Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig lei av å måtte "stappe" sekken min (25-30 l) bare fordi jeg skal ha med et par svære bøker og en matpakke og litt til... Tror jeg skal kjøpe en ny sekk, men hvor stor kan den være? Har sett på forelesning at det er en del som bruker store sekker, for eksempel har jeg sett flere som har Bergans Helium, 55 liter. Det er veldig få som bruker veske, de fleste bruker sekk, det er kanskje et litt nerdete (/sportslig) miljø der så ingen ser rart på deg om du har tursekk og skalljakke ;-)

Er det noen her som bruker en veldig stor sekk (50-60 liter) som skolesekk? Hvordan fungerer det? Ser sekken OK ut i daglig bruk, eller blir den FOR stor?

Tenker at en 50-60-literssekk har plass til både noen store, tjukke bøker, PC, notatblokker, mat for de laaange dagene på skolen, plass til å feks. legge jakken i hvis jeg er inne hele dagen, og ettersom jeg trener på skolen så får jeg vel plass til treningsklær og sko også?

Eksempel på sekker i denne størrelsen:

http://www.gsport.no/produkt/718732%28BC_7%29/bergans-helium-55l-ryggsekk/

http://www.gsport.no/produkt/721638%28BC_7%29/bergans-trillemarka-60l/

http://www.gsport.no/produkt/718764%28BC_7%29/norheim-fr%C3%B8ya-50-tursekk-dame/

http://www.gsport.no/produkt/719382%28BC_7%29/berghaus-verden-60-dame/

Tenker det er lurt å styre unna de aller smaleste og høyeste sekkene, da slike sekker ofte virker større enn de allerede er. Men Helium ser ikke så stor ut synes jeg, kanskje fordi den er så lett og "kompakt".

Hva tror dere, o' store kvinneguiden-folk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De blir vel ikke seende så store ut om de ikke er fullstappa, og litt snurpa sammen? Jeg syns kanskje det ser litt merkelig ut med en skikkelig tursekk som er så stor som de på bildet, men om du velger en som kan komprimeres litt så går det sikkert bra!

Skrevet

eeh... det var da fryktelig stort... jeg tror jeg ville sett veeeldig rart på deg hvis du kom på en av forelesningene jeg går på, med en sånn sekk som skolesekk, for å si det sånn. Men den blir kanskje ikke så fullstappa som på bildet, og hvis det er andre som bruker store sekker så blir det jo noe annet. Selv bruker jeg veske (men det er jo ikke god plass, så jeg ser det problemet), og det gjør de fleste andre i det studiet jeg går (noen få bruker liten sekk), så der hadde det sett rart ut. Men er det et sånn sportslig miljø der som du beskriver, så går det sikkert bra. En annen ting at jeg personlig hadde nok syntes at en slik sekk ble en del for stor. De har jo feks sekker på 35 liter, det er jo litt større enn 25-30 liter.

Skrevet

Synes også den du linker til var fryktelig stor. Da jeg var student så var favorittsekken gjennom flere år en Norrøna-sekk på 37 liter. Der fikk jeg plass til bøker, mat og litt ekstra tøy om nødvendig. (Som Trondheimsstudent var det kjekt å ha med regnjakke innimellom, selv om jeg ikke nødvendigvis hadde bruk for den fra morgenen av...)

Skrevet

Det beste du kan gjøre er å gå innom en seriøs butikk og prøve ut noen sekker. 50-60 l er ganske stort, særlig hvis du selv er liten. Du burde samtidig prøve ut noen mellom 30-40.

Personlig er favorittsekken en Axios 35 fra Arc'teryx. Damemodellen heter vel Axios 33. Disse har også utvendig nettinglomme og utvidbar topp slik at de kan holde noe mer. De selges blant annet hos Platou sport som også har et godt utvalg andre kvalitetsmerker.

Bergans Helium er også en god sekk, men den er ganske stor. Ospreys sekker er også gode. Som sagt, prøv noen sekker og se!!! Det er det absolutt beste rådet du kan få. Husk også at sekker også ofte kommer i forskjellige modeller for kjønn og rygglengde, slik at du ikke nødvendigvis bør raske til deg det første du ser.

Skrevet

Hei, TS her. Skjønner argumentene deres veldig godt, og må innrømme at jeg har tenkt akkurat samme tanker selv! Det er dumt hvis det ser ut som jeg har tenkt å bo på skolen i flere dager liksom ;) Er veldig redd for at det skal se for stort ut. Tipset fra AB over meg her er jo godt, men jeg har allerede vært i noen butikker og sett. Selv om det er mange sportsbutikker her så synes jeg ikke utvalget har vært så veldig bra, synes jeg finner enten sekker på <30 liter eller veldig store sekker på 70+. Av de på 50-60 som jeg har sett så får jeg også veldig forskjellig inntrykk av størrelse, for eksempel synes jeg ikke Bergans Helium (55 liter) så så veldig stor ut (sikkert fordi den er så lett og laget av "tynt materiale") mens Bergans Rask (tror jeg det var - 60 liter) så veeeldig stor og "tur-aktig" ut... Norheim-sekken som jeg har linket til mener jeg også at jeg har sett, den så ikke så stor ut den heller, og de to andre har jeg ikke sett. Fant rett og slett ikke så mange sekker i størrelsen 35-60 liter. Har ikke sett Bergans Red Rock eller Birkebeiner heller, og de kunne sikkert vært aktuelle, men jeg er redd for å få plassproblemer igjen, så vil helst opp på 40+. Formen på sekken betyr jo veldig mye, og de ulike produsentene har vel også litt forskjellige målemetoder for hvor mange liter som går i en sekk, har jeg hørt :sjenert: Har hatt en sekk på 35 liter før og forskjellen på den og den jeg har nå var jo helt enorm. Tror det er formen som spiller inn, den første hadde snorstramming mens den jeg har nå har en glidelås som er vanskelig å lukket hvis jeg har både bøker og matpakke med. Ellers likte jeg denne kommentaren fra Malibulita:

De blir vel ikke seende så store ut om de ikke er fullstappa, og litt snurpa sammen? Jeg syns kanskje det ser litt merkelig ut med en skikkelig tursekk som er så stor som de på bildet, men om du velger en som kan komprimeres litt så går det sikkert bra!

Nesten alle sekkene jeg har linket til har sånne stropper man kan stramme, og da ser vel sekken raskt 20 liter mindre ut? :gjeiper: Den sekken jeg har nå ser i alle fall knøttliten ut når jeg strammer stroppene. Men det kan vel uansett bli for mye av det gode :sjenert:

Det beste du kan gjøre er å gå innom en seriøs butikk og prøve ut noen sekker. 50-60 l er ganske stort, særlig hvis du selv er liten. Du burde samtidig prøve ut noen mellom 30-40.

Personlig er favorittsekken en Axios 35 fra Arc'teryx. Damemodellen heter vel Axios 33. Disse har også utvendig nettinglomme og utvidbar topp slik at de kan holde noe mer. De selges blant annet hos Platou sport som også har et godt utvalg andre kvalitetsmerker.

Bergans Helium er også en god sekk, men den er ganske stor. Ospreys sekker er også gode. Som sagt, prøv noen sekker og se!!! Det er det absolutt beste rådet du kan få. Husk også at sekker også ofte kommer i forskjellige modeller for kjønn og rygglengde, slik at du ikke nødvendigvis bør raske til deg det første du ser.

Jeg skal ta meg en ny butikkrunde til uka. Den ene Bergans-sekken jeg linket til (som jeg tror er ganske lik denne: Telemark) er for personer opp til 175 cm, og jeg er nesten 175 cm. Tolker det dit at den ikke er så lang i ryggen, og da tror jeg ikke den ser så stor ut heller(?). Axios så fin ut, men den har jeg ikke sett her noe sted, dessverre. Jeg har ingen erfaring med Arc'teryx eller Osprey selv fra tidligere, men tipper det er bra saker? Norrøna har jeg hatt litt uflaks med, har hatt to sekker derfra som ble utslitt/ødelagt etter kort tid...

Det skal jaggu ikke være lett å finne den perfekte sekken :popcorn:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...