AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #1 Del Skrevet 11. september 2011 Hei! Kan noen gi meg tips om et brød (produsent og navn) jeg kan kjøpe i butikken (Bergen) som er sunt og godt? Altså, så grovt som mulig, uten store kornbiter (det nekter gutten min å spise), lite sukker, mye fiber osv. Jeg baker noen ganger selv, men må ha et godt kjøpealternativ også. Jeg ser som oftest bare på grovheten da jeg har dårlig kunnskap om annet innhold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koldbruna Skrevet 11. september 2011 #2 Del Skrevet 11. september 2011 Løvebrøl og superkids er populære brød her,de kjøper du på Mega. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2011 #3 Del Skrevet 11. september 2011 Brødet på Rema som bare heter "Grovbrød" kom godt ut i en test og har ikke store kornbiter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 11. september 2011 #4 Del Skrevet 11. september 2011 Josefinebrødet er populært her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lene Skrevet 11. september 2011 #5 Del Skrevet 11. september 2011 Løvebrøl og superkids er populære brød her,de kjøper du på Mega. Signerer. Liker dem godt her og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #6 Del Skrevet 11. september 2011 Tusen takk for svar! Jeg mener jeg leste et sted at de typiske barnebrødene ikke kom bra ut og ikke ble anbefalt som hverdagsbrød, men husker ikke hvilke dette evt. var. Grovbrødet på Rema kjøper vi når vi handler på Rema Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 11. september 2011 #7 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) her en en link til en test som har blitt tatt http://www.dagbladet.no/2011/09/10/tema/helse/bramat/18021686/ Endret 11. september 2011 av Kårky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 11. september 2011 #8 Del Skrevet 11. september 2011 Jeg spiser alltid et som er i sunt & grovt-serien, det som det står er mye fiber og lite karbohydrater i. Lite sukker, lite karbohydrater, mye protein ...men det er det litt korn i, så jeg vet ikke om han vil spise det... Jeg syns i hvert fall det er det godeste "sunne" brødet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #9 Del Skrevet 11. september 2011 Hva er vitsen med å gi barna brød som er så lite grove? Ingen av de barnebrødene som er nevnt her, kan kalles grove i følge brødskalaen. Ta heller en titt på denne testen. Her finner du en oversikt over skikkelig grove brød, og mange av dem er uten hele korn. http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article553873.ece I tillegg til å se på brødskalaen, ville jeg ha tatt en titt på innholdsfortegnelsen. Velg et brød med naturlige ingredienser, og forsøk å styre unn dem som inneholder annet fett en planteoljer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alma Skrevet 11. september 2011 #10 Del Skrevet 11. september 2011 Både løvebrød og josefinebrødet er per definisjon grove (grovhetsskalaen)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #11 Del Skrevet 11. september 2011 Både løvebrød og josefinebrødet er per definisjon grove (grovhetsskalaen)! I følge testen til BraMat http://bramat.no/kosthold/tester/414-bramat-tester-barnebrod er ikke Josefine et grovt brød. Det har bare en grovhetsprosent på 47%. Når det gjelder Løvebrød, tok jeg feil. Det har nemlig en grovhetsprosent på 51%. Ikke store forskjellen, med andre ord, men nok til at det akkurat klarer å karre seg opp til merkingen "Grovt brød", da grensen går på 50%. Likevel er dette dårlig sammenlignet med mange andre brød. Man bør kjøpe ekstra grove brød. Her er forresten grensene: Fint brød 0-25% sammalt mel eller hele korn Halvgrovt brød 25-50% sammalt mel eller hele korn Grovt brød 50-75% sammalt mel eller hele korn Ekstra grovt brød 75-100% sammalt mel eller hele korn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 11. september 2011 #12 Del Skrevet 11. september 2011 vi pleier å kjøpe det som heter grovbrød når vi handler på rema1000, eller et som heter grovbrød med sirup når vi handler på kiwi.. Begge brødene er uten hele korn, og begge har 4 av 4 kakestykker i grovhetsskalaen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 11. september 2011 #13 Del Skrevet 11. september 2011 Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal ha grovest mulig brød ... jeg personlig liker ikke veldig grovt brød, det blir for "tungt" for meg. Derfor kjøper jeg det ikke. Men hvis du vil ha en sunt brød uten hele korn, er kanskje speltbrød noe? Det kommer som nr. 2 i Rema 1000s kåring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #14 Del Skrevet 11. september 2011 Takk for gode tips alle sammen Jeg synes det er viktig at brødet ikke bare består av "luft" og sukker, spesielt med tanke på min lille gutt som vokser og utvikler seg i rekordfart. Fordøyelsen har også godt av fiber og grove produkter virker forebyggende for flere mage- og tarmsykdommer. I tillegg får han hard mage av lyse produkter. Gutten min spiser grove brød, men vil ikke ha hele korn. Jeg tenker at vi tidsnok kommer til den dagen hvor han ber om hvitt brød med Nugatti fordi det har "alle" andre i matpakken.... :-/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 11. september 2011 #15 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Barn bør vel ikke ha for grovt brød pga. faren for at fiber skal føre til forstoppelse? Dersom man ikke drikker tilstrekkelig, noe barn ikke alltid gjør, kan nemlig fiber ha motsett effekt, og man får veldig hard mage. Brød kan dessuten være grovere enn de ser ut til pga. andelen fullkorn, samt innholdet av fiber. Det er ikke alltid slik at det Ellers er det lurt dersom man baker selv å kjøre det grove/frøene i foodprocessor med kniv så det blir finere. Det skader ikke sunnheten til brødet, og brødet blir dessuten lettere for barna å spise og like. Fibra-hvetemel er også et lurt tips til brødbaking siden det er 100% fullkornmel, men helt finmalt. Endret 11. september 2011 av Honesty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 11. september 2011 #16 Del Skrevet 11. september 2011 Eg er einig i dette med veldig grovt brød. Ikkje er det godt (mi meining) og ikkje skal ungar ha det heller. Ein ting som heller ikkje er bra, er "hvetegluten". Det tyder at dei har tilsett ekstra gluten i brødet for å få det til å heve og bli luftigare. Det er jo som kjent ikkje bra med så mykje gluten. Dette ekstra tilsette glutenet finnest som regel i veldig grove brød for at dei ikkje skal bli så tunge. Dermed tippar eg sunnheita går opp i opp Sjølv føretrekk eg halvgrove brød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #17 Del Skrevet 11. september 2011 Ts her igjen! Dette visste jeg ikke så takk for informasjon! Jeg har tenkt, jo grovere, jo bedre... Når vi handler på Rema, pleier jeg som tidligere nevnt å kjøpe det som heter "grovbrød". Det er vel 50% grovt. Har aldri gitt han de aller groveste som finnes (de liker ikke jeg heller) og ser nå at det sikkert ikke har vært så dumt likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella* Skrevet 11. september 2011 #18 Del Skrevet 11. september 2011 Her liker både barn og voksne Speltbrød og Grovbrød fra Mesterbakeren (Rema). Jeg har også tenkt at grovt er bra. Skal sjekke om disse er tilsatt hvetegluten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #19 Del Skrevet 11. september 2011 Gi barnet brød med korn i, det går seg til etterhvert. Barnet mitt likte det heller ikke i starten, men spiser ikke noe annet nå. De må bare få venne seg til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 11. september 2011 #20 Del Skrevet 11. september 2011 Men kvifor skal dei eta brød med heile korn? Dei kjem jo stort sett berre heile ut igjen? (i alle fall når eg ser på bleieinnhaldet her ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå