AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 Heisann, Jeg har fire fem problem-orkideer her, fire uten stilk og en med stilk - og jeg har tenkt meg å få dem til å blomstre til jul. De har ikke blomstret på 6 til 3 måneder, og den med stilk viser ikke tegn på å få knopper en gang. (Den har stått klippet og klar på vent nå hele ferien, kansje siden mai/juni. I går klippte jeg den igjen litt lengre ned, på ledd nr 3.) I dag skifta jeg ut selve barken, og så at den ene hadde masse fukt i barken og litt sopp i røttene. (jeg har hørt at kanel skal være desinfiserende) Bladene er derimot grønne og fine, og jeg så at et par av røttene så noenlunde sunne ut..men ellers var alt råttent da. Burde jeg klippe bort de råtne røttene evt bare gi opp på plantene siden ikke noe har kommet på så lenge? Det eneste som har kommet er et par nye blader.
Kontormus Skrevet 12. september 2011 #2 Skrevet 12. september 2011 (endret) Nå skal jeg ikke komme med forslag til hvordan man kan bør behandle røttene, for det har jeg ikke filla peiling på. Men jeg leste ganske nylig et sted at det er noen typer ordideer som faktisk blomstrer bare en gang. Så hvis man pleier en stilk i månedsvis, så kan det hende at det er helt forgjeves? Endret 12. september 2011 av Kontormus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå