Rosebud Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 Min macbook fikk plutselig opp beskjeden "batteri på service", og lader ikke. Tenkte å ta den bort på Eplehuset i morgen for å få den sjekket/fikset. I og med at den ikke lader er batteriet nå på 1%. Har ikke tatt backup av bilder/musikk osv på lenge, kan dette forsvinne under service? Får jo ikke backet opp nå uten strøm på maskinen. *Panikk*
Gjest bazibaz Skrevet 11. september 2011 #2 Skrevet 11. september 2011 Du kan vel plugge i laderen og ta backup? Jeg ville i hvert fall ikke sjanset på at det ikke ble borte.
Henkie Skrevet 11. september 2011 #3 Skrevet 11. september 2011 Gi beskjed på Eplehuset om dette, så bør det gå greit. Det beste er jo å koble den til strøm og så sørge for backup av alt
Rosebud Skrevet 11. september 2011 Forfatter #4 Skrevet 11. september 2011 Takk for svar! Problemet er at den ikke reagerer på å være koblet til strøm, batteriet tikker nedover likevel. Har den nå avskrudd til jeg finner ut hva jeg kan gjøre for å ikke bruke den siste prosenten. Men du mener de kan fikse uten å slette ting hvis jeg gir beskjed, Henkie? Det er vel sannsynligvis bare batteriet som må byttes..? Har noen forresten peiling på hvor lang tid slikt tar? Og hvor mye det koster? Trenger jo laptopen min...
Rosebud Skrevet 11. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 11. september 2011 (endret) Og nå er maskinen svart og død, og reagerer ikke på noe. Bekymret for de siste åtte mnd med babybilder nå ja! Endret 11. september 2011 av Rosebud
Henkie Skrevet 11. september 2011 #6 Skrevet 11. september 2011 Aner ikke hva det koster, men det var jo merkelig om noe ble slettet av å bytte batteri. Særlig hvis du gir beskjed om det. Kanskje du nå lærer deg å ta jevnlig backup. Fy skam deg :-)
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #7 Skrevet 11. september 2011 Ved innlevering av maskinen må du skrive under en erklæring der Eplehuset fraskriver seg ansvar for tap av data på maskinen. Som altså betyr at det er en risiko for at data vil kunne forsvinne. Men for all del snakk med dem når du leverer den inn. Men for guds skyld sett opp Time Machine og ta jevnlige sikkerhetskopier av viktige data. Å risikere tap av 8 mnd. med babybilder er tullete.
Rosebud Skrevet 11. september 2011 Forfatter #8 Skrevet 11. september 2011 Takk for svar igjen Kan heller ikke forstå hvorfor det skulle forsvinne noe av å bytte batteriet (jeg kan jo klikke det ut og inn selv uten at det skjer noe, så...). Krysser fingrene for at det ordner seg. I aller verste fall har jeg bildene liggende på ipaden min også, da kan jeg kanskje flytte dem tilbake hvis noe skulle skje? Hehe, ja huff, driver og vurderer om jeg skal kjøpe meg en Time Capsule når jeg først skal dit i morgen... Har lært leksa, for å si det sånn!
Henkie Skrevet 11. september 2011 #9 Skrevet 11. september 2011 Hehe, ja huff, driver og vurderer om jeg skal kjøpe meg en Time Capsule når jeg først skal dit i morgen... Har lært leksa, for å si det sånn! Du behøver ikke gjøre det så dyrt. Kjøp en ekstern harddisk til 400kr og last ned gratisprogrammet CarbonCopyCloner - og vips, du har alt som skal til for sikker backup. Alternativt kan du bruke TimeMachine
Rosebud Skrevet 12. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 12. september 2011 Puh, det ordnet seg. Var batteriet som var gåent, men jeg fikk med meg maskinen med nytt batteri på stedet. Alt intakt av bilder osv. Kostet 1090 kr, og det var jo forsåvidt ikke så ille Og nå skal jeg begynne med backup! Skal sjekke opp i løsningen du foreslår, Henkie - takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå