Gå til innhold

Når man skal sykemelde seg, hva gjør man da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til legen til tirsdag og kommer nok mest sannsynelig til å sykemelde meg fra jobb en stund pga store depresjoner og utmattelse. Må høre litt hva legen sier først og anbefaler. Jeg har aldri sykemeldt meg før og lurer på åssen jeg gjør det. Skal jeg komme på jobb på onsdag (for da er sjefen på jobb) å levere sykemeldingen eller skal jeg ringe å si i fra? Sikkert et teit spørsmål men jeg er litt usikker :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde ikke man kunne bestemme seg for å sykemelde seg...det er legen som avgjør om du får sykemelding og evt. hvor lenge.

• Liker 4
Skrevet

Nå må du jo først se om LEGEN sykemelder deg. DU kan ikke sykemelde deg selv.

Om du blir sykemeldt så må du levere sykemeldingen på jobb samme dagen.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er nok ikke noe som heter å sykmelde seg. Du legger fram problemstillingen din for legen og så prøver han/hun å finne en behandling for deg. Sykmelding er absolutt siste utvei. Blir du sykmeldt, kan du ringe jobben og si i fra og sende sykmelding i posten, eller møte opp på jobben med den.

Gjest Blondie65
Skrevet

Blir du sykmeldt, kan du ringe jobben og si i fra og sende sykmelding i posten, eller møte opp på jobben med den.

Rutinene for dette vil variere fra arbeidsplass til arbeidsplass - noen aksepterer kun sykemelding levert personlig (med mindre man er sengeliggende).

Skrevet

Så jeg skal ringe sjefen samme dag altså eller burde jeg komme på jobben samme dag selv om sjefen ikke er på jobb på tirsdag? Hvis jeg blir sykemeldt noe jeg tror jeg blir når jeg forteller om de store problemene jeg har.

Skrevet

Nå må du jo først se om LEGEN sykemelder deg. DU kan ikke sykemelde deg selv.

Om du blir sykemeldt så må du levere sykemeldingen på jobb samme dagen.

Nei, det trengs ikke. Du kan bare ringe og si fra at du er sykemeldt f.o.m dato t.o.m dato og levere sykemeldingen når du er tilbake på jobb hvis det handler om kortvarig sykemelding. Hvis du er sykemeldt veldig lenge, da er det lurt å levere sykemeldingen på jobb om relativt kort tid. Men før noen blir 100% sykemeldt, er det mulig at legen anbefaler 50% stilling for en stund med tilpasset arbeid istedet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, det trengs ikke. Du kan bare ringe og si fra at du er sykemeldt f.o.m dato t.o.m dato og levere sykemeldingen når du er tilbake på jobb hvis det handler om kortvarig sykemelding. Hvis du er sykemeldt veldig lenge, da er det lurt å levere sykemeldingen på jobb om relativt kort tid.

Du SKAL levere sykemelding så snart som mulig - du kan ikke vente til f.eks. en 14 dagers sykemelding er over uten å risikere å bli trukket i lønn. Er man for syk / sengeliggende sender man sykemeldingen i posten på vei fra legen.

Skrevet

Nei, det trengs ikke. Du kan bare ringe og si fra at du er sykemeldt f.o.m dato t.o.m dato og levere sykemeldingen når du er tilbake på jobb hvis det handler om kortvarig sykemelding. Hvis du er sykemeldt veldig lenge, da er det lurt å levere sykemeldingen på jobb om relativt kort tid. Men før noen blir 100% sykemeldt, er det mulig at legen anbefaler 50% stilling for en stund med tilpasset arbeid istedet.

På selve sykemeldingen står det at den skal leveres innen 1-2 dager. Så man kan altså ikke vente til man er tilbake på jobb.

• Liker 1
Skrevet

På selve sykemeldingen står det at den skal leveres innen 1-2 dager. Så man kan altså ikke vente til man er tilbake på jobb.

Hvis sykmeldingen varer i 1-2 dager, så...

Skrevet

Hvis sykmeldingen varer i 1-2 dager, så...

Ja, men regner ikke med at Ts sin depresjon går over så fort :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...