Gå til innhold

Dere som ikke har buffer eller sparekonto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestevenninnen min har utbetalt rundt 27 000 hver måned etter skatt. Hun har budsjettert det slik at hun bruker opp alt, og har ingenting igjen dagen før lønningsdag som regel, hun sparer ingenting. Alt går til faste utgifter, så posten hun kaller "kos og hygge", der havner alt av uteliv, nye klær, osv. Ja, dere skjønner.

Jeg har rundt 18 000 kr etter skatt, og velger å spare så mye som mulig av det. Jeg har en stor buffer om det skjer noe, fordi jeg er litt redd for at om jeg ikke har det, og det skjer noe, er det fort gjort å havne i betalingsproblemer. Venninnen min tar det bare som det kommer, jeg er litt bekymret for henne dersom det skjer noe en dag og hun må ut med en større sum på en gang.. Slik hadde jeg ikke turt å ha det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tunge tider sitter jeg helt stille og suger på labben.

• Liker 5
Skrevet (endret)

I tunge tider sitter jeg helt stille og suger på labben.

Hahaha, nå måtte jeg faktisk le høyt for meg selv her jeg sitter :D

On topic: jeg tror det er slik mange kommer i betalingsproblemer, dersom det skulle skje noe som gjør at de må ut med mye penger på èn gang. Men - det er mange som er heldige, og kan sveve rundt på skyen sin uten at det går galt :)

Endret av Svingen
Skrevet

Tja, luksusfellen?

Skrevet

Jeg kjenner flere som lever fra hånd til munn. De fleste har såpass med penger at de klarer slike utgifter, og kutte heller ned på forbruket en måned. Eller så blir det vel forbrukslån og kredittkort.

Om hun feks har faste utgifter på 10000pr mnd, så har hun 17000igjen til uforutsette ting, får kjøpt ny vaskemaskin om den ryker da ja...

Jeg sparer hver måned, men kan glatt kjøpe meg noe til 5000uten å ta fra sparkontoen (Blir ikke fest og klær resten av måneden da). Burde kanskje spart mere, men jeg vil ha råd til å leve også :)

Skrevet (endret)

Må si at denne veninnen din ikke akkurat imponerer meg. Når man tjener såpass burde man klare å spare litt. Alle vet at det lønner seg.

I tunge stunder har jeg et mastercard jeg kan bruke om jeg må. Den har en veldig liten grense, og det er bevisst. Den betales alltid ned når neste lønn er inne.

Endret av Heloise
Skrevet

Hva mener du hun skal spare til igrunn? Om noe skulle skje, uforutsette utgifter har hun råd til å ta det på en mnd lønning, kanskje to da?

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er merkelig at man ikke kan sette av et par tusen i måneden til sparing når man får 27k utbetalt. Særlig hvis hun er alene uten barn osv? Det er sånne tendenser som viser seg ofte for dem som havner i betalingsproblemer og økonomiske kriser, nettopp fordi de ikke har tenkt at det kan skje noe helt plutselig som de ikke har kontroll over.

Forresten, mange har jo foreldre og annen familie som kan skyte inn og låne penger dersom det er nødvendig i kriser. Men det er dog en løsning man helst bør unngå.

Skrevet

Det er selvfølgelig veldig lurt å spare, samtidig kommer det an på hva hun har av utgifter og hva risikoen er for å få kjempestore uforutsette utgifter. Om man ikke eier hus eller dyr bil er det f eks ikke så stor fare for å plutselig måtte skifte tak eller foreta reparasjoner på 20 000 +. Da min samboer var relativt nyutdannet sparte han ikke noe særlig penger, og brukte mastercardet til innkjøp - men betalte alltid tilbake ved neste lønning. Dersom man vet man har litt slingringsmonn utenom de faste utgiftene, er det ikke så krise. Men personlig liker jeg å ha sparepenger, og ville definitivt spart både en buffer og på sparekonto ved anledning.

Skrevet

Håper pinadø at alle de som ikke har sparepenger har inboforsikring.

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Jeg har sparepenger, men dette skal brukes til å reise. Det vil si jeg har ikke råd til å gå ut, shoppe eller noenting før jeg kommer hjem fra ferien. I tillegg har jeg masse legeutgifter utover, så da blir det ikke noe igjen til sparing desverre. Når jeg kommer hjem fra ferie så skal jeg begynne å trekke en fast sum i mnd til sparing.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt en buffer, men det har vi ikke hatt mulighet til etter vi kjøpte hus i vår, i tillegg var det EU godkjenning som kostet 13 000,- og masse vi trengte til huset. Så når det kom uforutsette ting har vi brukt mastercard, og betalt det neste mnd.

Skrevet

Jeg syns det er merkelig at man ikke kan sette av et par tusen i måneden til sparing når man får 27k utbetalt. Særlig hvis hun er alene uten barn osv? Det er sånne tendenser som viser seg ofte for dem som havner i betalingsproblemer og økonomiske kriser, nettopp fordi de ikke har tenkt at det kan skje noe helt plutselig som de ikke har kontroll over.

Forresten, mange har jo foreldre og annen familie som kan skyte inn og låne penger dersom det er nødvendig i kriser. Men det er dog en løsning man helst bør unngå.

Kommer jo litt ann på forbruket da. Hadde vi brukt litt mindre på interiør, sminke og hudprodukter og klær, kunne vi spart ganske mye i mnd.

Skrevet

Kommer jo litt ann på forbruket da. Hadde vi brukt litt mindre på interiør, sminke og hudprodukter og klær, kunne vi spart ganske mye i mnd.

Ja, det er jo det som er å spare, å kutte ned på forbruket.........

Skrevet

TS: blir det DITT problem om din veninne får uforutsette utgifter og får det litt trangt en periode?

Dessuten: hvis hun eier leilighet så er jo det en form for sparing, selv om det ikke er "buffersparing". Det er jo ikke nødvendigvis å leve fra hånd til munn selv om man ikke har en bufferkonto på mange hundre tusen.

Personlig har jeg alltid spart litt - men jeg har aldri skjønt hvorfor jeg skal ha mest mulig penger på bok, samtidig som jeg skal leve så spartansk som mulig. Jeg lever NÅ, og det er NÅ jeg vil ha det bra.

Og jada - jeg eier både hus og bil, med en lånebelastning som er langt under det jeg kunne hatt, noe som også her helt bevisst. Men jeg ser altså ingen grunn til å suge på labben til hverdags fordi jeg MÅ ha så og så mye på bok.

Jeg skjønner heller ikke denne trangen til å dømme andre for deres valg. Hvis ts sin veninne er fornøyd, hvorfor skal da ts eller andre fordømme henne for den måten hun lever på? Eller andre for den del, som ikke gjør nøyaktig som en selv ville gjort.

Skrevet

Er lettere å spare om man har noe å gjøre med pengene når de spares, for eksempel hive dem etter aksjer ;)

Skrevet

Jeg sparer på bsu, fyller den hvert år, så det begynner å bli litt der, heldigvis. Ellers prøver jeg å ha rundt 10 000 kroner på en vanlig sparekonto, men det blir brukt med jevne mellomrom. Er student, og prøver å være litt livsnyter også. Har ikke hus, bil eller noe sånt da. Bare studiegjeld :P

Skrevet

Bestevenninnen min har utbetalt rundt 27 000 hver måned etter skatt. Hun har budsjettert det slik at hun bruker opp alt, og har ingenting igjen dagen før lønningsdag som regel, hun sparer ingenting. Alt går til faste utgifter, så posten hun kaller "kos og hygge", der havner alt av uteliv, nye klær, osv. Ja, dere skjønner.

Jeg har rundt 18 000 kr etter skatt, og velger å spare så mye som mulig av det. Jeg har en stor buffer om det skjer noe, fordi jeg er litt redd for at om jeg ikke har det, og det skjer noe, er det fort gjort å havne i betalingsproblemer. Venninnen min tar det bare som det kommer, jeg er litt bekymret for henne dersom det skjer noe en dag og hun må ut med en større sum på en gang.. Slik hadde jeg ikke turt å ha det.

Men din venninne har jo mye mer økonomisk handlingsrom enn det du har, med mindre du har veldig lave faste utgifter. Om kjøleskapet ryker er det sannsynligvis mye lettere for henne å droppe å gå ut i en måned enn det vil være for deg å kutte utgiftene dine.

Lever hun på kredittkort? Har hun gjeld i alle verdenshjørner? Hvis ikke, skjønner jeg hverken at du gidder bry deg eller at dette er din sak i det hele tatt. Du har gjort dine økonomiske valg basert på ditt liv og din personlighet, ikke gå i fellen hvor du tror dine valg er normen.

Skrevet

Ja, det er jo det som er å spare, å kutte ned på forbruket.........

Er klar over det, men i overskriften står det buffer/sparekonto.

Skrevet

Eier hun boligen sin? Kanskje hun betaler ned ekstra på den? Slik sparer vi ihvertfall - betaler mange tusen mer enn vi "må" - og har flexilån på boligen. Investering og reservekonto i ett.

Men "kos og hygge" kontoen er like tom dagen før neste lønning som den var da jeg var student.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...