assosiasjoner), og å ikke drikke kalorier.

Nå går jeg ned ved hjelp av styrketrening og kondisjonstrening, og små forandringer i kostholdet: Fullkornsris, mer grønnsaker, bare grovt brød eller hjemmelagd knekkebrød (i stedet for landbrød og baguetter). Men kondisjonstrening behøver ikke være så voldsomt, altså! En time gåing i bra tempo, eller en skogstur med bakker, eller tjue minutter med litt jogging innimellom, eller en halvtime på sykkel, inne eller ute. Man trenger ikke løpe en time for å gå ned i vekt og komme i form, bare man er i bevegelse stort sett hver dag :)

Endret av Dragonfly84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...