Gjest Anonymous Skrevet 30. november 2003 #1 Del Skrevet 30. november 2003 Er litt nyskjerrig på hva dere tenker om dette. Har selv brukt solarium jevnt og trutt i 2- 3 år, men sluttet pga. at jeg fikk info. og se bilder av min hudlege, av folk som hadde solt seg jevnt i bare 3-4 år. Huden deres så ikke særlig bra ut, og de fleste som var avbildet var i tretti årene. En ting er at man synes man ser så fresh og fin ut når man er brun, men hva hvis det ikke hadde vært mote å være brun. En ting er at man føler seg fin nå, men har dere tenkt på det at huden deres vil se mye eldere ut om bare 10 år, enn de som ikke soler seg jevnlig i solarium? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Joanna Skrevet 30. november 2003 #2 Del Skrevet 30. november 2003 Det er grunnen til at jeg sluttet med solarium- enda jeg ikke hadde holdt på mer enn to ganger i uka i to-tre måneder. Vil ikke se ut som en sviske når jeg fyller 30. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chocolate Skrevet 30. november 2003 #3 Del Skrevet 30. november 2003 jeg har også sluttet! Tok sol en gang innimellom før, ihvertfall før spesielle anledninger.. Nå bruker jeg selvbruningskrem!! Veldig godt alternativ :D Vil verken se ut som en sviske eller dø av hudkreft.. Men VIL være brun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
veslepus Skrevet 30. november 2003 #4 Del Skrevet 30. november 2003 Har også sluttet --- mest fordi faren for hudkreft økes betraktelig bare ved litt soling... Har hverken lyst på hudkreft eller rosinhud :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 30. november 2003 #5 Del Skrevet 30. november 2003 Man trenger d-vitaminer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 30. november 2003 #6 Del Skrevet 30. november 2003 Soler meg ikke lenger i solarium, tror det er 4 år siden sist. Var helt rå før da leigde veninnejengen solarium 3 uker på sommeren. Låg å fresa huden og bada i svette. Etterpå sola vi oss i hagen. Helt horribelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. november 2003 #7 Del Skrevet 30. november 2003 Solarium er direkte farlig - spesielt for de av oss som har hudkreft-tilfeller i familien. For meg er det ikke vanskelig å la være å bruke solarium da jeg har sett hvordan folk ser ut når de soler seg jevnlig året rundt gjennom flere år. Mange tenker jeg og slett ikke over at de kommer til å se 10-20 år eldre ut etter en tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 30. november 2003 #8 Del Skrevet 30. november 2003 Mens kreftforskere i årevis har advart mot solens farlige stråler, viser ny forskning at små doser sol faktisk også bidrar til å redusere risikoen for brystkreft, tykktarmskreft og prostatakreft. Det viser ny amerikansk forskning som fredag ble presentert under en konferanse i Boston i USA. Forklaringen er at mange mennesker i solfattige land lider av mangel på vitamin D, noe sola ultrafiolette UV-B-stråler bidrar til å gi kroppen. Den amerikanske undersøkelsen ble ledet av William Grant fra Boston, som har sammenlignet kreftstatistikken for ulike delstater med romfartsorganisasjonen NASAs statistikk over UV-B-stråling i samme periode. Finsk forskning har tidligere kommet fram til samme resultat, og konklusjonen er at små mengder sollys snarere forebygger enn framskynder kreft. Fant dette på brun og blid sidene. Påstår ikke at det stemmer for å ha sagt det.(klarte ikke lage link jeg) Men tror ikke sol er bare uff og farlig. Men det er meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 30. november 2003 #9 Del Skrevet 30. november 2003 Soler meg både i solarium og under vanlig sol med god samvittighet. Har ikke oppdaget en eneste rynke enda, så jeg har ikke noe tro på at jeg plutselig våkner opp som rosin. Kreft kan man foressten få av så mangt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 1. desember 2003 #10 Del Skrevet 1. desember 2003 Det er viktig å huske på at solarium og vanlig sol ikke er nøyaktig det samme. Altså er effekten av solarium forskjellig fra effekten av vanlig sol. Jeg bruker ikke solarium, mest fordi jeg aldri får tid Men jeg ville ikke ha utsatt huden min for jevnlig soling i solarium nei, og jeg passer nøye på med solfilter og ikke for lange perioder med sol på sommeren eller når jeg er ved sydligere breddegrader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 1. desember 2003 #11 Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg soler meg i solarium noen ganger, det på grunn av at jeg har atopisk eksem og det hjelper med solarium, men ingen overdreven bruk. Når jeg tar sol ligger jeg veldig kort tid, ca 15 min og feks 2 ganger i uka. Dette gjør jeg kankskje 2 ganger i året og da ca 2-3 uker per gang. Så ingen overdriving. :D :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 1. desember 2003 #12 Del Skrevet 1. desember 2003 Har slutta med solarium nå, tar bare noen få ganger om våren hvis jeg føler meg helt grå. Hadde bare lyst til å sende en hilsen til dere allikevel. Som 32-åring var jeg ungdom (fjortis) i de hotte 80-åra, hvor brun var det samme som pen. Jeg tok derfor sol MINST en halvtime i uka hele vinteråret gjennom og var brun året rundt fra jeg var 15/16 til jeg ble 18/19 (husker ikke når jeg slutta). I tillegg var det bare en ting som gjaldt i sommersolen - jordnøttolje - ingen faktor her nei. Har jo "tatt til vettet" nå da, og bruker høy solfaktor, lite solarium og vokter meg vel. Så er også moten helt annerledes i dag. Sånn 80-tall brun ser i dag ganske harry ut... Jeg vet jeg har utsatt meg for kreftfare, og at det var dumt. Men at jeg ser ut som en sviske? Jeg har knapt rynker i øyekroken, selv om jeg er godt over 30, så her er det nok flere elementer enn ren solariumsbruk som teller inn . Men igjen - jeg vil ikke anbefale andre å gjøre som meg av den grunn - vi er litt bedre informert i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 1. desember 2003 #13 Del Skrevet 1. desember 2003 Man trenger d-vitaminer. Det er klart, men det er lurt å ikke ta for mye solarium fordet. Min mor har hatt føflekk-kreft og jeg er lys i huden og har føflekker selv. Siden jeg da er noe disponert for å få det samme, så får jeg ikke lov til å ta solarium av legen. Jeg må ellers være forsiktig i vanlig sol. ( dette er ganske surt egentlig, fordi jeg har eksem / psoriasis og solarium / sol kan hjelpe :o Men det er verdt å ligge unna... ) Det går fint an å få sol ( og dermed d-vitaminer ) på kroppen selv om man ikke ligger å steker seg i flere timer. En del av mine venner tar solarium ofte og lenge. Det er faktisk ikke så lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 1. desember 2003 #14 Del Skrevet 1. desember 2003 Man må jo huske på at regelmessig solarium holder enkelte hudsykdommer som Eksem og Psoriasis i sjakk. Rynker er vel en billig pris å betal da. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 1. desember 2003 #15 Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg er ingen krampe-soler verken om sommeren eller om vinteren, men tar gjerne litt solarium om vinteren for å holde tilløp til eksem borte. Da snakker vi imidlertid ikke om mer enn i snitt en gang i måneden, og jeg regner ikke med at jeg høyner rosinfaktoren min så fryktelig mye på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2003 #16 Del Skrevet 1. desember 2003 Man får da ikke d - vitaminer ved solariumslys. Det gjelder bare i ekte sol det. Så det argumentet holdt ikke Men at solarium kan holde kviser og andre hudproblemer i sjakk, et stemmer. -Tanya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musemor Skrevet 1. desember 2003 #17 Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg tar så sjelden solarium at jeg ikke bekymrer meg. Det er kun et par ganger ved spesielle anledninger, og om vinteren hvis jeg føler meg blek og trist i huden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. desember 2003 #18 Del Skrevet 1. desember 2003 De utrolig få gangene jeg tar solarium har jeg noe over fjeset pga sensitiv hud pga en skikkelig Mette-Marit-brannskade -opplevelse ved en annen anledning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison Skrevet 1. desember 2003 #19 Del Skrevet 1. desember 2003 *tok bort* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ida- Skrevet 1. desember 2003 #20 Del Skrevet 1. desember 2003 Her tas det nesten aldri sol, er julebrun hele året jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå