AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #1 Skrevet 10. september 2011 Ser på den amerikanske ambassadens nettsider at det i utgangspunktet ikke er noe problem å ha med seg hermetisert mat fra land der det ikke har vært kugalskap. Jeg tenkte å ha med meg leverpostei, snurring og litt forskjellig til USA. Slik jeg har forstått det må jeg skrive det opp på en lapp jeg får før jeg lander, men hva skjer etter det? Tar det mye ekstra tid?
Fanta Exotic Skrevet 10. september 2011 #2 Skrevet 10. september 2011 Jeg pleier å se på Grensevakten på TV. Det er i Australia, men de har vel mye av de samme reglene som i USA vil jeg tro. Så vidt jeg har skjønt får alle en sånn lapp de skal fylle ut når du lander. Oppi om du har noe mat, trevirke eller annet som må fortolles. Hvis du har med mat du ikke har deklarert, og de i tillegg er ulovlige kan du få bot. Men så lenge du oppgir hva du har med, så tror jeg de kan se på røntgen om det er lovlig. Hvis ikke kan du jo legge det øverst i kofferten så det blir lett for dem å finne det.. Kanskje noen andre med litt mer erfaring skulle svart, men men
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #3 Skrevet 10. september 2011 Blir glad for alle svar! Takk! Ja, har tenkt å ha det helt øverst i kofferten, og samlet så det ikke skal være noe problem å finne. Men kan se for meg det tar lang tid om det er kø.
reiseglad Skrevet 10. september 2011 #4 Skrevet 10. september 2011 Jeg pleier å se på Grensevakten på TV. Det er i Australia, men de har vel mye av de samme reglene som i USA vil jeg tro. Så vidt jeg har skjønt får alle en sånn lapp de skal fylle ut når du lander. Oppi om du har noe mat, trevirke eller annet som må fortolles. Hvis du har med mat du ikke har deklarert, og de i tillegg er ulovlige kan du få bot. Men så lenge du oppgir hva du har med, så tror jeg de kan se på røntgen om det er lovlig. Hvis ikke kan du jo legge det øverst i kofferten så det blir lett for dem å finne det.. Kanskje noen andre med litt mer erfaring skulle svart, men men USA og Australia har helt forskjellige regler. Til Australia får du ikke ha med deg noen verdens ting, ikke et eple eller rester av flymaten engang. Til USA kan du ha med deg det meste, untatt kjøtt og kjøttprodukter. Det er kugalskap de er redd for. Da vi dro til USA i våres, hadde vi med oss både ost, sjokolade, posesupper. Sa fra om det i kontrollen da vi ble spurt, ingen problem. 4
Gjest Skrevet 10. september 2011 #5 Skrevet 10. september 2011 Australia og USA har HELT forskjellige regler, som tidligere nevnt her. De to kan IKKE sammenliknes på noen som helst måte. Jeg hadde bagen full av brunost (ser ut som C4 på skjermen deres), leverpostei, syltetøy, knekkebrød, posesupper, uhm.. hva mer.. Solo, kvikklunsj, melkesjokolade... Egentlig alt du kan tenke deg av urnorsk, og det gikk helt bra I verste fall spør de hva dette er. "Uhm, it's Norwegian food.", også får du enten ta det med deg inn, eller ikke. De "fleste" flyplasser i USA scanner nå bagasjen før du får hentet den, så du leverer den faktisk fra deg etter at du har hentet den ut fra bagasjebåndet, går igjennom en siste kontroll, og må hente bagasjen på et NYTT samlebånd igjen. Hvis bagasjen din ikke kommer ut der, så har de tatt den til videre screening, og du må spørre etter den. Easy-peasy. God tur! 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #6 Skrevet 11. september 2011 Phew, godt å se at noen ikke har hatt problemer med å ma med seg norsk mat. Takk!
Gjest Prozac Skrevet 11. september 2011 #7 Skrevet 11. september 2011 Hvorfor skal du ha med deg leverpostei til USA? 1
Gjest Skrevet 11. september 2011 #8 Skrevet 11. september 2011 Kanskje fordi man skal besøke en flittig student, eller liknende, som har vært der kjempelenge uten å ha smakt norsk mat? Leverpostei er kjempegodt! 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #9 Skrevet 11. september 2011 Fordi jeg har et par venner som har bodd der 3 år. De spurte spesifikt etter norsk leverpostei
Humbug? Skrevet 12. september 2011 #10 Skrevet 12. september 2011 Fra Norge har du ikke lov å eksportere kjøtt til USA - se lenke Dine alternativer er: 1. Lyv på skjemaet du må fylle ut på flyet og si at du ikke har mat med. Håp at de ikke oppdager det. Blir det oppdaget får du en skjennepreken og blir fratatt leverposteien. Du må da også huske å lyve muntlig og troverdig i immigration. 2. Respekter at det er ulovlig å ta med kjøtt inn til USA, selv om den er hermetisert, og la den være hjemme. Det kan ikke være så viktig for nordmenn i utlandet å få leverposteien at andre skal lyve til amerikanske myndigheter for de. Jeg oppfordrer ikke til ulovlige handlinger, og går for mitt alternativ nr. 2. 2
Gjest Solstråla88 Skrevet 13. september 2011 #11 Skrevet 13. september 2011 Jeg har vært i Usa hele 2 ganger, og begge gangene hadde jeg med meg leverpostei og grandis.. De sa ingenting på dette i det heletatt, bare lurte på hva det var. dette var for 3 år siden.
Gjest Skrevet 13. september 2011 #13 Skrevet 13. september 2011 3 turer over fjorden. 2 ganger spurt om leverpostei, brunost og diverse. 2 ganger fått spørsmål om de kunne få smake. Kanskje jeg bare er heldig, eller kanskje de faktisk ikke tar det så hardt, uansett hva dere måtte tolke som "kjøtt".
Gjest Silvermist Skrevet 13. september 2011 #14 Skrevet 13. september 2011 (endret) Nå føler jeg meg helt teit her, men er lever definert som kjøtt da? Det er jo et organ. Edit: Siterte feil person. Skulle sitere Humbug? Endret 13. september 2011 av Silvermist
Gjest Skrevet 14. september 2011 #15 Skrevet 14. september 2011 Det er diverse hodekjøtt i leverpostei.
Gjest Silvermist Skrevet 14. september 2011 #16 Skrevet 14. september 2011 Det er diverse hodekjøtt i leverpostei. Håper ikke leverposteien er ødelagt for min del nå. Skal aldri spørre om ting jeg ikke vil vite svaret på mer. 1
trulse Skrevet 14. september 2011 #17 Skrevet 14. september 2011 Fra Norge har du ikke lov å eksportere kjøtt til USA - se lenke Dine alternativer er: 1. Lyv på skjemaet du må fylle ut på flyet og si at du ikke har mat med. Håp at de ikke oppdager det. Blir det oppdaget får du en skjennepreken og blir fratatt leverposteien. Du må da også huske å lyve muntlig og troverdig i immigration. 2. Respekter at det er ulovlig å ta med kjøtt inn til USA, selv om den er hermetisert, og la den være hjemme. Det kan ikke være så viktig for nordmenn i utlandet å få leverposteien at andre skal lyve til amerikanske myndigheter for de. Jeg oppfordrer ikke til ulovlige handlinger, og går for mitt alternativ nr. 2. ja det å juge om maten er hvertfall lite smart...jeg jobber med det samme selv,så der ser man alt i baggene...å vi vet hvordan mat ser ut...så da har man ett lite bortforklaringsproblem.. men USA er ingen problem..som sagt før her,er australia verre...der kan man ikke ha med ett eple fra flyet engang..leverpostei å sånne ting går som "flytende"(pga smørbart) så det er ikke kjøtt i den forstand...ta det med deg du,å ha en kjempe fin tur!!!
Gjest Skrevet 14. september 2011 #18 Skrevet 14. september 2011 Håper ikke leverposteien er ødelagt for min del nå. Skal aldri spørre om ting jeg ikke vil vite svaret på mer. Hahaha, unnskyld.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #19 Skrevet 15. september 2011 Fra Norge har du ikke lov å eksportere kjøtt til USA - se lenke Dine alternativer er: 1. Lyv på skjemaet du må fylle ut på flyet og si at du ikke har mat med. Håp at de ikke oppdager det. Blir det oppdaget får du en skjennepreken og blir fratatt leverposteien. Du må da også huske å lyve muntlig og troverdig i immigration. 2. Respekter at det er ulovlig å ta med kjøtt inn til USA, selv om den er hermetisert, og la den være hjemme. Det kan ikke være så viktig for nordmenn i utlandet å få leverposteien at andre skal lyve til amerikanske myndigheter for de. Jeg oppfordrer ikke til ulovlige handlinger, og går for mitt alternativ nr. 2. Kan hende jeg er sløv, men fant ikke noe om Norge i den linken din. Og jeg har sett på andre sider for USgov at det er lov å ha med noe kjøtt fra visse land (inkludert Norge) og at hermetikk stort sett går greit. Jeg så ikke denne posten før nå. Jeg kom til USA i går/natt og fylte ut på skjemaet at jeg hadde med kjøtt. Det var helt i orden, og de ville ikke sjekke bagasjen min. Jeg vil derfor si at: 3. Ha med leverpostei, skriv i customs form at man har med kjøtt. Og alt er i orden! 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 16. september 2011 #20 Skrevet 16. september 2011 Grandiosa i bagasjen?? Jepp:) Hadde noen venner som ønsket seg grandis:P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå