Gå til innhold

ESTA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lett etter info om dette overalt, men finner ikke noe.

Reiser til USA nå om ikke lenge, og vil jo selvfølgelig få alt til å gå smertefritt. Ble litt forvirret da jeg skulle fylle inn ESTA-søknaden, for har jo hørt hvor viktig det er å ha navnet akkurat som i passet.

Problemet er jo da hvis man har to etternavn, som da står i passet som "Hansen, Kari Olsen" som det normalt vil gjøre.

Under første post - altså "Family Name", så står det at man skal fylle ut som det står under etternavnsfeltet i passet, der er det jo da altså kun det ene navnet som står.

Under "First (Given) Name" står det derimot at det KUN skal være fornavnet, altså ingen mellomnavn osv.

Blir virkelig ikke helt klok på dette, jeg :sjenert:

Noen som vet hvordan dette korrekt skal fylles inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har bare ett etternavn.

Jeg har fire navn. La oss si at jeg heter Anne Lise Hansen Åsen.

Når jeg reiser til USA fyller jeg ut

Aasen i etternavnbiten og så mange av de andre navnene jeg kan i fornavnbiten. Aldri vært et problem.

• 4 uker senere...
Skrevet

Dette har jeg også lurt på!

Vil det være et problem dersom man ikke har fylt ut med det "etternavnet" som står under fornavn? Eller er det viktigste at passnummer, fornavn nr 1 og etternavn stemmer?

Skrevet

Har lett etter info om dette overalt, men finner ikke noe.

Reiser til USA nå om ikke lenge, og vil jo selvfølgelig få alt til å gå smertefritt. Ble litt forvirret da jeg skulle fylle inn ESTA-søknaden, for har jo hørt hvor viktig det er å ha navnet akkurat som i passet.

Problemet er jo da hvis man har to etternavn, som da står i passet som "Hansen, Kari Olsen" som det normalt vil gjøre.

Under første post - altså "Family Name", så står det at man skal fylle ut som det står under etternavnsfeltet i passet, der er det jo da altså kun det ene navnet som står.

Under "First (Given) Name" står det derimot at det KUN skal være fornavnet, altså ingen mellomnavn osv.

Blir virkelig ikke helt klok på dette, jeg :sjenert:

Noen som vet hvordan dette korrekt skal fylles inn?

Hvis du heter Kari Olsen Hansen og det står "Hansen, Kari Olsen" i det norske passet ditt, da har du ikke to etternavn, men ett etternavn, ett fornavn og ett mellomnavn. I mange land skilles det imidlertid ikke mellom mellomnavn og fornavn (ja selv i Norge er det noen som sier at f.eks. Marie i Kari Marie er mellomnavn, selv om det egentlig er to fornavn det er snakk om), så da må du putte alt som ikke er etternavn i fornavnrubrikken.

Hadde du derimot hett Kari Olsen-Hansen, hadde Olsen-Hansen vært etternavnet ditt. Du kunne jo også hett Kari Marie Berg Olsen-Hansen, altså med Kari Marie Berg som fornavn/mellomnavn.

Andre nasjonaliteter har forøvrig to eller flere etternavn også uten bindestrek, men det praktiseres ikke i Norge.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

man bruker kun det første og aller siste navnet. Alt det andre betyr ikke noe.

Gjest padawan
Skrevet

sånn sett er jeg glad jg byttet til bindestrek mellom mellomnavnene mine.

Skrevet

sånn sett er jeg glad jg byttet til bindestrek mellom mellomnavnene mine.

fordi?

Gjest padawan
Skrevet

fordi jeg har et ganske vanlig fornavn og et ganske vanlig etternavn. i følge statistisk sentralbyrå er det nesten 200 som hadde denne kombinasjonen av navn. da jeg skulle dimme fikk jeg blandt annet feil dimmepapirer fordi det var 4 andre med samme fornavn og etternavn som skulle dimme samme dagen. etter å ha satt på bindestrek mellom etternavnene mine (jeg hadde egentlig er sterkere familietilknyttning til det som var mellomnavnet mitt enn det som var etternavnet uansett) er vi bare to stykker i Norge med samme etternavn som jeg har. det gjør det endel enklere, blandt annet på bli funnet i offentlige papirer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...