Gjest grønnfi Skrevet 18. september 2011 #21 Skrevet 18. september 2011 NEI kjære, de er ikke land som Norge, Frankrike og Polen. Ja de er til dels selvstendige områder innenfor et større område (Storbritannia) men de er ikke fullstendige egne land. Storbritannia har makt over hele området og Storbritannia er landet, så har du vært i Wales er det Storbritannia som skal stå på listen din. Hva slags kriterier har du for å påstå at de er land, som Tyskland og Bulgaria er land? Men da må man sette Australia på den Storbritannia listen og.
Gjest Spinell Skrevet 18. september 2011 #22 Skrevet 18. september 2011 Men da må man sette Australia på den Storbritannia listen og. Nei, Autstralia (og Canada, Sør Afrika, India + flere) er med i samveldet, men det er ikke det samme som at de er en del av UK.
Gjest grønnfi Skrevet 18. september 2011 #23 Skrevet 18. september 2011 Nei, Autstralia (og Canada, Sør Afrika, India + flere) er med i samveldet, men det er ikke det samme som at de er en del av UK. Ha ha ha tenkte feil. Nå har vi en heftig diskusjon her i heimen. Flertallet er for at det er egne land. De har jo egne landslag, men noen i stuen mener de må ha egne mandat i FN for å kalles egne land.
Bernardette Skrevet 18. september 2011 #24 Skrevet 18. september 2011 Ha ha ha tenkte feil. Nå har vi en heftig diskusjon her i heimen. Flertallet er for at det er egne land. De har jo egne landslag, men noen i stuen mener de må ha egne mandat i FN for å kalles egne land. På hvilket grunnlag, at de har landalag i fotball?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #25 Skrevet 18. september 2011 Ha ha ha tenkte feil. Nå har vi en heftig diskusjon her i heimen. Flertallet er for at det er egne land. De har jo egne landslag, men noen i stuen mener de må ha egne mandat i FN for å kalles egne land. Ikke så dumt tenkt. Jeg har blitt fortalt at England, Wales og Skottland er egne land innenfor landet Storbritannia- Skottland og Wales har delvis selvstyre og egne parlament (hvilket England faktisk ikke har), mens Nord-Irland teknisk sett er en provins, derav konflikten. Mange nord-irere vil imidlertid regne Nord-Irland for en del av Irland - de snakker gjerne om "the republic" når de mener Irland, altså republikken Irland som ikke er en del av Storbritannia.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #26 Skrevet 18. september 2011 Jeg har vært i Tsjekkoslovakia, Tsjekkia og Slovakia ettersom jeg var i Praha på 80-tallet, og har vært der mange ganger siden, samt i Bratislava for et par år siden. Ville telt dem som to land. Selv det hadde blitt med Praha-turene ville jeg sagt at det var ett land, selv om jeg både har vært i Tsjekkoslovakia og Tsjekkia. DDR og Vest-Tyskland ville jeg nok også telt som ett siden de nå er ett land, Tyskland. Det blir i hvert fall feil å si at man har vært i DDR og i Tyskland, altså to land, om man har besøkt Øst-Berlin før murens fall. En som har vært i Jugoslavia før oppdelingen, har jo strengt tatt vært i det som da var ett land, hvis ikke kan man jo plutselig legge til fire-fem land på CVen uten å ha endret reiserute! En som har vært i Hong Kong før overtakelsen har jo ikke vært i Kina! Jeg mener at et område bør telles kun en gang. I løpet av en mannsalder beholder de fleste områder språk og kultur selv om landegrensene og suverenitet skifter.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #27 Skrevet 19. september 2011 NEI kjære, de er ikke land som Norge, Frankrike og Polen. Ja de er til dels selvstendige områder innenfor et større område (Storbritannia) men de er ikke fullstendige egne land. Storbritannia har makt over hele området og Storbritannia er landet, så har du vært i Wales er det Storbritannia som skal stå på listen din. Hva slags kriterier har du for å påstå at de er land, som Tyskland og Bulgaria er land? Tja, nasjonalfølelsen holder lenge for meg. Kjære.
Kosemose Skrevet 19. september 2011 #28 Skrevet 19. september 2011 For det første så skjønner jeg ikke poenget med å "telle land". Jeg vet at 10-åringene her jeg bor gjør det, og de teller også med ting som "Nederland fordi vi mellomlandet på Schipol på vei til..." når de teller opp. Så; lurer litt på hva dere bruker disse opptellingene til. Men hvis jeg skulle telle, så mener jeg at man må telle de landenen man faktisk har vært i, ikke regulere antallet i fht om man hadde tatt reisen på et helt annet tidspunkt. Jeg var i Yugoslavia i sin tid. Det var ETT land. Mye mulig at samme reiserute ville gitt med kred for flere land hvis jeg gjorde samme tur i dag, men jeg var i ETT land. Og hvis man var i Øst-tyskland og i Vest-tyskland, så har man vært i TO land i sin tid, selv om disse to landene i dag er ett. Og: For meg er Wales, Skottland, England og Irland egne land selv om de er en del av Storbrittania. Hvis jeg skal til Skottland så sier jeg ikke at jeg skal til England, jeg sier Skottland. Og skal jeg til London, så sier jeg at jeg skal til England. Hvis noen spør hvor jeg har vært, så svarer jeg ikke "Storbritania" hvis jeg har vært i Skottland, og det er faktisk forskjell på å ha vært i England eller Irland. Så for meg; ulike land. Og det har ingen ting med det å gjøre at jeg vil telle flest mulig land. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #29 Skrevet 19. september 2011 For det første så skjønner jeg ikke poenget med å "telle land". Jeg vet at 10-åringene her jeg bor gjør det, og de teller også med ting som "Nederland fordi vi mellomlandet på Schipol på vei til..." når de teller opp. Så; lurer litt på hva dere bruker disse opptellingene til. Men hvis jeg skulle telle, så mener jeg at man må telle de landenen man faktisk har vært i, ikke regulere antallet i fht om man hadde tatt reisen på et helt annet tidspunkt. Jeg var i Yugoslavia i sin tid. Det var ETT land. Mye mulig at samme reiserute ville gitt med kred for flere land hvis jeg gjorde samme tur i dag, men jeg var i ETT land. Og hvis man var i Øst-tyskland og i Vest-tyskland, så har man vært i TO land i sin tid, selv om disse to landene i dag er ett. Og: For meg er Wales, Skottland, England og Irland egne land selv om de er en del av Storbrittania. Hvis jeg skal til Skottland så sier jeg ikke at jeg skal til England, jeg sier Skottland. Og skal jeg til London, så sier jeg at jeg skal til England. Hvis noen spør hvor jeg har vært, så svarer jeg ikke "Storbritania" hvis jeg har vært i Skottland, og det er faktisk forskjell på å ha vært i England eller Irland. Så for meg; ulike land. Og det har ingen ting med det å gjøre at jeg vil telle flest mulig land. Irland er ikke en del av Storbritannia. Irland er et egen land, mens Nord-Irland er en del av Storbritannia.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #30 Skrevet 19. september 2011 Tja, nasjonalfølelsen holder lenge for meg. Kjære. Det hjelper nok på nasjonalfølelsen at de har egne parlament, egne flagg, egne pengesedler etc. Og ikke minst at de fleste kaller seg selv skotte, engelskmann, waliser, ire. Statsborgerskapet er imidlertid britisk. Men det blir noe annet.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #31 Skrevet 19. september 2011 Jeg var i Yugoslavia i sin tid. Det var ETT land. Mye mulig at samme reiserute ville gitt med kred for flere land hvis jeg gjorde samme tur i dag, men jeg var i ETT land. Det er jeg enig i. Problemet oppstår først om du har vært i Beograd både i 79 og i fjor sommer. Har man fortsatt vært kun i Jugoslavia?
Gjest grønnfi Skrevet 19. september 2011 #32 Skrevet 19. september 2011 Det er jeg enig i. Problemet oppstår først om du har vært i Beograd både i 79 og i fjor sommer. Har man fortsatt vært kun i Jugoslavia? Der er vi tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Jeg har vert i Tsjekkoslovakia (kjørt gjennom før oppløsningen) OG Tsjekkia og Slovakia -kjørt gjennom landene. Jugoslavia toget jeg i sin tid igjennom, har i senere tid vært både i Kroatia og BosniaHertzegovina. Hva teller jeg? Og hva med emiratene UAE- Jeg har vært i 3 av de 7 emiratene, er det da 1 eller 3 land?
Kosemose Skrevet 19. september 2011 #33 Skrevet 19. september 2011 NÅR er det dere har bruk for å legge fram eksakt regnskap på antall land dere har vært i?
Gjest Badabing Skrevet 19. september 2011 #34 Skrevet 19. september 2011 Der er vi tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Jeg har vert i Tsjekkoslovakia (kjørt gjennom før oppløsningen) OG Tsjekkia og Slovakia -kjørt gjennom landene. Jugoslavia toget jeg i sin tid igjennom, har i senere tid vært både i Kroatia og BosniaHertzegovina. Hva teller jeg? Og hva med emiratene UAE- Jeg har vært i 3 av de 7 emiratene, er det da 1 eller 3 land? Jeg regner de som har suverenitet som eget land. Hver enkel stat i USA er fortsatt bare USA. Men land som har egen passkontroll og suverenitet, de regnes som forskjellige land. Herunder havner mange øyer som har Elizabetth som dronning, men likevel har selvstyre. Om du har vært i hele Jugoslavia, så har du jo altså vært i Kroatia og Bosnia. Du kan jo gi meg reiseråd fra begge land. Ikke det at jeg regner meg selv som fasit, da
Bernardette Skrevet 19. september 2011 #35 Skrevet 19. september 2011 Tja, nasjonalfølelsen holder lenge for meg. Kjære. Det hjelper nok på nasjonalfølelsen at de har egne parlament, egne flagg, egne pengesedler etc. Og ikke minst at de fleste kaller seg selv skotte, engelskmann, waliser, ire. Statsborgerskapet er imidlertid britisk. Men det blir noe annet. Det var dette jeg ventet på. I så tilfelle er Spania egentlig ikke ett land, men ca. fem. -Islas Canarias -Cataluña -Pais Vasco -Andalucia -og resten. Alle disse har egne flagg og kaller seg hhv. canario, catalan osv. Baskerland (Pais Vasco) har også eget språk som ikke har noe til felles med noen andre språk i hele verden, egne baskiske personnavn som ikke finnes noe annet sted m.m. Det betyr ikke at jeg har vært i to land dersom jeg har vært i Madrid og San Sebastian (eller Donostia som det heter på baskisk). Vi ville hatt noen tusen land ekstra her i verden om tingene ovenfor skulle avgjort hva som er egne land, og hva som ikke er det.
Gjest grønnfi Skrevet 19. september 2011 #36 Skrevet 19. september 2011 NÅR er det dere har bruk for å legge fram eksakt regnskap på antall land dere har vært i? Jeg har bruk for det regnskapet når jeg snakker med mine reisenerdevenner Det er ettpar av dem som har 64 land. Målet mitt har alltid vært å ha flere land på CVen enn antall år jeg er. Dessverre løper årene fra meg. For meg er det en genuin reiseinteresse. Ungene mine på 13 & 15 har hittil besøkt 20 land, og da snakker vi om mer enn å mellomlande.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #37 Skrevet 19. september 2011 Det var dette jeg ventet på. I så tilfelle er Spania egentlig ikke ett land, men ca. fem. -Islas Canarias -Cataluña -Pais Vasco -Andalucia -og resten. Alle disse har egne flagg og kaller seg hhv. canario, catalan osv. Baskerland (Pais Vasco) har også eget språk som ikke har noe til felles med noen andre språk i hele verden, egne baskiske personnavn som ikke finnes noe annet sted m.m. Det betyr ikke at jeg har vært i to land dersom jeg har vært i Madrid og San Sebastian (eller Donostia som det heter på baskisk). Vi ville hatt noen tusen land ekstra her i verden om tingene ovenfor skulle avgjort hva som er egne land, og hva som ikke er det. Disse er regioner, ikke land. Baskerland er relativt omstridt, og ja, det er baskere som insisterer på at de ikke er fra Spania. Uansett er Baskerland en autonom region i Spania. Har regionene egne penger og egne parlament og kalles land? Nei. United Kingdom er en union av landene Skottland, England, Wales og Nord-Irland. Akkurat som EU er en union av en drøss med land. De er likevel separate land. 2
Gjest Spinell Skrevet 19. september 2011 #38 Skrevet 19. september 2011 (endret) Jeg har bruk for det regnskapet når jeg snakker med mine reisenerdevenner Det er ettpar av dem som har 64 land. Målet mitt har alltid vært å ha flere land på CVen enn antall år jeg er. Dessverre løper årene fra meg. For meg er det en genuin reiseinteresse. Ungene mine på 13 & 15 har hittil besøkt 20 land, og da snakker vi om mer enn å mellomlande. Nå ble jeg nysgjerrig: Er det sterke diskusjoner innad i "reisenerdemiljøet" om hvordan man skal telle antall land også, eller har man kommet fram til en slags standardisert tellemåte? Eller spesifiserer man på 3-4 ulike tellemåter slik at man vet hvilket grunnlag man diskuterer på? F.eks: x land etter dagens tellemåte etter hvilke land FN anerkjenner i dag Y land når man teller provinser med egne regjeringer z land når man teller nåværende og tidligere land osv... Reiseinteresse er flott og berikende, men har dere rukket å bli like godt kjent i Norge også? Sier ikke at det gjelder dere, men jeg blir stadig overrasket når jeg treffer relativt aktivt reisende personer som f.eks aldri har vært verken i Bergen eller nord for Trondheim. Endret 19. september 2011 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #39 Skrevet 19. september 2011 Der er vi tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Jeg har vert i Tsjekkoslovakia (kjørt gjennom før oppløsningen) OG Tsjekkia og Slovakia -kjørt gjennom landene. Jugoslavia toget jeg i sin tid igjennom, har i senere tid vært både i Kroatia og BosniaHertzegovina. Hva teller jeg? Og hva med emiratene UAE- Jeg har vært i 3 av de 7 emiratene, er det da 1 eller 3 land? UAE er et land som består av en union av emirater, altså ikke en union av land slik som Storbritannia. Altså har du vært i 1 land, de forente arabiske emirater. På samme måte som USA er et land som består av stater. Hvis du senere har vært i Kroatia og BosniaHerzegovina ville jeg nok telt det som 2 land, men ikke lagt til Jugoslavia i hvert fall. Altså enten 1 eller 2. Tsjekkia og Slovakia er jo også to selv om du har vært i det gamle Tsjekkoslovakia. Jeg ville sagt at "jeg har vært i Brno to ganger, både før og etter oppløsningen, så sånn sett har jeg vært i Tsjekkoslovakia og Tsjekkia". Men altså bare telle en gang. Det samme med den som spurte om Beograd: Det blir feil å telle en og samme by to ganger selv om landegrensene har endret seg. Det blir jo som å si at Tsjekkia og Tsjekkoslovakia teller like mye som Frankrike og Vietnam. 1
Gjest grønnfi Skrevet 19. september 2011 #40 Skrevet 19. september 2011 (endret) Nå ble jeg nysgjerrig: Er det sterke diskusjoner innad i "reisenerdemiljøet" om hvordan man skal telle antall land også, eller har man kommet fram til en slags standardisert tellemåte? Eller spesifiserer man på 3-4 ulike tellemåter slik at man vet hvilket grunnlag man diskuterer på? F.eks: x land etter dagens tellemåte etter hvilke land FN anerkjenner i dag Y land når man teller provinser med egne regjeringer z land når man teller nåværende og tidligere land osv... Reiseinteresse er flott og berikende, men har dere rukket å bli like godt kjent i Norge også? Sier ikke at det gjelder dere, men jeg blir stadig overrasket når jeg treffer relativt aktivt reisende personer som f.eks aldri har vært verken i Bergen eller nord for Trondheim. Det var jo det som var årsaken til denne tråden i førsteomgang Altså spørsmål på tellemåte. Jeg sier alltid at det kan diskuteres hvor mange land jeg har vært i pga det med nye/oppløste land. Jeg har jobbet som reiseleder i Norge så jeg vil si at jeg er temmelig bereist i heimlandet også. Familien min har alltid prioritert reise, og det er sjeldent vi drar tilbake til steder vi har besøkt før. For det er jo så mye nytt og spennende å se. Endret 19. september 2011 av grønnfi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå