Gå til innhold

Hvordan teller man land?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bruk for det regnskapet når jeg snakker med mine reisenerdevenner :biggrin: Det er ettpar av dem som har 64 land.

Målet mitt har alltid vært å ha flere land på CVen enn antall år jeg er. Dessverre løper årene fra meg.

For meg er det en genuin reiseinteresse.

Ungene mine på 13 & 15 har hittil besøkt 20 land, og da snakker vi om mer enn å mellomlande.

OK, men i såfall bør du vel se stort på det og telle det som telles kan? Altså at om du var i Yugoslavia så teller du antall stater du har vært i etter dagens kart, og hvis du har vært i Øst-tyskland og vest-tyskland, så teller du det som to ;)

Skrevet

Mangler bare Svalbard i Norge, men det står høyt på lista:)

Skrevet

Så lenge du ikke teller England, Scotland, Wales og Storbritannia som fire forskjellige land, er det greit for meg.

Det er det faktisk mange som gjør.

Mener du ikke England, Skottland, Wales og Nord-Irland?

Og bare så det er sagt, prøv å kalle en glaswegian brite og se hvor mange venner du får...

Skrevet

Mener du ikke England, Skottland, Wales og Nord-Irland?

Og bare så det er sagt, prøv å kalle en glaswegian brite og se hvor mange venner du får...

Jeg mente de jeg skrev fordi jeg har sett akkurat det eksempelet her inne før, noen som hadde vært i "de fire landene".

Jeg står fortsatt ved at Skottland and the like ikke er land på like linje med Norge og Danmark.

Skrevet

Jeg mente de jeg skrev fordi jeg har sett akkurat det eksempelet her inne før, noen som hadde vært i "de fire landene".

Jeg står fortsatt ved at Skottland and the like ikke er land på like linje med Norge og Danmark.

Jeg har bodd i Skottland, og hadde du kommet med de uttalelsene der hadde du blitt satt på første fly hjem igjen, det kan jeg garantere deg!

• Liker 1
Skrevet

Men når det er sagt så har jo Bernadette helt rett. Skotland er ikke noe selvstendig land med selvstyre, selv om de har eget flagg og fotballandslag. De er i union med England, Wales og Nord-Irland, og har ikke noe stort ønske om å komme ut av denne med det første.

Allikevel føler også jeg som England og Skottland som to forskjellige land, og har telt dem som det, selv om det egentlig er feil. Det her er jo uansett bare helt uformelle lister, og det spiller vel ingen rolle? De skal jo ikke akkurat tinglyses!

Skrevet

Men når det er sagt så har jo Bernadette helt rett. Skotland er ikke noe selvstendig land med selvstyre, selv om de har eget flagg og fotballandslag. De er i union med England, Wales og Nord-Irland, og har ikke noe stort ønske om å komme ut av denne med det første.

Allikevel føler også jeg som England og Skottland som to forskjellige land, og har telt dem som det, selv om det egentlig er feil. Det her er jo uansett bare helt uformelle lister, og det spiller vel ingen rolle? De skal jo ikke akkurat tinglyses!

Det du sier der er direkte løgn. England ønsker nok ikke at Skottland går ut av unionen, men i det skotske parlamentet er det faktisk flertall for uavhengighet. Førsteministeren har lovt at det skal holdes folkeavstemning om løsrivelse fra unionen. Scottish National Party har flertall i det skotske parlamentet og støttes av et par andre partier i uavhengighetsspørsmålet.

• Liker 3
Skrevet

Men når det er sagt så har jo Bernadette helt rett.

Sier'em alle.

Skotland er ikke noe selvstendig land med selvstyre, selv om de har eget flagg og fotballandslag. De er i union med England, Wales og Nord-Irland, og har ikke noe stort ønske om å komme ut av denne med det første.

Men ja for å være seriøs, en tin er at sikkert 99% av de som er fra områdene føler seg alt annet enn britisk. Jeg er fra Spania og det er flere områder der som er i en noe lignende situasjon, spesielt Katalonia og Baskerland. De eneste gangene mange derfra føler seg spanske er om det spanske landslaget i fotball vinner.

Og det gjør vi jo, som regel.

Poenget mitt er at mange mennesker rundt omkring føler tilknytning til noe annet, men det betyr ikke dermed at fakta ikke er fakta.

Storbritannia er landet. Dere andre burde lese mer geografi.

Skrevet

Sier'em alle.

Men ja for å være seriøs, en tin er at sikkert 99% av de som er fra områdene føler seg alt annet enn britisk. Jeg er fra Spania og det er flere områder der som er i en noe lignende situasjon, spesielt Katalonia og Baskerland. De eneste gangene mange derfra føler seg spanske er om det spanske landslaget i fotball vinner.

Og det gjør vi jo, som regel.

Poenget mitt er at mange mennesker rundt omkring føler tilknytning til noe annet, men det betyr ikke dermed at fakta ikke er fakta.

Storbritannia er landet. Dere andre burde lese mer geografi.

Nei, det er ikke riktig. England, Skottland og Wales er land som som utgjør Storbritannia. Geografitimen din kan du få her:

http://www.woodlands-junior.kent.sch.uk/customs/questions/britain/uk.htm

http://www.woodlands-junior.kent.sch.uk/customs/questions/britain/england.htm

• Liker 3
Skrevet

Eller her:

http://geography.about.com/od/politicalgeography/a/scotlandnot.htm

Vi kan diskutere til krampa ta oss, men faktum er at jeg har rett og du og de to som plusser på deg tar feil.

Det der handler om Skotland kan regnes som en uavhengig stat eller ikke. Skotland er et eget land, men i en union.

Skal man følge din logikk må man jo nesten regne den Europeiske Union som et land snart.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at i opptellingen må man ha en kategori som man kaller for "tidligere land".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...