Gå til innhold

økonomisk minstegrense?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

finnes det noen minstegrense på hvor mye/lite penger et voksent menneske kan leve på i måneden?

som er fastsatt av myndigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en offisiell fattigdomsgrense, og i følge Wikipedia var den 196.000 kroner i året for en norsk husholdning i 2008. Om den er endret siden det, vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde lese på wikisiden jeg linket til. Grensen jeg ga deg er grenser for relativ fattigdom, ikke absolutt fattigdom.

Fra Wikipedia:

Ved relativ fattigdom, er fattigdomsgrensa det som trengs for å leve et anstendig liv sammenlignet med andre mennesker i samme samfunn, for eksempel relativt til de andre innbyggerne i et land.

Relativ fattigdom er fattigdom sett i forhold til en gruppe. Det er altså ikke bare snakk om overlevelse og tilfredstillese av grunnleggende behov, men at levestandarden blir sett i forhold til det samfunnet man lever i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en offisiell fattigdomsgrense, og i følge Wikipedia var den 196.000 kroner i året for en norsk husholdning i 2008. Om den er endret siden det, vet jeg ikke.

Javel, her kommer studentene med sine ca 90 tusen i året. 2 ganger under fattigdomsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel, her kommer studentene med sine ca 90 tusen i året. 2 ganger under fattigdomsgrensen.

Som jeg skrev over, så er det den relative fattigdomsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over, så er det den relative fattigdomsgrensen.

Uansett hvordan man pynter det, så er det fattigdom ifølge de som setter grensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattigdomsgrensen gjelder visstnok ikke studenter, hvor rart det enn høres ut. Det går fint an å klare seg på studentlån, men det er med et nødskrik! Da har man ikke råd til noe ekstra, akkurat, bare det man trenger mest. Så 90 000 i året er vel der grensa går, vil jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattigdomsgrensen gjelder visstnok ikke studenter, hvor rart det enn høres ut. Det går fint an å klare seg på studentlån, men det er med et nødskrik! Da har man ikke råd til noe ekstra, akkurat, bare det man trenger mest. Så 90 000 i året er vel der grensa går, vil jeg si!

Fattigdomsgrensa gjelder ikke for studenter for der har man mulighet til å ta seg en ekstrajobb hvis økonomien ikke strekker til. Den muligheten har man ikke som ufør/trygdet, derfor opereres det med en fattigdomsgrense slik at man er garantert å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsoppholdssatser som brukes av Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral

Livsoppholdssatsene som Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral bruker, inkluderer mat, klær, helse, media og lignende. Satsene er pr. måned. Fra 1. juli 2011:

Ordinær sats

Stordriftssats

1 voksen 6 780 kr. 5 806 kr.

2 voksne 11 790 kr. 9 842 kr.

Tillegg for barn i husstanden 0–5 år 2 800 kr. 2 300 kr.

Tillegg for barn i husstanden 6–10 år 3 350 kr. 2 740 kr.

Tillegg for barn i husstanden 11–14 år 4 080 kr. 3 330 kr.

Tillegg for barn i husstanden 15–18 år 5 040 kr. 4 102 kr.

Kilde: http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/Andre+satser/Livsoppholdssatser+som+brukes+av+Arbeids-+og+velferdsetatens+innkrevingssentral.1073749625.cms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare legge til at sosialhjelpsatsene ligger vanligvis god under livsoppholdssatser som brukes av Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral. Min kommune ligger visst godt ann og her skal en enslig voksen klare seg med 5.200 kr mot 6.780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...