AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #1 Skrevet 11. september 2011 Hva gjør du om din 16-åring får seg kjæreste? Skal man nekte de å ha kjæreste? Hvordan går man frem som forelder/foresatt? Er livredd for at hun skal bli gravid, og jeg har aldri vært i denne situasjonen før. Hun er en god og snill og pen jente. Flink på skolen, sunne interesser, gode venninner. Trodde kanskje det ikke ville skje på et par år, men nå vet jeg at det er noen. Hun sier hun skal besøke venninner, men vet nå at hun har besøkt en gutt. Det fant jeg ut ikveld da hun ikke kom hjem som avtalt. Jeg ringte til noen av venninnene hennes, og de sa at hun var hos denne gutten. Han er jevngammel og går også på vgs. Hun kom hjem en time for sent, og hun sa bare at de var gode venner. Noen som har vært i lignende situasjoner? Vil også si at jeg fikk min første kjæreste sent i livet, så jeg vet ikke hvordan jeg skal takle dette...
camze Skrevet 11. september 2011 #2 Skrevet 11. september 2011 Du er vel bare nødt til å respektere det, og heller snakke med henne om kondombruk, ppiller osv. 5
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2011 #3 Skrevet 11. september 2011 Her er det bare å sette foten ned. Med kjæresteri følger dårlige karakterer og i verste fall graviditet.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #4 Skrevet 11. september 2011 Du er vel bare nødt til å respektere det, og heller snakke med henne om kondombruk, ppiller osv. Jeg føler enda at hun er et barn. Hun er jo bare 16. Hun har ikke hatt kjæreste før, og har alltid vært barn lenge. Skjønner jo at hun begynner å bli voksen, men klarer ikke helt å godta dette. Jeg ble jo litt fortvilet når hun kom hjem 1 time etter avtalt inatt, og da var hun litt irritert og sa at jeg var for mistenksom og at jeg måtte stole på henne og gi henne friere tøyler. Slik jeg skjønner det har hun besøkt han 2 kvelder på rad, selv om hun sa til meg at hun skulle til venninner, men igår kveld kom hun hjem som avtalt. Hun har mensen, så tror nok ikke det har vært noe sex inni bildet ennå. Ser ut som om vi må ta en prat imorgen..
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #5 Skrevet 11. september 2011 Her er det bare å sette foten ned. Med kjæresteri følger dårlige karakterer og i verste fall graviditet. Tror jeg fikk litt sjokk, for jeg trodde ikke tiden hennes var kommet enda... Håper virkelig ikke dette går utover skolen og interessene hennes. Men nå vet jeg ikke eksatkt om de er kjærester da dette har skjedd nylig, men jeg skjønner jo at det er noe på gang... Det jeg er aller mest redd for er graviditet!
HubroTuppa Skrevet 11. september 2011 #6 Skrevet 11. september 2011 Et ord som gjelder her; dialog! Uansett hvor mye du ikke ønsker at hun skal ha kjæreste, er det ingenting du kan gjøre. Be hun invitere han hjem til dere. Bli kjent med gutten. Hvis du nekter henne kontakt vil jeg tro det er større sjangse for at hun skulker skolen for å være med gutten. Snakk med henne om prevansjon, si at du vil bli med henne til legen om hun ønsker det, slik at hun kan få p-piller. Hun kommmer til å ta sine egne valg når det gjelder dette uansett. Hvis du har respekt for hennes valg, vil hun kankje respektere deg mer ved å komme tidsnok hjem, ikke lyve osv. Og er du der nå er det større sjangs for at du får lov å være der når kjærlighetsorgen kommer. Noe jeg tror er en større utfordring enn forelskelsen i hverdagen og dens gjøremål. Lykke til 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #7 Skrevet 11. september 2011 Hva gjør du om din 16-åring får seg kjæreste? Hvordan går man frem som forelder/foresatt? Da inviterer jeg kjæresten hjem, prøver å bli kjent med han/henne og lar ungdommene få ha det trivelig sammen. Skal man nekte de å ha kjæreste? Nei, det verken kan eller skal man gjøre. Er livredd for at hun skal bli gravid, og jeg har aldri vært i denne situasjonen før. Hun er en god og snill og pen jente. Flink på skolen, sunne interesser, gode venninner. Trodde kanskje det ikke ville skje på et par år, men nå vet jeg at det er noen. Hun sier hun skal besøke venninner, men vet nå at hun har besøkt en gutt. Det fant jeg ut ikveld da hun ikke kom hjem som avtalt. Jeg ringte til noen av venninnene hennes, og de sa at hun var hos denne gutten. Han er jevngammel og går også på vgs. Hun kom hjem en time for sent, og hun sa bare at de var gode venner. Snakk med datteren din om sex og prevensjon. Hvis du senere mistenker at de har sex, bør du sørge for at de bruker prevensjon. Datteren din har fylt 16, og kan ha sex lovlig. Da er det viktig som forelder å sørge for at de har sex trygt, eller i hvert fall å sørge for at det har de rette forutsetningene for å kunne ha trygg sex. Du kan f.eks. tipse henne om å dra til helsesøster på skolen, hvor hun vil kunne få en resept på p-piller og gratis kondomer. Når det gjelder det at hun kom hjem for sent og løy om hvor hun var: Det er dessverre veldig vanlig og ganske naturlig, men det er ikke noe du må akseptere. Du bør gjøre det klart for henne at hvis hun ikke behøver å lyve om hvem hun er sammen med. Du sier hun "alltid har vært et barn". Det kommer hun nok alltid til å være i dine øyne, også når hun blir voksen. Men du må nok innse at hun begynner å bli et "stort barn", og at hun er gammel nok til å ta avgjørelser om sitt kjærlighets- og sexliv selv. Ikke at det er særlig relevant, men mange 16-åringer flytter for sex selv. Noen flytter til og med sammen med kjæresten sin når de er så unge. Grunnen til at jeg nevner det, er bare for å gjøre det klart at 16-åringer begynner å bli voksne, og det funker ikke å behandle dem som noe annet enn det. 11
Mamma1 Skrevet 11. september 2011 #8 Skrevet 11. september 2011 Helt enig med siste svar. Vær åpen om det og godta det og snakk om prevensjon. Skaff henne p piller. Hindrer du det, noe du verken kan, eller skal gjøre, ødelegger du forholdet til din datter, og sjansen for at hun blir gravid blir i hvert fall ikke mindre. 1
lillevill Skrevet 11. september 2011 #9 Skrevet 11. september 2011 Det største bjørnetjenesten man gjør sine barn er å se på dem som barn, for alltid. Hva med å se på henne som en uansvarlig voksen? Om et par år er hun 18, og når jeg var 18 da flytta jeg for meg selv med samboeren min. Snakk ut med datteren din, som ikke lenger er et barn. Gi henne ansvar,friere tøyler - en sjangse for henne til å bevise ovenfor seg selv at hun klarer å ta vare på seg selv.
Japp Skrevet 11. september 2011 #10 Skrevet 11. september 2011 Her er det bare å sette foten ned. Med kjæresteri følger dårlige karakterer og i verste fall graviditet. Dette var da veldig bastant? Jeg var 16 år da jeg fikk min første ordentlige kjæreste (og vi er sammen den dag i dag, og nå er jeg 26, og det "verste" av alt er nok at han var 24 da vi ble sammen!) Det gikk ikke utover skolen, snarere tvert i mot. Ei heller ble ble jeg gravid som 16-åring, men venter det første barnet nå, 10 år etter vi ble sammen. TS; du må nok bare godta dette, og forsøke å bli kjent med gutten. Nå veit jeg ikke hvordan dattern din er, men jeg tok selv ansvar for p-piller da jeg ble sammen med kjæresten min. Vi ble sammen på sommeren, og jeg gikk til helsesøster da skolen begynte igjen. Vi hadde ikke sex før p-piller var i boks. Det finnes mange ansvarsfulle 16 åringer. Jeg er glad mamma og pappa ikke forsøkte å stanse forholdet vårt. 1
Gjest Hannee Skrevet 11. september 2011 #11 Skrevet 11. september 2011 Ikke snakk til henne om du føler det kanskje ikke er hennes tid enda, og at hun kanskje ikke er moden for kjæreste ennå. Opprett heller en dialog hvor du spør henne om hun har fått seg kjæreste, gratuler henne med dette, vær positiv og ikke vis at du er beskymret. Da kan det være at hun vil fortelle deg mer, og kanskje du også kan få møte vedkommende etter en stund, hvis du viset til henne at du er genuint nysgjerrig på hvem hun er sammen med. Deretter bør du snakke med henne om sex. Fortell henne om prevensjon, og foreslå og ta en tur til legen. Før du går rett på prevensjon synes jeg at du bør snakke med henne om følelser rundt sex, og at det er viktig å være med en man stoler på og elsker. Lykke til! PS. Da jeg fikk meg kjæreste løy jeg til mamma og sa jeg skulle treffe venninner, jeg ble ikke gravid og er sammen med samme fortsatt. Ville bare ha den første, forelskede tiden uten snuseri fra mamma.
LukaFrost Skrevet 11. september 2011 #12 Skrevet 11. september 2011 Er det ikke litt i seneste laget å vente med å snakke med barna sine til de er 16 for å prate om sex og prevensjon? Min anbefaling er å ha et åpent hjem. Ønsk gutten velkommen. Har du ikke prata med henne om sex og prevensjon bør du selvfølgelig gjøre det, men dattera di har ganske sikkert lest endel om temaet allerede. Ikke vær fordømmende om hun vil prate. 6
QueenPenelope Skrevet 11. september 2011 #13 Skrevet 11. september 2011 Snakk rolig med henne. Det er bare å glemme å nekte henne å ha kjæreste. Det eneste du får da, er en datter som lyver og sniker. Er det ikke bedre å ha et slikt forhold at dere faktisk kan snakke sammen? Det er på høy tid med den store praten, om prevensjon. Hjelp henne med å skaffe seg resept på p-piller, men understrek at de ikke er helt sikre, og at de derfor må bruke kondom i tillegg (dessuten er det sykdomsaspektet å ta hensyn til også). Jeg ville ha vært åpen for kjæresten, og gjerne la han komme hjem til dere også. Og for all del, sett dere på stua, se på TV og snakk med gutten også, så skal du se at han neppe er en farlig gutt. Å finne noen å bli glad i, er en del av å vokse opp Jeg ville likevel vært klinkende klar på at jeg forventer ærlighet rundt hvor hun skal, og hvem hun skal være med, samt respekt for innetider. 1 time for sent hjem uten å ha sendt sms om hvorfor, ville resultert i konsekvenser her i huset. Jeg er hele tiden klar på at tillit er noe man opptjener seg, og ikke har krav på. Og kan vi stole på hverandre, vil hun ha nytte av det. Skjønner jeg at hun prøver å lure meg, strammes tøylene mer enn det som er behagelig. For meg som mor, vil det verste være at jenta mi blir gravid fordi jeg synes det er for tidlig, og ser den andre veien i stedet for å hjelpe til og redusere risikoen så mye jeg kan. Og at ungdommen skal tørre å komme hjem uansett, eller ringe etter hjelp om noe skjer. Det er for ille om ungdommen er så redd for konsekvensene at de unngår å komme hjem/be om hjelp.
Gjest "gjest" Skrevet 11. september 2011 #14 Skrevet 11. september 2011 Få henne til legen for prevensjon.
Cuckold Skrevet 11. september 2011 #15 Skrevet 11. september 2011 (endret) Hva gjør du om din 16-åring får seg kjæreste? Skal man nekte de å ha kjæreste? Hvordan går man frem som forelder/foresatt? Er livredd for at hun skal bli gravid, og jeg har aldri vært i denne situasjonen før. Hun er en god og snill og pen jente. Flink på skolen, sunne interesser, gode venninner. Trodde kanskje det ikke ville skje på et par år, men nå vet jeg at det er noen. Hun sier hun skal besøke venninner, men vet nå at hun har besøkt en gutt. Det fant jeg ut ikveld da hun ikke kom hjem som avtalt. Jeg ringte til noen av venninnene hennes, og de sa at hun var hos denne gutten. Han er jevngammel og går også på vgs. Hun kom hjem en time for sent, og hun sa bare at de var gode venner. Noen som har vært i lignende situasjoner? Vil også si at jeg fikk min første kjæreste sent i livet, så jeg vet ikke hvordan jeg skal takle dette... Det som er spesielt med din situasjon er vel egentlig heller at datteren din ikke har hatt kjæreste før hun fylte seksten. De aller fleste jeg vokste opp sammen med hadde sin første kjæreste lenge før de fylte seksten. Selv om du selv fikk din første kjæreste ganske sent må du da være klar over at det er helt normalt å ha kjæreste når man har kommet i tenårene? Tretten- og fjortenåringer har jo ofte kjærester, selv om det ikke er noen selvfølge at man ligger sammen. Jeg blir litt matt av alle disse umodne mødrene som oppfører seg mer snerpete og overbeskyttende enn sine egne oldemødre. Endret 11. september 2011 av Cuckold 3
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2011 #16 Skrevet 11. september 2011 Jenta er 16 år og det er helt normalt å ha kjæreste i denne alderen. Hun vet nok mest sannsynlig at man skal bruke prevensjon og hvordan det foregår. Om du skal ta den praten med henne, tror jeg det bare kommer til å bli pinlig. Tro meg, mamma prøvde det på meg da jeg var i den alderen, og jeg hadde ikke behov for den, for å si det sånn. Det er ikke nødvendig å snakke om sex og prevensjon med døtrene sine. Dette lærer hun om på skolen, og snakker mye om det med vennene sine. La datteren din være i fred, hun er en helt normal tenåring og det er urettferdig ovenfor henne at du ser på henne som et barn. Det er faktisk normalt å ha kjæreste når man er mye yngre også. Håper det ordner seg og at datteren din har møtt en snill gutt :-) 1
QueenPenelope Skrevet 11. september 2011 #17 Skrevet 11. september 2011 Jenta er 16 år og det er helt normalt å ha kjæreste i denne alderen. Hun vet nok mest sannsynlig at man skal bruke prevensjon og hvordan det foregår. Om du skal ta den praten med henne, tror jeg det bare kommer til å bli pinlig. Tro meg, mamma prøvde det på meg da jeg var i den alderen, og jeg hadde ikke behov for den, for å si det sånn. Det er ikke nødvendig å snakke om sex og prevensjon med døtrene sine. Dette lærer hun om på skolen, og snakker mye om det med vennene sine. La datteren din være i fred, hun er en helt normal tenåring og det er urettferdig ovenfor henne at du ser på henne som et barn. Det er faktisk normalt å ha kjæreste når man er mye yngre også. Håper det ordner seg og at datteren din har møtt en snill gutt :-) Jeg har hatt samtalen med min datter. Hun syntes det var pinlig, og jeg hadde ingen ny informasjon til henne, hun hadde selvfølgelig lært det meste på skolen og gjennom venner. Men, det at jeg viste henne at dette er også noe vi kan snakke om, gjør at jeg vet hun føler seg tryggere på å komme til meg og snakke om vanskelige ting. Informasjon og kunnskap er en ting, å vite at du har en mor/far du kan snakke med om vanskelige eller flaue ting, er noe helt annet. Det handler rett og slett om å skape en relasjon, og et godt, tillitsfullt forhold. 1
MaxUflax Skrevet 11. september 2011 #18 Skrevet 11. september 2011 Din datter er 16 år. La henne få ha kjæresten uten å blande deg. Det er din datters privatliv, så enkelt er det. Din datter som du beskriver henne i første post er nok så smart at hun vet hva P piller og kondomer er allerede og har sikkert tenkt på dette selv. Det er bare flaut for din datter når du som mor begynner å fortelle henne om ting hun har lært for lenge siden på skolen. Slapp av, kjeærester ødelegger IKKE utdannelsen til folk.. Hun er snart voksen, så aksepter det i fred og ro. 1
Mooria Skrevet 11. september 2011 #19 Skrevet 11. september 2011 En 16-åring må da få lov til å ha kjæreste, det har vel de fleste på den alderen. Du kan ikke nekte henne det. Jeg bodde sammen med kjæresten min da jeg var 16, med tillatelse fra mine foreldre. Men han bodde fortsatt hjemme hos faren sin, så vi var jo ikke alene.. men det gikk helt fint. Jeg gikk til helsestasjonen og fikk resept på p-piller, og jeg går ut fra at de fleste 16-åringer faktisk klarer å tenke selv når det gjelder prevensjon. Dessuten er den seksuelle lavalderen her i landet 16 år, så om hun ønsker å ha sex så er det hennes valg.
Gjest Nuppa_ Skrevet 11. september 2011 #20 Skrevet 11. september 2011 Det var voldsomt styr for at en 16(!)åring har fått kjæreste. Mest sannsynlig er hun ikke jomfru lenger engang.. Om to år kan hun gjøre akkurat som hun vil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå