AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #1 Skrevet 10. september 2011 I går skulle jeg ha fått lønning for første gang etter jeg begynte i denne jobben. Sjefen sa at den 9 denne månden skulle vi få lønn. Da jeg sjekket nettbanken min i dag, så har det ikke kommet inn penger. Jeg syns det er litt irriterende, men vet ikke om jeg burde ringe sjefen eller ikke. Føler at jeg maser litt da, men skulle jo ha fått lønning i går og nå har jeg ikke penger til å ut å spise i kveld Skulle ut å spise med en venninne men det blir ikke noe av. Burde jeg ringe å spør eller skal jeg bare vente å se om jeg har fått pengene til mandag? Takk på forhånd.
hederlig Skrevet 10. september 2011 #2 Skrevet 10. september 2011 Jeg har hatt erfaring med at på grunn av banken min (Dnbnor) så får jeg ofte lønning litt senere enn andre. Mulig at de sendte ut lønnen i går, men at du kanskje ikke har fått den enda pga bokføring o.l.
Gjest Raindrops Skrevet 10. september 2011 #3 Skrevet 10. september 2011 Jeg ville ventet til mandag. Har de ikke kommet da så kan du ta en telefon. Det er jo mulig at det er banken som er treg.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 10. september 2011 #4 Skrevet 10. september 2011 Jeg synes ikke du skal mase på sjefen på en lørdag egentlig. Det kan hende det tar tid mellom deres bank og din, og pengene får du jo uansett ikke i dag om du ringer sjefen. Jeg skulle også fått lønn i går, og har ikke fått min, men det tar alltid 1-3 dager fordi banken til min arb.giver av en eller annen grunn er treige med overføring til min bank. 1
Fanta Exotic Skrevet 10. september 2011 #5 Skrevet 10. september 2011 Det er vel sånn at lønnen blir utbetalt den 9., men at det kan ta litt tid før den blir overført av banken. Du må nok vente til mandag. "Det må understrekes at utbetaling av lønn i alle tilfelle skal skje så snart som mulig. Skjer ikke det, kan virksomheten etter omstendighetene pådra seg ansvar i form av en plikt til å utbetale forsinkelsesrenter for forsinkelsen." fra http://www.sph.dep.no Vis dette til sjefen din hvis pengene ikke har kommet på mandag..
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #6 Skrevet 10. september 2011 Det er dårlig at du ikke har fått pengene, men med mindre det er noe som skjer jevnlig ville jeg ikke gjort noen sak ut av det. Du ringer i hvert fall ikke sjefen på en lørdag på grunn av det. Som noen andre har sagt vil du uansett ikke få noen penger i helgen. Har du ikke pengene mandag ville jeg kontaktet lønnsavdelingen. Jeg skulle også fått lønn i går, og har ikke fått min, men det tar alltid 1-3 dager fordi banken til min arb.giver av en eller annen grunn er treige med overføring til min bank. Det virker helt urimelig. Det er ingen banker som bruker flere dager på å overføre penger.
Gjest Lottiplott Skrevet 10. september 2011 #7 Skrevet 10. september 2011 Det er dårlig at du ikke har fått pengene, men med mindre det er noe som skjer jevnlig ville jeg ikke gjort noen sak ut av det. Du ringer i hvert fall ikke sjefen på en lørdag på grunn av det. Som noen andre har sagt vil du uansett ikke få noen penger i helgen. Har du ikke pengene mandag ville jeg kontaktet lønnsavdelingen. Det virker helt urimelig. Det er ingen banker som bruker flere dager på å overføre penger. Jeg har opplevd flere ganger å få lønn en dag senere enn de andre på jobben siden jeg har en annen bank enn dem. Jeg tror nok Ms. Raggsokk har et poeng
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #8 Skrevet 10. september 2011 Det er vel sånn at lønnen blir utbetalt den 9., men at det kan ta litt tid før den blir overført av banken. Du må nok vente til mandag. Den vanlige praksisen er at det overføres tidsnok til at du har det disponibelt i løpet av lønningsdagen. Altså at oppdraget sendes dagen før eller om morgenen. Alt annet er dårlig praksis, selv om de kanskje har det rettslige på sin side så lenge bankoppdraget har samme dato som forfallsdatoen. Vis dette til sjefen din hvis pengene ikke har kommet på mandag.. Det nytter strengt talt ikke å vise til personalhåndboken for statlige ansatte. Man trekker uansett aldri frem lover og avtaler før det er et gjentakende problem. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #9 Skrevet 10. september 2011 Ts her. nei jeg vet ikke jeg får pengene i dag uansett, men tenkte han kanskje hadde glemt det eller noe. Jeg venter til mandag og hvis jeg ikke har fått pengene da, så snakker jeg med han. Har forresten aldri opplevd at det tar dager før penger kommer inn på konto. Men jeg venter til mandag.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2011 #10 Skrevet 10. september 2011 Jeg har opplevd flere ganger å få lønn en dag senere enn de andre på jobben siden jeg har en annen bank enn dem. Jeg tror nok Ms. Raggsokk har et poeng Neste dag er en ting, men tre dager? Nei, noe slikt hadde jeg aldri funnet meg i. En bank som er så treg har ikke livets rett.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 10. september 2011 #11 Skrevet 10. september 2011 Det virker helt urimelig. Det er ingen banker som bruker flere dager på å overføre penger. Joda, lokale drittbanker gjør... (Ja, jeg skal bytte bank i meget nær fremtid).
smalls Skrevet 10. september 2011 #12 Skrevet 10. september 2011 Som har blitt sagt her burde du vente til mandag Har du ikke fått pengene da, så ring sjefen.
Casall Skrevet 11. september 2011 #13 Skrevet 11. september 2011 Jeg har alltid hatt en liten, lokal bank, men ALLTID hatt pengene inne på lønningsdag.
Gjest nupp Skrevet 11. september 2011 #14 Skrevet 11. september 2011 Joda, lokale drittbanker gjør... (Ja, jeg skal bytte bank i meget nær fremtid). jeg vil gjerne vite hva slags drittbank du har? hehe. er det nordea? vil også vite om andre drittbanker!
AnonymBruker Skrevet 11. september 2011 #15 Skrevet 11. september 2011 Det er ikke alltid sjefen selv som sitter å sender ut lønninger. Om det er et annet firma som driver med utbetaling av lønn, eller en annen person? Jeg hadde kontaktet den ansvarlige person hvis du ikke har fått lønn i morgen.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 12. september 2011 #16 Skrevet 12. september 2011 jeg vil gjerne vite hva slags drittbank du har? hehe. er det nordea? vil også vite om andre drittbanker! Hehe, er ikk nordea nei. Er så lokal at den neppe eksisterer noe annet sted. Men i morgen skal jeg i møte med flere andre banker, så da tar jeg med meg cashet og flytter.
Gjest Spinell Skrevet 12. september 2011 #17 Skrevet 12. september 2011 Neste dag er en ting, men tre dager? Nei, noe slikt hadde jeg aldri funnet meg i. En bank som er så treg har ikke livets rett. Så lenge det er helg i mellom, spiller det liten rolle hvilken bank man har. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #18 Skrevet 12. september 2011 Jeg husker min første ordentlige jobb. Ventet på lønnen. Reagerte akkurat som TS, men den kom da likevel. Bare fordi det er første gang man skal få ordentlig lønn så blir man litt mer opptatt av det.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2011 #19 Skrevet 12. september 2011 Jeg ville ikke reagert på en dag eller to forsinkelse dersom dette ikke er vanlig kost, med mindre det var snakk om at det ikke var penger igjen på konto.
Brukernavn Skrevet 12. september 2011 #20 Skrevet 12. september 2011 Det kan være at pengene ble sendt til utbetaling fredag ettermiddag. Så kjører ikke banken betaling før på mandag igjen. Min erfaring gjennom årene er at DnB er ekstreeeemt treige! Ellers oppfatter jeg de fleste andre som ganske like. Jeg utbetaler forresten lønn, og pleier å utbetale senest dagen før lønningsdag og synes det er en grei vane å ha..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå