Gå til innhold

Krampe i leggene av jogging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har begynt å jogge 2-3 ganger i uken. Ca 20-40 min hver gang.

Men blir så plaget med krampe i leggene. På siden og baksiden etter bare noen få minutter.

Bruker å varme opp med å gå ca 5 min og så jogge litt før jeg går en stund osv.

Er ikke i så god form så.

Bruker treningstights som når ned til anklene. Tok opp glidelåsen på den idag, og da ble det litt bedre.

Tror krampen kommer av at tightsen strammer litt. Men det er jo ikke mye da!..

Aldri vært plaget med dette før, men har ikke trenet noe særlig på lenge. Så formen er dårlig. Men er slank i forhold til høyden min, og ikke overvektig.

Men kan det være pga tightsen? Veldig synd i så fall. Har nettopp kjøpt den og likte så godt å trene i den!

Har denne, bare at den er kjøpt på XXL: http://www.ellos.no/dv/20-Underdeler-Tights-leggings/Nike/_/N-fhfZ1z140p3?Nr=291991

Har i barne str, men har veldig korte bein, så den er lang nok. (Jeg er bare 155 cm).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv lagt merke til at jeg blir øm i leggene av sokkene mine enkelte ganger; da med hele sokker selvsagt (som går over ankelen og litt opp på leggen).

Hvis problemet (nesten) forsvinner når du benytter løse klær, så kan det jo være blodsirkulasjonen som gjør det til; Jeg ville uansett tatt det opp med fastlegen ved neste time. :)

Skrevet

Det kan komme av at du er litt dårlig trent, at du drikker for lite vann eller at du jogger på for hard underflate..:)

Prøv varme opp litt lenger, drikk godt med vann og prøv variere underlaget så godt som mulig.:)

Lykke til!

Skrevet

Er litt dårlig trent ja :P

Prøver å jogge mest mulig på siden av asfalten. Men er ofte ganske hardtråkket der pga mange før meg som har jogget der i årevis :)

Men hvis det er at tightsen er for stram, er det noen måte å utvide den litt på? Man skal jo ikke bruke mykningsmiddel når man vasker den. Kan det hjelpe å gjøre det en gang?

Tror jeg har brukt den litt for mye til å bytte den.

Skrevet

En banan rett før trening kan hjelpe mot krampe :)

Skrevet

Årsakene til krampe under trening vet man ikke helt hva kommer av. Det finnes flere sannsynlige teorier. Den ene er ubalanse i elektrolyttene. Enten for lite elektrolytter, eller for mye/lite vann.

Å drikke væske med elektrolytter før og under økten kan forebygge dette. Om man har generelt lave verdier av magnesium, natrium og kalium, så kan man vurdere tilskudd. Av frukt og grønt er blant annet mango og banan bra. Dog ikke rett før trening da det ikke er noe særlig å løpe rundt med mat som hopper i magen.

Dersom man, som nybegynner, begynner for hardt kan det tenkes at en ikke har et godt nok utbygd kapillærnettverk i beina, slik at blod ikke blir transportert til og fra effektivt nok. Og derfor får du et lokalt elektrolyttproblem. Dette er selvsagt bare spekulasjoner.

Stram tights burde ikke være noe problem, til en viss grad. Selv bruker jeg kompresjonstøy når jeg trener og det strammer godt. Dette er bra for sirkulasjonen. Men det finnes jo selvsagt grenser hvor stramt det skal være. Du kan jo prøve uten og se om det bedrer seg.

Skrevet

Takk for tips dere! Skal prøve og se om det blir bedre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...