AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 I årets sju første måneder ble det rapportert om seks alvorlige tilfeller i norske barnehager, hvor barn døde eller ble skadet alvorlig. Disse tallene antas i artikkelen å skjule mørketall, altså at det fins flere tilfeller enn det rapporteres om. Må vi akseptere at ett barn dør/skades alvorlig hver måned, eller kan vi stille krav til at barnehagepersonell generelt tar jobben sin mer på alvor? Det kan umulig være rom for et så stort "slingringsmonn" som tolv dødd/alvorlige skadde barn årlig. Ikke engang sykehusene gjør så mange feil årlig... Så hva skyldes dette? Jeg leser stadig at barnehageansatte forteller om sin dårlige lønn, om de krevende foreldrene og de vanskelige lederne, om å være i et lavstatusyrke hvor de føler at den viktige jobben deres ikke blir lagt merke til. Der er kjernen - jobben er VIKTIG! Men tar dere den på alvor? Forstår dere selv hvor viktig jobben er når dere kan tillate at så mange barn dør/alvorlig skades? 12 barn i året... Jeg tør nesten ikke tenke på det reelle tallet, for ikke å snakke om alle nestenulykkene... Skal det være russisk rulett å ha barne i norske barnehager? Et annet problem her er alle barnehageansatte som opplyser i diverse innlegg og fora at de ikke alltid informerer foreldrene om nestenulykker, jeg har selv hørt leder av en barnehage innrømme at når ting har gått bra, ser de ingen grunn til å uroe foreldrene... Så.... til de barnehageansatte som IKKE skulle vært i norske barnehager: forstår dere hvor viktig jobben er? hva er årsaken til at dere ikke evner å få ned tallet på skadde/døde? Er det fordi dere står og skravler, filer negler, sladrer, klager over foreldrene, blar gjennom siste SeogHør, og rett og slett ikke følger med på ungene? Det er ikke nok at dere er TILSTEDE i barnehagen, det forventes faktisk at dere både FØLGER med og ENGASJERER dere. Eller bare bytter jobb til noe dere er egnet til? Og før dere kommer løpende med all slags oppgulp; de aller, aller fleste barnehageansatte er sikkert helt OK og tildels svært dyktige, men det hjelper ikke når dødstallet og tallet på skadde er så høyt. Det er faktisk helt uakseptabelt. Dere har påtatt dere et ansvar for å passe på våre barn, dere får betalt for det. Og vi stoler på dere. Og BARNA fortjener at dere er dedikerte. Hvis ikke, så har dere ingenting i en barnehage å gjøre. Link: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10096705
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #2 Skrevet 11. september 2011 I årets sju første måneder ble det rapportert om seks alvorlige tilfeller i norske barnehager, hvor barn døde eller ble skadet alvorlig. Disse tallene antas i artikkelen å skjule mørketall, altså at det fins flere tilfeller enn det rapporteres om. Må vi akseptere at ett barn dør/skades alvorlig hver måned, eller kan vi stille krav til at barnehagepersonell generelt tar jobben sin mer på alvor? Det kan umulig være rom for et så stort "slingringsmonn" som tolv dødd/alvorlige skadde barn årlig. Ikke engang sykehusene gjør så mange feil årlig... Så hva skyldes dette? Jeg leser stadig at barnehageansatte forteller om sin dårlige lønn, om de krevende foreldrene og de vanskelige lederne, om å være i et lavstatusyrke hvor de føler at den viktige jobben deres ikke blir lagt merke til. Der er kjernen - jobben er VIKTIG! Men tar dere den på alvor? Forstår dere selv hvor viktig jobben er når dere kan tillate at så mange barn dør/alvorlig skades? 12 barn i året... Jeg tør nesten ikke tenke på det reelle tallet, for ikke å snakke om alle nestenulykkene... Skal det være russisk rulett å ha barne i norske barnehager? Et annet problem her er alle barnehageansatte som opplyser i diverse innlegg og fora at de ikke alltid informerer foreldrene om nestenulykker, jeg har selv hørt leder av en barnehage innrømme at når ting har gått bra, ser de ingen grunn til å uroe foreldrene... Så.... til de barnehageansatte som IKKE skulle vært i norske barnehager: forstår dere hvor viktig jobben er? hva er årsaken til at dere ikke evner å få ned tallet på skadde/døde? Er det fordi dere står og skravler, filer negler, sladrer, klager over foreldrene, blar gjennom siste SeogHør, og rett og slett ikke følger med på ungene? Det er ikke nok at dere er TILSTEDE i barnehagen, det forventes faktisk at dere både FØLGER med og ENGASJERER dere. Eller bare bytter jobb til noe dere er egnet til? Og før dere kommer løpende med all slags oppgulp; de aller, aller fleste barnehageansatte er sikkert helt OK og tildels svært dyktige, men det hjelper ikke når dødstallet og tallet på skadde er så høyt. Det er faktisk helt uakseptabelt. Dere har påtatt dere et ansvar for å passe på våre barn, dere får betalt for det. Og vi stoler på dere. Og BARNA fortjener at dere er dedikerte. Hvis ikke, så har dere ingenting i en barnehage å gjøre. Link: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10096705 15 000 nordmenn blir hvert år påført skader for livet på sykehus, ifølge et anslag gjort for Helsedepartementet i 2004. Det samme anslaget antar at 2000 personer dør årlig - altså fem mennesker hver eneste dag. Kilde: VG Nett Jo det gjør de faktisk, og de gjør større og mer alvorlige feil. Og de fleste barn som blir skadet og dør hvert år, gjør dette hjemme. For å få til en eventuell saklig debatt rundt sikkerhet i barnehage, så bør du slutte med ensidig hets av en gruppe ansatte. 17
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #3 Skrevet 11. september 2011 Nå må jeg nesten spørre om du har barn i barnehagen eller du rett og slett bare ble sjokkert av det du leser.For barnehagepersonalet som du beskriver har jeg faktisk ikke truffet på enda. Nå skal det sies at jeg bare har jobbet i barnehage i 2 år, men jeg har vært student i 3 år. I løpet av disse 3 årene hadde jeg praksis i 7 forskjellige barnehager. Så jeg tenker du skal samle litt mer fakta før du uttaler deg. 3
ferdig Skrevet 11. september 2011 #4 Skrevet 11. september 2011 (endret) kravet er 3 voksne pr 18 barn, når du da skal avvikle pauser, lage mat osv er det 2 voksne på 18 barn, du klarer ikke da og se alle 18 hvert sekund. Om det er sykdom er det i utgangspunktet bare 2 pr 18 barn. barna skal ikke sitte og tegne hele dagen, de skal bevege seg og da ser du ikke alle hele tiden, om du har erfaring med barn så vet du at de sjelden sitter stille lenge og at de er mestere til og utforske og teste egne grenser. klart det er beklagelig med alle skader, men de skadene trur jeg ikke kommer av personal som ikke gjør jobben sin. kan også nevne at de aler fleste jobber til de stuper om trent, det er utrolig mye som skal skje i løpet av en dag, du blir psykisk sliten av og observere, hjelpe til i konflikter, svare rett på masse rare spørsmål, være korrekt ovenfor foreldre huske hvert barns særegenheter og ta hensyn til de, pluss at du har ikke bare barna på din avdeling, du hjelper som regel til med de andre barna også. slike som deg ville ikke klart deg en dag en gang i et meget krevende yrke. så klat det er enkelte som alldri skulle jobbet med barn, det er også enkelte som alldri skulle jobbet som leger, politi, rørleggere, snekkere osv, og de blir som regel luket ut fort. lykke til videre med svertingen din:-) Endret 11. september 2011 av ferdig 1
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2011 #5 Skrevet 11. september 2011 Grunnen er egentlig ganske enkel. De som velger å bli barnehageansatte er ikke de smarteste menneskene, da vil dessverre hendelser som dette inntreffe. Hadde en fridag og var ute og gikk en tur for noen dager siden, sa så jeg at jenten som hadde spesialundervisning med gutten som har downs syndrom, nå har blitt barnehageansatt og har ansvaret for mange unger. Det er dessverre ikke det eneste tilfellet. Jeg vet om mange tilfeller hvor en kan sette sørsmålstegn til de mentale evnene til barnehageansatte.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #6 Skrevet 11. september 2011 Her i Oslo tillater byrådet at folk uten fagutdanning får lov til å jobbe i barnehager selv om det finnes søkere til jobbene som er fagutdannet. Noen steder er det ingen utdannete personer tilstede i barenhagen i det hele tatt, kun assistenter. Hensikten med dette er først og fremst å spare penger. Oslo er rimelig blakke etter Ski VM som kostet 2 milliarder mer enn planlagt. Har du barn i barnehage bør du som et minimum forlange at den som har ansvaret for den daglige aktiviteten i barenhagen er utdannet til det.
Gjest Barnehageansatt Skrevet 11. september 2011 #7 Skrevet 11. september 2011 Hva er det du jobber med da, du som er saa smart? 1
Gjest Barnehageansatt Skrevet 11. september 2011 #8 Skrevet 11. september 2011 E detr en arbeidsplass med mange "utdannete" personer.
absinthia Skrevet 11. september 2011 #9 Skrevet 11. september 2011 ...og mange, mange fler blir skadd eller omkommer i hjemmemiljøet/på fritiden. 8
ferdig Skrevet 11. september 2011 #10 Skrevet 11. september 2011 Grunnen er egentlig ganske enkel. De som velger å bli barnehageansatte er ikke de smarteste menneskene, bra du er så smart da;-) de som jobber med barn er faktisk multikunstnere, de skal ha utrolig tolmodighet, være av de beste diplomater, løsningsorienterte, empatiske, tåle mye rart og respondere riktig på alt, de skal være psykologer for både barn og foreldre, de skal holde seg fagli oppdatert, de skal håndtere slike barn som dere klager over på toget, flyet eller bussen, og de gjør det hele dagen. og midt i alt dette skal de smile pent, svare kjærlig og se hvert enkelt barn og dets behov. men at det burde hvert strengere krav til et minimumm av utdanelse er jeg helt med på, selv om de aller fleste gjør en utrolig bra jobb uten.
Gjest mrqk Skrevet 11. september 2011 #11 Skrevet 11. september 2011 Ingen vokter barnet sitt 100% døgnet rundt. Ett uhell eller en skade skjer på få sekunder. Du er på/tlf ringer osv. Marginene er helt minimale. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #12 Skrevet 11. september 2011 K Og de fleste barn som blir skadet og dør hvert år, gjør dette hjemme. Og relevansen er??? Nå må du fatte at enhver idiot kan bli forelder, det burde ikke være slik at også enhver idiot kan bli barnehagetante. Men slik er det visst...
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #13 Skrevet 11. september 2011 Ingen vokter barnet sitt 100% døgnet rundt. Ett uhell eller en skade skjer på få sekunder. Du er på/tlf ringer osv. Marginene er helt minimale. I barnehagen forventes det faktisk at de ansatte vokter ungene... Ulykker skal forsøkes unngått, det ser ikke ut som om de alltid er wså flinke til å følge med i barnehagen....
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #14 Skrevet 11. september 2011 (endret) ...og mange, mange fler blir skadd eller omkommer i hjemmemiljøet/på fritiden. I barnehagen betaler vi for en tjeneste, som inkluderer å passe på at ikke slike ulykker skjer. Det er en hån mot de mange familiene som er rammet, at du ignorerer det på denne måten. Ulykker skal aldri skje, likevel skjer de. Ts lurte på hvor mange slike ulykker man skal akseptere? En hver måned er i all fall langt over det jeg synes er akseptabelt. Men så jobber jeg i et yrke hvor vi tar sikkerhet på alvor, vi passer bedre på maskiner enn barnehagetantene passer på barna! Innlegget er ryddet for krenkelser og personhets. Yvonne (mod) Endret 12. september 2011 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #15 Skrevet 11. september 2011 Her i Oslo tillater byrådet at folk uten fagutdanning får lov til å jobbe i barnehager selv om det finnes søkere til jobbene som er fagutdannet. Noen steder er det ingen utdannete personer tilstede i barenhagen i det hele tatt, kun assistenter. Hensikten med dette er først og fremst å spare penger. Oslo er rimelig blakke etter Ski VM som kostet 2 milliarder mer enn planlagt. Har du barn i barnehage bør du som et minimum forlange at den som har ansvaret for den daglige aktiviteten i barenhagen er utdannet til det. Enig. Men så er spørsmålet; er de u-utdannede dårligere til å passe på enn de faglærte? Kanskje. Årsaken ligger isåfall i at de mener de faglærte vet best, og retter seg etter disse. Likevel har de et ansvar for å si fra når det går på sikkerheten løs. At det er mange typisk barnehagedamer som står og skravler og leser ukeblader tviler jeg ikke på. Som noen sa lenger oppe så er det ikke tilsstrekkelig at de fysisk er til stede i barnehagen om de ikke følger med på barna.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #16 Skrevet 11. september 2011 Ingen vokter barnet sitt 100% døgnet rundt. Ett uhell eller en skade skjer på få sekunder. Du er på/tlf ringer osv. Marginene er helt minimale. Eh... og hvor mange døde barnehagebarn i året synes du er å akseptere? Synes du det er helt greit at en dør eller blir alvorlig skadde hver fjerde uke? Jeg synes ihvertfall det er et altfor høyt tall.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2011 #17 Skrevet 11. september 2011 Hva er det du jobber med da, du som er saa smart? Jeg er advokat, spesialist i skatterett.
Avaleona Skrevet 11. september 2011 #18 Skrevet 11. september 2011 Nei, alvorlig talt. Som sagt tidligere; de fleste ulykker som involverer barn skjer på hjemmefronten. Er det det samme som at foreldre ikke tar ansvaret sitt seriøst nok? Barn leker, de faller, og de slår seg. Det er ikke til å unngå, med mindre man skal gå med de i bånd. Jeg er enig i at det er urettferdig av deg å rette skylden mot barnehageansatte, du har tydeligvis liten eller ingen anelse om den gode jobben de fleste av dem faktisk gjør. 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #19 Skrevet 11. september 2011 Jeg har stor respekt for yrket, men ser utfordringene alle barnehager har i forhold til antall barn per ansatt og alt det andre som skal holdes orden på i bhg hver dag i tillegg til hovedoppgaven å passe på, aktivisere og utfordre barna. Sløve barnehageansatte er ille. De finnes, som i alle andre yrker. En forskjell som skiller disse fra mange andre yrker, er at barnehageansatte har ansvaret for det aller kjæreste vi har. Om de gjør en feil, overser noe eller er uoppmerksomme et øyeblikk, kan det få fatale konsekvenser. Men de er mennesker og jeg stoler på at de absolutt aller fleste gjør alt de kan for å forhindre slike tragiske hendelser. Uten denne troen hadde jeg aldri klart å sende barnet mitt i barnehagen... Når det er sagt, synes jeg det er skremmende å lese slike statistikker. Og jeg har lest historien om gutten som ble hengende i hoppestrikken og ble alvorlig og varig skadet. Sånt gjør vondt langt inn i hjerteroten.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #20 Skrevet 11. september 2011 kravet er 3 voksne pr 18 barn, når du da skal avvikle pauser, lage mat osv er det 2 voksne på 18 barn, du klarer ikke da og se alle 18 hvert sekund. Om det er sykdom er det i utgangspunktet bare 2 pr 18 barn. barna skal ikke sitte og tegne hele dagen, de skal bevege seg og da ser du ikke alle hele tiden, om du har erfaring med barn så vet du at de sjelden sitter stille lenge og at de er mestere til og utforske og teste egne grenser. klart det er beklagelig med alle skader, men de skadene trur jeg ikke kommer av personal som ikke gjør jobben sin. kan også nevne at de aler fleste jobber til de stuper om trent, det er utrolig mye som skal skje i løpet av en dag, du blir psykisk sliten av og observere, hjelpe til i konflikter, svare rett på masse rare spørsmål, være korrekt ovenfor foreldre huske hvert barns særegenheter og ta hensyn til de, pluss at du har ikke bare barna på din avdeling, du hjelper som regel til med de andre barna også. slike som deg ville ikke klart deg en dag en gang i et meget krevende yrke. så klat det er enkelte som alldri skulle jobbet med barn, det er også enkelte som alldri skulle jobbet som leger, politi, rørleggere, snekkere osv, og de blir som regel luket ut fort. lykke til videre med svertingen din:-) Hei FERDIG! Det er veldig trist å lese innlegget ditt, fordi det så tydelig framgår at du sliter med å mestre jobben din, du synes det er vanskelig å forholde seg til foreldrene, du opplever det som en stor utfordring å huske barns "særegenheter" (som jeg antar også gjelder medisinering og allergier?), du nevner videre at du mangler oversikt over hvor ungene du er satt til å passe på befinner seg, du innrømmer at det går utover psyken din å observere unger, du finner store vansker med å svare på spørsmål fra de små, og du nevner til slutt at du også synes det er vanskelig å måtte ta hensyn til dem. Jeg lurer egentlig på hvorfor du ikke skåner deg selv og barna ved å finne deg en jobb du passer bedre til. Hvis mange er så utilpass som du er i jobben, så er det jo ikke å forvente på toppen av alt det andre, at du faktisk også klarer å hindre at ungene dør i huskestativet... God bedring, og lykke til med riktige veivalg, Ferdig. Ferdig er du utvilsomt... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå