Gå til innhold

barnefar som lager kvalme for meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnfaren har ikke vist noe som helst interesse for barnet sitt å ikke engang sett barnet etter fødsel.

jeg har nå lyst å flytte til ett sted som er ca 10 timer unna der han bor.

Dette fikk han høre om å har sagt fra om at han vil se barnet,bare pga at jeg da ikke får lov til å flytte pga samvær.

Det er nå gått 5 mnder å han har enda ikke møtt barnet en eneste gang!

Kan han bare forsette å nekte meg å flytte selv om han ikke er intressert i å møte barnet sitt?

Han gjør jo bare dette for hevne seg fordi han vet hvor lyst jeg har å flytte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår at du tar kontakt med familievernkontoret i distriktet du bor i. De kan gi deg råd og veiledning i forhold til problemet ditt. :)

I forhold til det du forteller her virker det ikke som barnefaren har så mye han skulle ha sagt.

Men snakk med noen som kan dette. Altså regler og rettigheter for både mor og far.

Lykke til!!! Håper det ordner seg for deg og barnet ditt. :)

• Liker 2
Skrevet

Om barnefaren ikkje far foreldreansvar så kan du flytte på dagen hvor du vil.

Ellers så må du gi barnefaren beskjed seks veker før du flytter innen for Norgesgrenser.Om du har tenkt å flytte til eit anna land kan du ikkje det om barnefaren har foreldreansvar.

Skrevet

Å flytte 10 min unna der han bor, tror jeg ikke han kan si noe på. Det er ikke akkurat som at det hindrer samvær.

Skrevet

Å flytte 10 min unna der han bor, tror jeg ikke han kan si noe på. Det er ikke akkurat som at det hindrer samvær.

Hun har skrevet 10 TIMER ;)

TS : ta kontakt med familievernkontoret der du bor(Ring kommunen og få til.nr om du ikke finner det selv)

Lykke til :klemmer:

Skrevet

Barnfaren har ikke vist noe som helst interesse for barnet sitt å ikke engang sett barnet etter fødsel.

Dette fikk han høre om å har sagt fra om at han vil se barnet,bare pga at jeg da ikke får lov til å flytte pga samvær.

Kan han bare forsette å nekte meg å flytte selv om han ikke er intressert i å møte barnet sitt?

Først er spm.har far foreldreansvar ?

Har dere ikke skrevet under på farskapet etterfødsel. Har dere ikke vært registrert på samme bostedsadr.ved fødsel.

Ja da er det lite trolig han har farskap og da kan du flytte uten videre.

Skulle han ha forledreansvar og barnet bosted registrert hos deg varseler du han helst skriftlig med vitner. Der noe som også sier at om han ikke har vært aktiv trenger en ikke varsle,men 5 mnd. er nok noe liten tid. Det er nok når det er gått flere år det tenkes på da.

Han har seks uker å klage på eller finne løsning på samværsavtale.Hører du ikke noe eller dere ikke blir enige kan du flytte.

Han kan få stoppet flyttingen inntil bostedsspm.på barne er avgjort av retten, Dvs.hans advokat sender inn stevning på dette.

Du kan i denne perioden ikke flytte, flytter du gjør du noe ulovlig.

Det som retten kan agjøre ved forlik eller rettsak er om barnes skal flytte med deg eller bli boende med far.

Som du sikkert ser her vil nok komme mest positivt ut av dette pga.fars fravær som far og barnets alder.

Til slutt synes jeg du burde tenke gjennom dette nøye før du flytter.

Dette med slik flytting var svært omdiskutert ved siste endringen i barneloven. Det er neon politiske partier som går i mot at mor kan flytte som du har tenkt.

Det er sterke faglige utalelser fra høringens om også er i mot at mor kan flytte med barnet slik du tenker gjøre.

Dt er organisjoner, spesielt kvinne organsjoner som sterkt for at mor kan flytte slik som du tenker.

De fikk sterkt medhold hos regjeringen og barneombudet i forslaget til siste endring BL.

Dette ble vedtatt og det er slik som det er i dag.

Så når barneloven skal ta vare på barnets beste har den ikke mye trovedighet hos menn og en

del kvinner som en barnelov, men mer en lov for kvinners overlegenhet i det norske lovverket. Dette er genrellt undertrykking av far i mange tilfeller uten at jeg kjenner ditt tilfelle.

Skrevet

Herregud... Kan noen virkelig bestemme at foreldrene ikke kan flytte? Syntes det virker absurd og urimelig...

• Liker 1
Skrevet

Herregud... Kan noen virkelig bestemme at foreldrene ikke kan flytte? Syntes det virker absurd og urimelig...

Foreldre kan flytte slik det er i dag men hvis det er uenighet kan den som har bosted på barnet i risikere å måtte flytte uten barnet. Men har far ikke mye kontakt skal det nok noe til å få stoppet flyttingen. Men forelder skal melde den andre forelder minst seks uker før flyttingen. Blir de ikke enige kan den forelder uten bosted få stoppet flyttingen intil bostedspm.er avklart juridisk.

Skrevet

Er dessverre mye barnefaren kan gjøre for å lage ett helvete visst han vil.

Her nekter barnefaren å skrive under på pass til barnet selv om han aldri engang har møtt sitt eget barn enda!

Men så lenge han nekter å skrive under så får jeg ikke ta barnet med utlandsk :S

Her var det selvsagt snakk om ferie da,ikke flytte.

Men utrolig kjedelig sak likevel :S

Skrevet

Har barnefar fått mulighet til å treffe barnet og bygge opp et forhold til det i det hele tatt? Det er ikke alltid ting er som de er beskrevet i et innlegg derfor spør jeg.

Skrevet

I den situasjonen han har satt seg selv, med ikke å ha møtt barnet engang. Så kan du bare flytte. Ingen problem. Han har ikke noe ønske om å egentlig ta noe ansvar uansett, så at han lager noen sak ut av det kommer aldri til å skje.

Skrevet

Her nekter barnefaren å skrive under på pass til barnet selv om han aldri engang har møtt sitt eget barn enda!

Men så lenge han nekter å skrive under så får jeg ikke ta barnet med utlandsk :S

Vet at denne situasjonen er kjip, men det er mulig å få nødpass til ferie, når ene foreldre nekter å signere.

Det skal IKKE gå utover barnet.

Skrevet

Jeg kjenner noen som er i samme situasjon. Hun har en avtale med politiet om at skulle barnet trenge pass er det bare å søke i god tid, så skal det ikke spille noen rolle, at en far som nesten ikke har hatt noe å gjøre med sitt barn, nekter å signere. Ta en samtale med politiet der du bor, så ordner det seg sikkert.

Skrevet

Jeg kjenner noen som er i samme situasjon. Hun har en avtale med politiet om at skulle barnet trenge pass er det bare å søke i god tid, så skal det ikke spille noen rolle, at en far som nesten ikke har hatt noe å gjøre med sitt barn, nekter å signere. Ta en samtale med politiet der du bor, så ordner det seg sikkert.

Til og med politiet må forholde seg til norsk lover. Hhar far foreldrerett/ansvar så skal han signere for pass. Står mor oppført med eneansvar/eneforeldrerett så stiller saken seg anderledes. Det går ikke an å inngå avtaler om dette med politiet.

Skrevet

Til og med politiet må forholde seg til norsk lover. Hhar far foreldrerett/ansvar så skal han signere for pass. Står mor oppført med eneansvar/eneforeldrerett så stiller saken seg anderledes. Det går ikke an å inngå avtaler om dette med politiet.

Nå har barnefar hindret utelandsreiser for sin datter i 15 år, selv om han ikke har sett henne på nesten like lenge. Og da har politiet gitt beskjed til mor om at de skal klare å finne en løsning, dersom de ønsker å reise på utelandsferie. Men at de da må søke om passet i GOD tid. Nøyaktig hvordan de har tenkt å løse problemet, kan jeg dessverre ikke fortelle deg. Jeg forteller bare den beskjeden mor har fått.

Skrevet (endret)

Nå har barnefar hindret utelandsreiser for sin datter i 15 år, selv om han ikke har sett henne på nesten like lenge. Og da har politiet gitt beskjed til mor om at de skal klare å finne en løsning, dersom de ønsker å reise på utelandsferie. Men at de da må søke om passet i GOD tid. Nøyaktig hvordan de har tenkt å løse problemet, kan jeg dessverre ikke fortelle deg. Jeg forteller bare den beskjeden mor har fått.

....

Endret av Dubbedingsen
Skrevet

Hvis det ikke foreligger grunn til mistanke om at mor skal kidnappe barnet utenlands, kan man få pass selv om far ikke underskriver. Da må det gå via fylkeskommunen, tror jeg...

Skrevet

Jeg som alenemor kan ikke flytte ut av kommunen uten fars godkjenning. Om jeg gjør det blir dette tatt opp gjennom rettsystemet. Men vi har delt omsorg.

I din situasjon virker det ikke som BF ahr noe han skulle sagt, men dette kommer an på. Ta kontakt med noen som virkelig har peiling, så får du den hjelpen du trenger.

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg som alenemor kan ikke flytte ut av kommunen uten fars godkjenning. Om jeg gjør det blir dette tatt opp gjennom rettsystemet. Men vi har delt omsorg.

I din situasjon virker det ikke som BF ahr noe han skulle sagt, men dette kommer an på. Ta kontakt med noen som virkelig har peiling, så får du den hjelpen du trenger.

Lykke til! :)

Er nok riktig mye som dette innlegget sider.

De har delt bosted, da skal ha kontrakt på dette. Ordet omsorg er ikke brukt i barneloven lenger men tror derfor innlegger mener delt bosted. Barnet bor halve tiden hos foreldre.

De deler barnetrygd og har halv skatt annet vært år.

De mottar forøvrig ingen støtteordninger ut over dette.

Støtteordninger taper de trolig ikke noe på det da begge foreldre tjener over det som ville gitt de støtte.

I TS har sitt tilfelle ikke far vært til stede men tror det er litt kort tid enda far har vært borte fra barnet, men mulig det holder.

TS bør søke hjelp for dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...